La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la desestimació de la reclamació prèvia que va presentar en data 31 de març de 2010 contra la resolució de data 5 de març de 2010 per la qual se li reconeixia el grau II nivell 1 de dependència.
Posa de manifest que el grau i nivell que li va ser reconegut per resolució de data 5 de març de 2010 no es correspon amb la seva situació de dependència. Per això, va presentar una reclamació prèvia en data 31 de març de 2010 contra aquella resolució, que va acompanyar d'informes mèdics per acreditar el seu estat de dependència.
En primer lloc, el Síndic posa en relleu que tant en l'anàlisi dels fets que es fan constar en el text de la resolució com en la part resolutiva d'aquesta resolució, hi ha referències contradictòries que indueixen a confusió, i no se sap si es tracta d'una resolució de la reclamació prèvia que la persona interessada va manifestar que havia plantejat, o d'una resolució de revisió de grau per empitjorament que no consta que la persona interessada hagués sol·licitat.
A més, el Síndic considera que el text de la resolució és confús, ja que en el punt tercer de la resolució s'assenyala la data en què l'equip de valoració de la dependència ha fet la revisió de la valoració i de la documentació aportada, i s'informa que s'ha emès el dictamen corresponent, i en el punt quart es diu que ?la resolució de declaració de la situació de dependència citada ha esdevingut ferma?. En aquest cas, si la resolució és de data 5 de març de 2010 i la persona interessada va interposar una reclamació prèvia en data 31 de març de 2010, no es pot entendre que aquesta resolució hagués esdevingut ferma. Per tant, el contingut d'aquest punt ha de ser erroni i no respon a la situació de la persona interessada en aquest expedient. En aquest sentit, el Síndic recorda que els actes ferms no poden ser impugnats, en principi, ni en via administrativa ni en via contenciosa, circumstància que no es donava en la resolució de data 5 de març quan la persona interessada va interposar la reclamació prèvia el dia 31 de març.
Ateses aquestes circumstàncies i la confusió existent en el text de la resolució entre si s'està resolent una reclamació prèvia a la via jurisdiccional o bé una resolució d'una sol·licitud de revisió de grau, el Síndic fa avinent que el sentit i els efectes d'una reclamació prèvia i d'una revisió de grau de dependència són totalment diferents, i el procediment que cal seguir també ha de ser diferent.
En tot cas, si l'Administració considera que s'havia d'iniciar un procediment de revisió d'ofici s'hauria de seguir el procediment adient -incoació del procediment, comunicació a les persones interessades audiència, etc.- i respectar els tràmits i les garanties establertes per la normativa de procediment administratiu comú.
En segon lloc, el Síndic no observa que en la resolució s'indiquin les actuacions que s'han dut a terme per fer la revisió de la resolució que es recorre, ni els motius pels quals s'entén que la documentació presentada no acredita que en la valoració inicial s'hagi incorregut en algun error i que, en conseqüència, correspongui modificar la situació de dependència reconeguda en la resolució de 5 de març de 2010.
Així, el Síndic observa que el punt quart es limita a concloure que les proves aportades no acrediten una modificació de la situació de dependència, sense justificar-ne les raons.
En aquest sentit, el Síndic recorda que l'Administració ha de motivar expressament, de manera clara, comprensible i suficient totes seves resolucions, a fi de garantir el dret de les persones a conèixer les raons seguides per prendre una decisió i perquè els òrgans jurisdiccionals, quan sigui pertinent, puguin fer-ne el control o la fiscalització corresponents.
Per tot el que s'ha exposat, el Síndic suggereix al Consorci de Serveis Socials de Barcelona que adopti les mesures oportunes per revisar d'ofici la resolució de la reclamació prèvia formulada per la persona interessada, i dicti una nova resolució amb indicació clara dels motius pels quals s'estima o es desestima la reclamació prèvia.