Resolució
Q-04617/2009 Denegació de l'Ajuntament de Mataró d'una sol·licitud de targeta d'aparcament per a persones amb discapacitat.

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Persones amb discapacitat
Data d'inici 01/10/2009
Data de l'últim moviment 11/05/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Mataró Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor explica que ha tingut algunes dificultats per tramitar una sol·licitud de targeta d'aparcament per a persones amb discapacitat a l'Ajuntament de Mataró.

La persona interessada explica que té reconeguda una incapacitat permanent total per l'Institut Nacional de Seguretat Social (en endavant INSS) i que pateix problemes de mobilitat que l'obliguen, entre altres, a mobilitzar-se en el seu vehicle particular. 

Igualment, assenyala que el mes de febrer de 2009 va presentar una sol·licitud de reconeixement del grau de disminució davant del Departament d'Acció Social i Ciutadania (en endavant DASC), respecte de la qual no ha obtingut resposta. Addicionalment, i en relació amb aquest tràmit, el promotor assenyala que en les diverses ocasions que s'ha adreçat a les oficines del DASC per tal d'informar-se sobre la seva resolució li han dit que abans d'un any no hi haurà possibilitat que sigui citat per fer-li la valoració, atès l'alt volum de sol·licituds que es tramiten en aquest sentit.

El promotor ha explicat també que un dels motius pels quals necessita urgentment el certificat de grau de disminució és que la certificació segons la qual la persona interessada té reconegut un mínim de 33% de grau de disminució és un requisit per a la tramitació de la sol·licitud de targeta d'aparcament per a persones amb discapacitat.

Tot i això, d'acord amb el que explica la persona interessada, a l'INSS la van informar que en el seu cas no requeria el certificat de grau de disminució per tal de tramitar la targeta d'aparcament per a persones amb disminució, atès que d'acord amb l'article 1.2 de la Llei 51/2003, de 2 de desembre, d'igualtat d'oportunitats, no-discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat, "als efectes d?aquesta Llei, tenen la consideració de persones amb discapacitat aquelles a qui s?hagi reconegut un grau de minusvalidesa igual o superior al 33 per cent. En tot cas, es consideren afectats per una minusvalidesa en grau igual o superior al 33 per cent els pensionistes de la Seguretat Social que tinguin reconeguda una pensió d?incapacitat permanent al grau de total, absoluta o gran invalidesa [...]".

El promotor manifesta la seva disconformitat amb el fet que recentment es va adreçar a l'Ajuntament de Mataró per tramitar una sol·licitud de targeta d'aparcament per a persones amb discapacitat i que la persona responsable de rebre aquestes sol·licituds no la va voler tramitar al·legant que no aportava el certificat de grau de disminució d'un 33% o més. Davant aquesta resposta, la persona interessada va exposar el que li van dir a l'INSS i va explicar la situació referida en relació amb la tardança en el procediment de reconeixement del grau de disminució per part de la Generalitat. Amb tot, no li va ser possible tramitar la sol·licitud.

La persona interessada manifesta també la seva disconformitat per la manca d'aplicació de l'article 1.2 de la Llei 51/2003, de 2 de desembre, esmentat més amunt.

Contingut

En la petició d'informe al consistori, el Síndic recorda que el 28 de gener de 2008, el Tribunal Suprem va dictar una sentència en recurs de cassació per a la unificació de la doctrina sobre la interpretació d'aquest precepte, en què va determinar que l'automaticitat de l'homologació entre incapacitat permanent total de l'INSS i el 33% de discapacitat opera únicament en l'àmbit i per a les previsions de la Llei 51/2003.

En la seva resposta, l'Ajuntament de Mataró assenyala que, en el cas de la tramitació de la sol?licitud de targeta d'aparcament per a persones amb discapacitat és d'aplicació el Decret 97/2002, de 5 de març. Aquest fet, així com el contingut material de la regulació sobre aquesta matèria, son àmpliament coneguts pel Síndic. Així, doncs, aquesta institució comparteix que per a la resolució favorable d'una sol·licitud de targeta d'aparcament per a persona amb discapacitat és necessari, entre altres requisits, que la persona interessada acrediti que supera el barem de mobilitat. Per tant, cal que aquest fet sigui reconegut dins d'un procediment de reconeixement de grau de discapacitat. 

Això no obstant, d'acord amb el que ha explicat la persona interessada, el que ha ocorregut en aquest cas no és que la sol·licitud de targeta d'aparcament per a persones amb discapacitat hagi estat resolta desfavorablement per manca de compliment dels requisits abans mencionats, sinó que ni tan sols va ser tramitada.

