El promotor de la queixa exposa, d'una banda, que no se li ha abonat la quantitat que li correspondria des del moment de la concessió de la prestació; i de l'altra, que actualment se li està pagant una quantia inferior a la que li correspondria, ja que se li va reduir l'import de la prestació arran d'un contracte laboral d'un mes i, molt temps després d'haver finalitzat el contracte, encara no s'ha tornat a adaptar la prestació.
Un cop estudiada la informació tramesa pel Departament d'Empresa i Ocupació, cal valorar dues qüestions: En primer lloc, que s'ha generat un deute a favor del promotor de la queixa, atès que no se li han abonat totes les mensualitats que li han estat reconegudes. Així, segons la informació facilitada pel Departament, queden per pagar les mensualitats de juliol de 2011 a abril de 2012, i la diferència en l'import de les mensualitats de gener a octubre de 2013. L'Administració ha informat que aquests pagaments es faran efectius tan aviat com hi hagi disponibilitat de crèdit, però, malgrat el temps transcorregut, encara no s'han liquidat. Amb relació a això, el Síndic insisteix en la necessitat d'adoptar les mesures que calgui per resoldre completament el problema de la demora en el pagament d'endarreriments derivats de la renda mínima d'inserció.
En segon lloc, cal fer referència a la modificació efectuada el juliol de 2012 en l'import de la prestació. El Departament ha informat que la reducció venia motivada pel contracte de treball temporal del juny de 2012, i que es va fer per rescabalar la quantitat de la renda mínima d'inserció abonada per aquest període. Això no obstant, l'article 17.2 del Decret 384/2011, de 30 d'agost, de desplegament de la Llei 10/1997, de 3 de juliol, de la renda mínima d'inserció, estableix que no s'han de deduir de l'import de la prestació de la renda mínima d'inserció els ingressos provinents de contractes de treball de durada inferior o equivalent a un mes. En aquest cas, el promotor va signar un contracte que es va desenvolupar de l'1 al 30 de juny de 2012, sense que s'hagin posat en relleu altres relacions contractuals durant el mateix any que portin a l'aplicació d'altres preceptes. Per tant, a reserva d'altres dades, caldria entendre que s'hauria d'aplicar la previsió de l'article 17.2 i, en conseqüència, no s'hauria de fer cap deducció pel contracte esmentat.
D'acord amb això, el Síndic suggereix al Departament, d'una banda, que regularitzi els pagaments en l'expedient de què és titular el promotor i aboni sense més demora les mensualitats pendents; i de l'altra, que avaluï de nou el cas en atenció a les característiques del contracte subscrit i les previsions normatives referides, i en conseqüència, adeqüi l'import de la prestació reconeguda.