Resolució
Q-04658/2009 Disconformitat pel procés de la Direcció General d'Atenció a la Infància i l'Adolescència de tutela administrativa d'una menor i per les dificultats de visitar-la al centre d'acolliment.

Matèries
Polítiques socials
Infància i adolescència
Equips d'Atenció a la Infància i l'Adolescència (EAIA's)
Data d'inici 05/10/2009
Data de l'últim moviment 10/03/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

Els pares de tres germans mostren la seva preocupació per la seva filla gran, que va ser ingressada al centre d'acolliment Nostra Senyora de la Mercè, de Tarragona, el 23 de març de 2009, amb mesura de tutela administrativa de la Direcció General d'Atenció a la Infància i l'Adolescència (en endavant DGAIA). La menor segueix allà, però els pares no han rebut resposta al recurs que van presentar ni els han comunicat la proposta de mesura i recurs per a la seva filla. També mostren la seva disconformitat per les traves que, a parer seu, els posen des del centre d'acolliment per dur a terme les visites.

Així mateix, també expliquen que han rebut l'acta d'obertura d'expedient de risc de la seva filla enviat per la Secció Territorial d'Atenció a la Infància i la Adolescència de Tarragona.

Contingut

En vista del que exposa el Departament d'Acció Social i Ciutadania (en endavant DASC) com a resposta a la petició d'informació, el Síndic considera que s'exposa una situació complicada, per les aparents diferents situacions dels germans i les valoracions contradictòries sobre la seva situació personal.

D'una banda hi ha la situació de la filla gran, que es troba sub iudice, i vers la qual cal estar a l'espera de la resolució que recaigui, però que mentre no s'hagi pronunciat el jutge, està sota tutela de l'Administració. D'altra banda, el fill mitjà, en relació amb el qual, tant des dels serveis de salut com des de l'equip d'atenció a la infància i adolescència (en endavant EAIA) "no es detecten indicis de desemparament ni maltractament", resideix amb els pares i sense mesura de protecció, però amb el seguiment de l'EAIA. També hi ha la filla petita, acabada de néixer, sobre la qual l'informe només refereix que es troba bé de salut i està en seguiment des del centre d'atenció primària, tot i que l'EAIA té previst fer-ne també un seguiment.

De l'informe rebut també es desprèn que hi ha problemes de treball conjunt i coordinat dels dos equips tècnics que intervenen amb la família: l'equip del centre d'acolliment La Mercè i l'EAIA de Tarragona.

Finalment, els pares mostren la seva disconformitat per les traves que, a parer seu, els posen des del centre d'acolliment per dur a terme les visites. Expliquen que se'ls va anul·lar una visita perquè el pare volia passar un vídeo a la filla gran sobre el naixement de la filla petita el dia 27 d'octubre (el mateix dia del naixement), i altres prohibicions verbals que han rebut en les visites. 

Tot i que en l'informe proposta de l'EAIA de Tarragona es fa constar que "no es disposa de dades que facin pensar que el nen sigui un nen maltractat, i no s'observen negligències importants en l'exercici de la parentalitat que facin pensar que hagi estigui en una situació de risc social", fins que no s'hagi confirmat aquesta valoració, a través del seguiment de la seva situació personal i de la de la seva germana petita, el Síndic considera que la situació d'aquests infants és de risc.

Els antecedents familiars de maltractament de la seva germana gran, segons diagnòstic mèdic constatat, constitueixen indicadors d'una situació d'alt risc per als altres germans, llevat que hi hagués nous informes mèdics contradictoris al primer. Només en aquest cas, els dos germans petits podrien considerar-se fora de la situació de risc.

La filla gran està actualment protegida i la DGAIA ha d'exercir les funcions tutelars que li pertoquen, i el centre d'acolliment les de la guarda. Però en el cas dels germans petits, és necessari establir mecanismes permanents i rigorosos de vigilància que només seran efectius si es fan en estreta col·laboració de tots els serveis implicats i amb un seguiment molt proper per part de l'EAIA, que és coneixedora dels indicadors de maltractament infantil, i que ha de donar suport i assessorament a la resta de serveis i professionals que tracten directament amb els infants.

En els informes rebuts es fa constar aquesta previsió de seguiment per part de l'EAIA de Tarragona mitjançant contactes amb el metge i l'escola bressol i també directament amb el fill de les persones interessades, però el Síndic creu convenient refermar aquest seguiment, ja que entén que aquesta és una situació molt greu, i així mateix, i fer-lo extensiu a la filla petita.

Això no obstant, atès el deure de l'Administració protectora davant d'una presumpta situació de risc, el Síndic entén que el centre d'acolliment ha de garantir la protecció de la filla gran, però fins que no recaiguin les resolucions judicials dels dos processos judicials, el civil i el penal, en els contactes amb la família no sembla necessari fer més restriccions que les inherents a garantir aquesta protecció. Protecció i prevenció de dos possibles riscos per a la nena: el de tornar a ser maltractada, física, psíquica o sexualment, i el de segrest per part de la família.

Fora de la garantia d'assegurar aquests dos objectius, no sembla motivat restringir, per exemple, el fet de mostrar-li fotografies i vídeos de la germana que acaba de néixer. Es podria dir en aquesta qüestió que cal prevenir la creació de nous vincles familiars, atès el diagnòstic que va motivar l'assumpció de la tutela administrativa, però fins que els processos judicials no es resolguin, el Síndic considera que la resta de restriccions, fora de les esmentades en el paràgraf anterior, haurien de valorar-se des de la perspectiva de l'interès de la menor en aquests moments.

D'acord amb això, el Síndic fa els suggeriments següents al DASC:

En primer lloc, que l'EAIA de Tarragona faci un treball de supervisió i vigilància permanent i continuada de la situació personal dels dos fills petits, i que garanteixin la seva seguretat i la seva integritat.

En segon lloc, que l'EAIA doni suport i assessorament als serveis i als professionals que treballen directament amb els infants, i que vetlli pel traspàs i el flux de la informació de què disposa cada un dels serveis dels àmbits de la salut i de l'educació.

I finalment, mentre no recaiguin les resolucions judicials dels processos en curs, que el centre d'acolliment consideri cada una de les sol'licituds dels pares en les visites amb la seva filla, des del desig i l'interès d'aquesta.

També sol·licita ser informat de l'evolució de la situació personal i familiar dels tres germans, des de la data dels informes rebuts (novembre de 2009) fins al moment actual.

Tramitació

Data Administració Tràmit

09/10/2009 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
09/12/2009 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
20/01/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
09/02/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
13/05/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
19/05/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
03/06/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
30/12/2010 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
08/02/2011 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
08/03/2011 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
10/03/2011 Departament de Benestar Social i Família Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 8/1995, de 27 de juliol, d'atenció i protecció als infants i els adolescents i de modificació de la Llei 37/1991, de 30 de desembre, sobre mesures de protecció dels menors desemparats i de l'adopció- DOGC.2083 (02/08/1995)
Llei 37/1991/ de 30 de desembre, sobre mesures de protecció dels menors desemparats i de l'adopció- DOGC.1542 (17/01/1992)