D'acord amb això, el Síndic recorda que, d'acord amb l'article 71 de la  Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, en el  marc de les tramitacions que s'hagin de fer davant de l'Administració, la persona interessada té dret de ser requerida, entre altres, per presentar la documentació complementària necessària com a requisit del tràmit que inicia.

Concretament, a l'article mencionat s'assenyala que "si la sol·licitud d'iniciació no reuneix els requisits que assenyala l'article anterior i els exigits, si s'escau, per la legislació específica aplicable, s'ha de requerir l'interessat perquè, en el termini de deu dies, esmeni la falta o aporti els documents preceptius, amb indicació que, si no ho fa, es considera que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes que preveu l'article 42".

Així, doncs, el Síndic entén, per una banda, que el personal d'atenció i informació al públic responsable de la tasca de recepció de les comunicacions i sol·licituds que presenten les persones interessades davant de l'Administració no és competent per determinar, a priori, si una sol·licitud serà informada favorable o desfavorablement. En tal sentit, no pot negar-se a admetre la sol·licitud.

D'altra banda, i en aplicació de l'article transcrit, la funció que en tot cas correspon al personal d'atenció i informació al públic responsable de la tasca de recepció de les comunicacions i sol·licituds que les persones interessades adrecen a les administracions, és la de comprovar que la sol·licitud que es presenta compleix amb els requisits que s'assenyalen en l'article 70 de la mateixa Llei i els exigits, si s'escau, per la legislació específica aplicable. Si en aquesta comprovació conclou que la sol·licitud no reuneix els requisits, ha de requerir la persona interessada perquè, en el termini de deu dies, esmeni la falta o aporti els documents preceptius.

Finalment, el Síndic entén que una de les coses que el promotor va intentar posar en coneixement del DASC va ser que d'acord amb la informació que li havien facilitat a l'INSS, en el seu cas no requeria el certificat de grau de disminució per tal de tramitar la targeta d'aparcament per a persones amb disminució, atès que d'acord amb l'article 1.2 de la Llei 51/2003, de 2 de desembre, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat "als efectes d?aquesta Llei, tenen la consideració de persones amb discapacitat aquelles a qui s?hagi reconegut un grau de minusvalidesa igual o superior al 33 per cent. En tot cas, es consideren afectats per una minusvalidesa en grau igual o superior al 33 per cent els pensionistes de la Seguretat Social que tinguin reconeguda una pensió d?incapacitat permanent al grau de total, absoluta o gran invalidesa [...]".
 
El promotor, en el marc de la tramitació de sol·licitud de la targeta d'aparcament per a persones amb discapacitat, va intentar demanar que s'apliqués la normativa comentada al seu cas, tot al·legant que d'acord amb la informació que li havien donat al centre d'atenció a disminuïts corresponent, la tramitació del reconeixement del seu grau de disminució pot trigar més d'un any i mig. Malauradament, no va poder platejar aquesta inquietud, ja que ni tan sols li va ser possible presentar la sol·licitud.

Així, doncs, i independentment de la possibilitat de donar aplicació a la normativa a la qual pretén acollir-se el promotor, el Síndic entén que en aquest cas s'ha negat a la persona interessada la possibilitat d'accés a l'Administració.

D'acord amb això, el Síndic suggereix al consistori que prengui les mesures adients per tal de permetre al promotor adreçar-se a l'Ajuntament presentant les sol·licituds pertinents i que, en qualsevol cas, la seva tramitació s'ajusti als mandats que regeixen en el procediment administratiu.

Pel que fa concretament al fet d'haver impossibilitat a la persona interessada la presentació de la seva sol·licitud de targeta d'aparcament per a persones amb discapacitat, el Síndic suggereix que es prenguin les mesures pertinents per evitar que es tornin a repetir situacions similars i que es donin les instruccions convenients per tal de garantir que els funcionaris responsables donin compliment al que estableix l'article 71 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.

Tramitació

Data Administració Tràmit

10/12/2009 Ajuntament de Mataró Sol·licitud d'informació a l'Administració
18/01/2010 Ajuntament de Mataró Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
12/03/2010 Ajuntament de Mataró Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
11/06/2010 Ajuntament de Mataró Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
25/11/2010 Ajuntament de Mataró Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
17/12/2010 Ajuntament de Mataró Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
11/05/2011 Ajuntament de Mataró Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Decret 97/2002, de 5 de març, sobre la targeta d'aparcament per a persones amb disminució i altres mesures adreçades a facilitar el desplaçament de les persones amb mobilitat reduïda- DOGC.3602 (25/03/2002)
Llei 51/2003, de 2 de setembre, de la igualtats d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat- BOE.289 (03/12/2003)
Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú- BOE.295 (27/11/1992)