La promotora es queixa del procediment de reconeixement de la situació de dependència i del dret als serveis i a les prestacions vinculades del Departament d'Acció Social i Ciutadania (en endavant DASC). Concretament, la queixa es planteja per la manca de resolució d'una reclamació prèvia a la jurisdicció social.
En data 5 de novembre de 2007 es va dictar una resolució per la qual es reconeixia a la persona interessada un grau I i un nivell 2 de dependència. Contra aquesta resolució, la promotora va interposar, en data 31 de març de 2008, una reclamació prèvia a la via jurisdiccional social. Fins ara, però, no ha rebut la resolució corresponent, malgrat que se li va fer una segona visita de valoració.
El DASC comunica que s'ha modificat la resolució esmentada, i que s'ha qualificat la situació de dependència de la persona interessada com a grau II i nivell 1. No concreta, però, la puntuació exacta que s'havia assignat en aplicació del barem establert, ni altres dades importants amb relació a la tramitació de la reclamació.
En tot cas, de la informació de què es disposa sobre aquest cas, resulta que en data 1 de desembre de 2008 es va dictar una resolució per la qual es revisava el grau de dependència de la promotora i se li reconeixia un grau II i un nivell 1. Consta també que es va declarar aquesta situació amb efectes de 12 de gener de 2008.
Així, es va tractar aquesta reclamació com un supòsit de revisió de grau per empitjorament amb posterioritat al reconeixement de grau, i es va indicar que la declaració inicial havia esdevingut ferma.
Això no obstant, cal tenir en compte que la persona interessada no havia plantejat un agreujament del seu estat de salut, sinó la seva disconformitat amb la valoració feta inicialment, motiu pel qual va interposar una reclamació prèvia.
En aquest sentit -sempre segons la informació facilitada fins ara- tampoc no es pot concloure que la resolució inicial hagués esdevingut ferma, ja que la promotora manifestava que havia rebut la notificació corresponent el 6 de març de 2009, i dins del termini establert va interposar la reclamació prèvia.
Així doncs, cal entendre que l'estimació de la reclamació prèvia hauria de tenir com a conseqüència la modificació de la resolució inicial pel que fa a la qualificació assignada, però no pel que fa a la data d'efectes del reconeixement de dependència. En canvi, en la resolució d'1 de desembre de 2008 els efectes es reconeixen des del 12 de febrer de 2008.
Aquesta qüestió resulta rellevant perquè pot tenir conseqüències també en la producció d'efectes econòmics de la prestació o servei que correspongui, segons la data d'efectivitat dels drets reconeguts segons el grau i el nivell de dependència. En aquest sentit, atès que no es disposa d'informació sobre el Programa individual d'atenció i el seu contingut, no es pot concloure si efectivament aquesta diferència de data té repercussió en la prestació que correspon a la persona interessada, però en qualsevol cas sembla que el contingut de la resolució de desembre de 2008 s'hauria de corregir per adequar-se al procediment establert.
De conformitat amb tot això, el Síndic suggereix que es revisi la resolució de data 1 de desembre de 2008 i es reconeguin els efectes de la qualificació de dependència des de la data de la sol·licitud inicial, i que es faci, si escau, les correccions oportunes en els efectes dels drets derivats d'aquesta situació de dependència.
Atès que encara no s'ha rebut resposta a aquesta resolució i als efectes de resoldre l'expedient de referència, el Síndic, en data 15 d'octubre de 2010, reitera aquest suggeriment, alhora que recorda les previsions de la normativa vigent pel que fa al deure de les administracions públiques de col·laborar amb aquesta institució.