Arran de les diverses queixes que han fet arribar al Síndic al llarg dels darrers anys persones que resideixen a prop d'estacions o de cotxeres que estacionen els vehicles a l'aire lliure, els quals exposen que pateixen molèsties per sorolls i vibracions provinents d'aquestes instal·lacions, el Síndic ha iniciat aquesta actuació d'ofici relacionada amb la incidència acústica provinent d'aquestes cotxeres i estacions d'autobusos.
En el seu informe, l'antic Departament de Política Territorial i Obres Públiques manifestava que per poder oferir un bon servei als viatgers pel que fa a la climatització i comprovació dels sistemes d'accessibilitat, és imprescindible que els conductors dels vehicles de transport públic mantinguin el motor en funcionament abans de començar a prestar el servei. L'informe assenyala, igualment, que aquesta actuació cal ajustar-la al temps estrictament necessari.
Es fa constar també que en els casos en què es reben queixes per sorolls, el protocol que se segueix és el d'elaborar estudis d'impacte acústic particularitzats i, en el cas que es constatin nivells d'immissió superiors als permesos per la normativa, es corregeixen mitjançant diferents mesures, que poden consistir tant en la intervenció en l'explotació de l'estació com en la modificació de les instal·lacions.
Davant d'aquesta informació, el Síndic constata que no hi ha cap disposició normativa que fixi com els conductors han de dur a terme les operacions més enllà de les actuacions correctes dels operadors o de la sensibilitat que els operadors puguin tenir en els temes mediambientals, i que el Departament de Territori i Sostenibilitat no disposa de cap protocol en aquest sentit.
El Síndic considera que en el desenvolupament d'una activitat o en el funcionament d'una instal·lació o equipament cal una definició concreta, establerta amb caràcter previ a la gestió de l'explotació i de les diferents actuacions que s'hi desenvolupen.
Per aquest motiu, tenint en compte que no es pot negar que en una estació d'autobusos hi ha determinades pràctiques que si no es regulen poden causar impactes mediambientals significatius, cal assumir un compromís de prevenció. Aquest compromís, el qual cal inscriure en la política de reduir la contaminació, hauria de tenir com a objectiu l'elaboració d'un protocol o procediment de bones pràctiques.
En conseqüència, el Síndic recomana al Departament de Territori i Sostenibilitat que estableixi uns protocols d'actuació en tot allò que afecta les accions que tenen lloc a les estacions de transports de viatgers, que les comuniqui a tots els nivells, és a dir, a tots els qui formen part de l'organització de les instal·lacions, i que les doni a conèixer al públic, de manera que aquest, en detectar un incompliment, pugui comunicar-ho immediatament al punt d'atenció de l'estació de servei o al mateix Departament perquè en faci el seguiment i corregeixi l'anomalia de manera immediata.