Resolució
Q-04629/2009 Manca de resposta de la companyia subministradora que depèn de l'Ajuntament de Cadaqués a una reclamació per la facturació per consum d'aigua a causa d'una fuita fortuïta.

Matèries
Consum
Aigua
Data d'inici 05/10/2009
Data de l'últim moviment 08/07/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Cadaqués Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor es queixa de la facturació per un consum d'aigua que atribueix a una fuita a la xarxa interior. 

Segons acredita la persona interessada, ha reclamat a la companyia subministradora, concessionària de l'Ajuntament de Cadaqués que tingui en compte que es tracta d'una fuita -aporta factura de l'instal·lador de la reparació de la fuita al bany- i que modifiqui la factura per deduir-ne l'import reclamat. 

Manifesta no haver rebut resposta de la seva reclamació, però diu haver rebut un avís de tall de subministrament per manca de pagament de la factura objecte de controvèrsia. 

Finalment, assenyala també que la companyia li ha indicat verbalment que l'Ajuntament de Cadaqués no ha establert un tractament tarifari específic per als supòsits de fuita fortuïta.

Contingut

L'Ajuntament de Cadaqués informa que la companyia va donar resposta escrita a la reclamació del promotor, si bé ha mantingut el subministrament malgrat l'avís d'interrupció per impagament, a l'espera de la resolució d'aquesta queixa.  

Així mateix, indica també en el seu escrit que el Reglament que regula el servei de subministrament d'aigua no preveu un tractament tarifari diferenciat per al supòsit de fuites fortuïtes ni s'ha valorat la possibilitat d'incorporar aquesta regulació.  

Pel que fa a aquesta darrera qüestió, en línia amb les consideracions que el Síndic ja ha fet en altres ocasions i que es recullen en l'informe al Parlament de l'any 2008, el Síndic pensa que, en els casos en què es produeix un consum d'aigua derivat d'una fuita fortuïta que afecta la xarxa interior o les instal·lacions de l'usuari, si bé aquest s'ha de fer càrrec del volum d'aigua efectivament consumit, considera que la penalització derivada de l'aplicació dels trams de tarifes superiors, que té per objectiu afavorir l'estalvi i desincentivar el consum excessiu d'aigua, perd el seu sentit quan el consum ha estat degut a una circumstància fortuïta i no es tracta, per tant, d'un consum deliberat o sumptuari.  

En aquests casos, el Síndic considera que escau aplicar la totalitat del consum enregistrat al primer tram tarifari -o en la proporció que correspongui a cada tram d'acord amb el seu històric de consum-, evitant l'aplicació dels trams de tarifes previstos per al consum excessiu en circumstàncies ordinàries. 

D'acord amb les consideracions anteriors, el Síndic recomana la modificació del Reglament regulador del servei de subministrament d'aigua per incorporar un tractament tarifari específic per al consum derivat de fuita fortuïta i reparada, amb la finalitat d'evitar l'efecte punitiu dels trams amb sobrepreu que, en aquests supòsits, s'entén que perd el seu sentit. 

Sens perjudici d'això, i pel que fa al cas concret que ha motivat aquesta actuació, en la mesura que el consistori indica en el seu informe que es tracta efectivament d'una fuita fortuïta i se n'ha acreditat la reparació, el Síndic suggereix que caldria aplicar a la quantitat facturada inicialment una correcció en els termes i pels motius indicats més amunt.

Tramitació

Data Administració Tràmit

27/10/2009 Ajuntament de Cadaqués Sol·licitud d'informació a l'Administració
29/04/2010 Ajuntament de Cadaqués Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
11/06/2010 Ajuntament de Cadaqués Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
10/08/2010 Ajuntament de Cadaqués Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
07/10/2010 Ajuntament de Cadaqués Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
17/03/2011 Ajuntament de Cadaqués Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
16/05/2011 Ajuntament de Cadaqués Reiteració posterior a la primera
07/06/2011 Ajuntament de Cadaqués Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
08/07/2011 Ajuntament de Cadaqués Seguiment finalitzat