El promotor de la queixa considera que es va produir una errada en l'examen de llengua catalana i literatura de les proves d'accés a la universitat (PAU) 2015, a la primera pregunta i darrera frase de l'opció A. Va presentar un escrit de queixa a l'oficina de les PAU, i en data 9 de juliol de 2015 se li va confirmar que s'havia detectat una ambigüitat en la pregunta de vertader o fals i que ja es va tenir en compte. Tot i això, el promotor no està d'acord amb la resposta , ja que considera que la resposta correcta era ?fals? i no ?vertader?, que és la resposta que es va donar per vàlida. D'altra banda, exposa que si l'errada es va detectar abans de la correcció, s'hauria d'haver modificat la resposta correcta.
El Síndic recorda que la prova d'accés a la universitat té com a finalitat valorar, amb caràcter objectiu, la maduresa acadèmica de l'estudiant, els coneixements i capacitats adquirits durant el batxillerat i la seva capacitat per seguir amb èxit els ensenyaments universitaris oficials de grau, i que està regulada a l'article 38 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, i a la Llei orgànica 6/2001, de 21 de desembre, d'universitats.
El Reial decret 1892/2008, de 14 de novembre, modificat pel Reial decret 558/2010, de 7 de maig, regula les condicions per a l'accés als ensenyaments universitaris oficial de grau i els procediments d'admissió a les universitats públiques espanyoles, basant-se en els principis d'igualtat, mèrit i capacitat. La prova d'accés als ensenyaments universitaris oficials de grau per qui es trobi en possessió del títol de batxillerat o equivalent és la principal via prevista per a aquest accés. La valoració obtinguda de la prova permet que s'ordenin les sol·licituds d'admissió per a l'adjudicació de les places ofertes als centres universitaris públics.
A Catalunya, la Comissió Coordinadora de les Proves d'Accés a les Universitats de Catalunya, creada pel Decret 107/2001, de 17 d'abril, adscrita a l'Oficina de Coordinació i Organització de les PAU a Catalunya i depenent de la Secretaria del Consell Interuniversitari de Catalunya és l'organisme responsable del funcionament de la prova.
Entre els protocols tramesos pel Departament d'Economia i Coneixement, hi consta un protocol sobre el procés inicial de revisió de les propostes de proves. En aquest procés es fa constar expressament que a fi de garantir els enunciats correctes i inequívocs, s'ha reforçat el procés i la tasca de revisió dels exàmens afegint revisors per a cadascuna de les matèries i documentant totes i cadascuna de les revisions, esmenes, propostes de millora i suggeriments que es fan. Així, un cop l'autor ha elaborat la prova, dos revisors (un de l'àmbit universitari i un altre de l'àmbit de l'educació secundària) l'analitzen de manera aprofundida tot detallant en un informe/fitxa tots els aspectes, tant de continguts com de redacció, d'adaptació i coherència, i totes les consideracions, les propostes de millora i els suggeriments.
Pel que fa al protocol de la gestió d'incidències durant la realització de les proves, es fa constar el següent:
D'una banda, si com a resultat d'aquesta darrera revisió o com a resultat d'alguna consulta el responsable de matèria considera que cal transmetre algun missatge global sobre possibles canvis o aclariments dels enunciats, fa una consulta prèvia als responsables d'àrea i el coordinador de les PAU, justificant l'abast de la incidència i la necessitat de l'advertiment.
I d'altra banda, en cas d'haver de comunicar algun missatge global sobre canvis, aclariments o indicacions referents als enunciats, cal indicar, si escau, també el temps addicional en què cal allargar la prova, i els presidents han de fer constar a l'acta els detalls de la incidència i el temps d'examen transcorregut fins a la comunicació de la incidència a les aules del seu tribunal.
Es desconeix si en aquest cas es van fer aquests aclariments durant la realització de la prova a tots els estudiants i si, un cop detectada aquesta possible ambigüitat en la interpretació de la pregunta de la prova, s'ha revisat l'aplicació dels protocols establerts per tal de garantir enunciats correctes i inequívocs.
Per tant, el Síndic demana al Departament que revisi l'aplicació dels protocols a les proves d'accés a la universitat 2015, en concret pel que fa a l'examen de llengua catalana i literatura, opció A, i la gestió que es va fer d'aquesta incidència.