Resolució
AO-04673/2014 Actuació d'ofici per estudiar les possibles mancances d'informació a les persones usuàries dels serveis de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya durant la convocatòria de vaga del dia 16 de juny de 2014

Matèries
Consum
Transports
Data d'inici 17/06/2014
Data de l'últim moviment 26/11/2014
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de la Presidència Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució
Departament de Territori i Sostenibilitat Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Departament d'Empresa i Ocupació Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució

Plantejament

El Síndic ha iniciat una actuació d'ofici per estudiar les possibles mancances d'informació a les persones usuàries dels serveis de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya durant la convocatòria de vaga del dia 16 de juny de 2014 de 12 a 16 hores.

Segons algunes informacions, no es va informar les persones usuàries amb antelació sobre la vaga o sobre les possibles afectacions en el servei provocades pels serveis mínims establerts pel Departament d'Empresa i Ocupació.

Contingut

Un cop analitzada aquesta qüestió, el Síndic trasllada els suggeriments i els recordatoris de deures legals següents al Departament de Territori i Sostenibilitat: 

1. La prestació dels serveis mínims acordats en una vaga és un compromís públic i, per tant, el fet d'incomplir-los s'ha de considerar una irregularitat jurídica que cal corregir immediatament. 

2. Quan s'observin incidències greus en el desenvolupament de la vaga que afectin la prestació dels serveis mínims, l'empresa que presta el servei públic ha de donar tota la informació real i precisa per tal que l'usuari pugui fer ús, si escau, d'un transport alternatiu o prendre les mesures que consideri oportunes.

3. En aplicació de l'article 49 de la Llei 4/2006, de 31 de març, ferroviària, la informació sobre els serveis mínims acordats s'ha de facilitar als usuaris de forma clara i amb anticipació suficient. Aquesta informació s'ha de procurar donar els dies laborables anteriors a la jornada de vaga i per diferents mitjans, per assegurar-ne una àmplia difusió entre els usuaris. 

4. En casos de retards o endarreriments significatius, l'empresa ha de prendre mesures proactives per facilitar devolució de l'import del bitllet. En aquest sentit, i si és necessari, cal agilitar la informació a l'usuari i la tramitació de la devolució amb l'increment de treballadors a les oficines d'atenció al client i les estacions, a més de reforçar els canals no presencials d'atenció a l'usuari.

Tramitació

Data Administració Tràmit

17/06/2014 Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) Sol·licitud d'informació a l'Administració
01/07/2014 Secretaria d'Ocupació i Relacions Laborals Sol·licitud d'informació a l'Administració
04/07/2014 Entitat Autònoma del Diari Oficial i de Publicacions (EADOP) Sol·licitud d'informació a l'Administració
14/07/2014 Entitat Autònoma del Diari Oficial i de Publicacions (EADOP) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
17/07/2014 Departament de Territori i Sostenibilitat Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
30/07/2014 Departament d'Empresa i Ocupació Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
08/09/2014 Departament de Territori i Sostenibilitat Resolució pendent d'acceptació
28/10/2014 Departament de Territori i Sostenibilitat Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
11/11/2014 Departament de Territori i Sostenibilitat Resposta a la resolució pendent d'acceptació
25/11/2014 Departament de Territori i Sostenibilitat No irregularitat
25/11/2014 Departament de la Presidència No irregularitat
25/11/2014 Departament d'Empresa i Ocupació No irregularitat
25/11/2014 Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) No irregularitat
25/11/2014 Secretaria d'Ocupació i Relacions Laborals No irregularitat
26/11/2014 Departament de Territori i Sostenibilitat Seguiment finalitzat

Expedients Relacionats

AO-00388/2011