El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la denegació del rescabalament de les despeses ocasionades amb motiu del tractament d'ortodòncia que es va fer al seu fill, i amb la manca de motivació de les resolucions del CatSalut.
De la informació rebuda es desprèn que es va comunicar a la persona interessada la resolució de data 15 de juliol de 2011, per la qual es denegava la seva sol·licitud de rescabalament de despeses ocasionades per l'assistència sanitària rebuda per serveis aliens als del sistema sanitari públic, i que no es van seguir els criteris basats en les directrius sobre autorització de tractaments odontològics. Certament, queda provat que no es va motivar aquesta resolució ni es va justificar el pagament parcial en la resolució d'11 de novembre de 2011.
Així, si bé és cert i ha quedat demostrat que la Regió Sanitària Terres de l'Ebre va comunicar a la persona interessada la resolució denegatòria i un cop efectuada la reclamació prèvia es va acceptar parcialment el pagament de 2.925 euros, el Síndic entén que, efectivament, hi va haver des de l'inici del procediment una manca d'informació dels serveis i les prestacions que pot oferir el CatSalut i una manca de fonamentació i motivació de la primera resolució denegatòria i de la resolució d'11 de novembre de 2011, ja que no les fonamenta ni motiva el canvi de criteri, ni els motius pels quals s'ha justificat el pagament del tractament, amb l'aprovació dels 2.925 euros.
De la informació rebuda no es desprèn que es motivés la resolució ni s'informés la persona interessada de les prestacions i els serveis als quals podia accedir, a fi de consolidar la informació necessària dels serveis del CatSalut que es poden oferir a la resta de fills de la persona interessada. I, en cas d'haver seguit el criteri per resoldre que va aplicar la Comissió d'Assistència Sanitària per Convenis Internacionals i Prestacions de Caràcter Excepcional (en endavant CASCIPE), s'hauria d'haver autoritzat el pagament en la primera resolució de 15 de juliol de 2011.
Per tot això, el Síndic suggereix al Departament de Salut que doni les ordres oportunes per tal que s'informi la persona interessada de la motivació de la denegació de la resolució de 15 de juliol de 2011, i també de la no aplicació del criteri de la CASCIPE i del canvi de criteri i de la motivació de la resolució d'11 de novembre de 2011, en considerar que l'Administració sanitària no va actuar d'acord amb el procediment establert amb la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i la Llei 26/2010, de 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya.
Així, el Síndic considera que la Regió Sanitària Terres de l'Ebre s'ha d'atenir i ajustar al procediment administratiu establert i, d'acord amb la normativa reguladora dels actes administratius, els ha de motivar, resolent de manera detallada i precisa i exposant les raons en què es basa la denegació, a banda del canvi de criteri, el qual, tot i la discrecionalitat de l'Administració, s'ha de basar en fonaments raonats.