Resolució
Q-04672/2012 Disconformitat amb la manca de pagament de diversos mesos d'un ajut econòmic del programa Viure en Família

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Persones amb discapacitat
Data d'inici 26/06/2012
Data de l'últim moviment 31/05/2013
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb relació a un ajut econòmic del programa Viure en Família concedit a una persona de la qual el promotor és el tutor.

Segons resulta de la informació rebuda, la beneficiària d'aquest ajut va cobrar-lo des del setembre de 2005, però el promotor indica que el reconeixement de l'ajut és anterior, i que faltaria per abonar-li l'import de la prestació des de l'any de sol·licitud fins al setembre de 2005. 

El promotor manifesta que el desembre de 2010 va formular una sol·licitud perquè se li reconegués i abonés la quantia corresponent a aquest període, que va reiterar aquesta petició el mes de juny de 2012 i que no ha rebut resposta. 

Consta també que en data 18 de juny de 2012 va presentar un escrit en què demanava còpia d'un certificat que havia aportat juntament amb la sol·licitud de desembre de 2010. I finalment, en data 6 d'agost de 2012, ha demanat que se li lliuri còpia de l'expedient administratiu corresponent a aquest procediment. Sembla, però, que no s'ha donat resposta a cap d'aquestes peticions.

Contingut

La queixa del promotor planteja dues qüestions:

En primer lloc, la reclamació per part del promotor d'una quantitat corresponent a una prestació concedida a la persona beneficiària. Sobre aquest assumpte, l'Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (en endavant ICASS) informa que la persona beneficiària va sol·licitar un ajut del Programa de suport a les famílies amb una persona gran discapacitada; que aquest ajut es va denegar per resolució de 29 de novembre de 2001 perquè no es reunia el requisit de vincle familiar, i que més tard es va desestimar el recurs d'alçada interposat contra aquesta resolució, sense que s'hagués interposat demanda davant la jurisdicció contenciosa administrativa, de manera que la resolució va esdevenir ferma.

L'ICASS assenyala també que amb posterioritat, l'any 2005, la persona beneficiària va presentar una altra sol·licitud d'ajut, en aquest cas del Programa de suport a les persones amb dependència; que l'agost de 2005 se li va concedir aquest ajut, amb efectes des del mes següent a la data de la resolució, i que se li va abonar la quantia completa corresponent. 

En aquest sentit, cal dir que la documentació aportada pel promotor corrobora aquestes actuacions i que no s'ha presentat cap document que contradigui aquests fets. El promotor assegura que la prestació va ser concedida a la beneficiària amb efectes econòmics anteriors al 2005, però aquesta afirmació no ha pogut ser contrastada amb la documentació aportada.

En tot cas, el Síndic entén que el Departament de Benestar Social i Família hauria de fer arribar al promotor una explicació per escrit sobre el procediment instruït i el contingut de les resolucions emeses, juntament amb la documentació que va sol·licitar, ja que això hauria de permetre aclarir i resoldre les discrepàncies plantejades. 

En segon lloc, la queixa es planteja per la manca d'accés a la documentació de l'expedient administratiu. En aquest sentit, el promotor indica que l'any 2010 va presentar al Departament una sol·licitud de documentació, però no hi ha constància fefaent que aquesta petició hagués tingut entrada en algun registre de l'Administració de la Generalitat de Catalunya.

En canvi, sí que s'ha acreditat que el juny de 2012 va demanar al Departament que li facilités còpia de la documentació de l'expedient administratiu iniciat per la beneficiària de l'ajut.

Cal tenir en compte que les persones tenen dret a obtenir còpia dels documents que formen part dels procediments en què tenen la condició de persones interessades, segons preveu la normativa reguladora del procediment administratiu comú. En aquest sentit, convé esmentar l'article 35 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i l'article 26 de la Llei 26/2010, de 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya.

En aquest cas, el promotor al·lega la condició de tutor de la persona beneficiària i, per tant, un cop fetes les comprovacions oportunes, no hi ha d'haver motiu per privar-li l'accés a la documentació que demana. D'altra banda, cal tenir en compte que, atès que ha transcorregut ja un temps suficient des del moment en què va fer la sol·licitud, se li hauria d'haver facilitat còpia de l'expedient que va demanar. 

De conformitat amb això, el Síndic suggereix al Departament de Benestar Social i Família que prengui les mesures oportunes per:

- atendre sense més dilació la sol·licitud presentada pel promotor en data 18 de juny de 2012 i facilitar-li una còpia de l'expedient administratiu a nom de la persona beneficiària de l'ajut.

- fer-li arribar una explicació per escrit sobre el procediment o els procediments de sol·licitud d'ajut iniciats per la persona beneficiària de l'ajut, la tramitació efectuada, les característiques dels ajuts demanats i les resolucions adoptades, juntament amb les resolucions corresponents.

Posteriorment, l'ICASS ha informat que el mes de febrer de 2013 es va fer arribar al promotor un escrit de resposta a les seves reclamacions, amb explicacions sobre la tramitació dels procediments iniciats per la persona beneficiària de l'ajut i amb la documentació corresponent, motiu pel qual el Síndic finalitza les seves actuacions en aquest assumpte.

Tramitació

Data Administració Tràmit

28/11/2012 Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (ICASS) Sol·licitud d'informació a l'Administració
17/01/2013 Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (ICASS) Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
18/01/2013 Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (ICASS) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
15/02/2013 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
02/04/2013 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
29/04/2013 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la resolució pendent d'acceptació
10/05/2013 Departament de Benestar Social i Família Irregularitat
13/05/2013 Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (ICASS) Irregularitat
31/05/2013 Departament de Benestar Social i Família Seguiment finalitzat