La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la inadmissió del seu fill a l'institut del Vallès, de Sabadell.
Exposa que el seu fill ha estat estudiant fins ara a l'escola Juan Ramón Jiménez i manifesta que el va preinscriure en primera opció a l'institut del Vallès, en segona opció a l'institut Pau Vila i en última opció a l'institut Escola Industrial.
Segons indica, no ha estat admès a cap de les opcions sol·licitades, i des de l'Administració se la va informar que cap dels instituts que havia sol·licitat estaven adscrits al centre escolar del seu fill, malgrat que alguns companys del seu fill sí han estat admesos en aquests centres.
Després d'estudiar amb deteniment aquest assumpte, el Síndic no aprecia irregularitat en la inadmissió de l'esmentat alumne a l'institut Vallès. Aquest centre, que va rebre quatre sol·licituds d'alumnes de l'escola Juan Ramon Jiménez, centre no adscrit, en va admetre dos, un perquè disposava de punts complementaris i un altre perquè tenia un número de sorteig més ben posicionat que el del fill de la promotora. En relació amb els altres dos alumnes, el deure del Departament d'Ensenyament és proporcionar plaça escolar a un centre adscrit, tal com s'ha fet en aquest cas, que es va assignar plaça a l'Institut Arraona.
Dit això, les dades facilitades pel Departament d'Ensenyament també demostren que l'institut Arraona està molt infrasol·licitat. En aquest sentit, val a dir que l'ordenament jurídic vigent, tant la Llei 12/2009, de 10 de juliol, d'educació, com el Decret 75/2007, de 27 de març, pel qual s'estableix el procediment d'admissió de l'alumnat als centres en els ensenyaments sufragats amb fons públics, adopten l'equitat com a principi orientador de l'actuació dels poders públics, i incorporen l'escolarització equilibrada de l'alumnat amb necessitats educatives específiques com a objectiu fonamental per garantir en la gestió del procés d'admissió d'alumnat. Aquesta mateixa normativa regula una sèrie d'instruments concrets per millorar la distribució de l'alumnat amb necessitats educatives específiques entre centres escolars.
En vista d'aquestes consideracions, el Síndic demana al Departament d'Ensenyament que dissenyi polítiques que garanteixin l'escolarització equilibrada d'alumnat i que combatin la segregació escolar de l'institut Arraona i en reforcin la demanda educativa.
Addicionalment, el Síndic demana al Departament d'Ensenyament les dades d'alumnat estranger de l'institut Arraona i de l'institut Ferran Casablancas, i els motius que expliquen la baixa demanda de l'institut Arraona.