Resolució
Q-04830/2008 Denegació del Departament d'Acció Social i Ciutadania de l'ajuda per adopció internacional per manca d'informació

Matèries
Polítiques socials
Infància i adolescència
Adopcions
Data d'inici 11/11/2008
Data de l'últim moviment 31/12/2012
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora es queixa de la denegació de l'ajuda per adopció internacional per haver estat informada incorrectament.

Contingut

A la resposta rebuda, s’indica que va tenir entrada al registre del Departament d'Acció Social i Ciutadania (en endavant DASC) un escrit formulat per la persona interessada segons el qual, atesa la informació que havia rebut per part del personal de la Generalitat, no havia sol·licitat dins de termini la sol·licitud d'adopció internacional. L'informe del DASC fa referència al fet que el personal de la Generalitat que atén la ciutadania gestiona adequadament les possibles qüestions derivades de les peticions de les persones interessades i, en tot cas, resol de la manera més favorable per a la ciutadania les sol·licituds que s'adrecen a l'Administració. El DASC, doncs, considera que aquests paràmetres van ser tinguts en compte en el moment d'atendre la persona interessada, i que, per tant, pel que fa a l'òrgan gestor, no consta que es dugués a terme cap sol·licitud dins de termini relativa a la convocatòria de l'any 2006 de l'ajut internacional. A més, assenyala que l'Ordre BEF/74/2006, d'1 de març, que aprova les bases de les prestacions per a famílies amb fills a càrrec, informa de l'obertura de la convocatòria i les diferents prestacions econòmiques i d'ajuts destinats a la població.

D'altra banda, el DASC indica que es va fer una àmplia difusió general de les diferents prestacions econòmiques i dels ajuts de l'Ordre, amb publicitat diversa als principals mitjans de comunicació i edició de tríptics informatius i pòsters divulgatius. Així mateix, a la pàgina web de la Generalitat es podia consultar els termes en què s'havien de sol·licitar les diferents prestacions i el termini de sol·licitud. Per tant, s’argumenta que en el cas que hagués existit un error de comprensió/informació, i tenint en compte que la persona interessada havia estat informada prèviament pel personal del DASC sobre l'existència dels dos ajuts, hi havia altres vies d'informació molt àmplies pel que fa a la gestió de les prestacions i dels ajuts per fills a càrrec per resoldre el dubte. En aquest sentit, el DASC considera que no és possible atendre la petició de la persona interessada perquè suposaria un tracte discriminatori vers la resta de la ciutadania.

Amb tot, el Síndic indica que pels infants que són fills biològics es té dret a sol·licitar prestacions fins a dotze anys, a comptar des de la data del naixement. Per als infants que són fills adoptats, en canvi, no es té garantit el mateix dret a sol·licitar les prestacions durant el mateix temps; en molts casos es rep la prestació d'infant a càrrec durant uns quants anys o directament no es rep mai, si el fill o la filla compleix o supera els dotze anys, perquè ja no se’ls considerar més "infants" segons la legislació catalana. 

El mateix succeeix amb l'ajut per adopció internacional. La consideració de la data de referència del naixement té lògica, sentit i efectes jurídics en el cas dels infants biològics, però no en el cas dels infants adoptats. En aquest cas, la data de la constitució de l’adopció d’aquests infants és la data que té els efectes jurídics que s'han de considerar, per ser la data que atorga a les famílies el dret a rebre les possibles prestacions i la que hauria de garantir rebre durant el mateix còmput de temps la prestació per infant a càrrec que un fill biològic, a més de l'ajut per adopció internacional, des del moment de la sol·licitud, independentment de si el nen o la nena supera el límit dels dotze anys.

Davant d’aquest greuge comparatiu entre els infants biològics i els infants adoptats, no és de consideració la interpretació restrictiva, en el sentit d'al·legar que el conjunt d'ajuts i de prestacions atorgats per la Secretaria de Polítiques Familiars i Drets de Ciutadania van adreçats als infants menors de dotze anys. Des de la perspectiva dels drets dels infants, el Síndic suggereix que es fixi com a data de partida la data de la constitució de l'adopció i que s’atorguin les prestacions basant-se en el sentit ampli d'atorgar els mateixos drets a tot menor de divuit anys, tal com es refereix a la Convenció sobre drets de l'infant, per no introduir diferències de tractament entre infants biològics i infants adoptats amb el còmput de termini de què disposen les famílies per presentar una sol·licitud, i tenint en compte la dificultat afegida que comporten les adopcions i els acolliments, especialment en el cas de menors preadolescents i adolescents.

Tramitació

Data Administració Tràmit

25/11/2008 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
05/05/2009 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
17/06/2009 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
08/07/2009 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
23/10/2009 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
03/11/2009 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
13/05/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
30/12/2010 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
11/10/2011 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
10/01/2012 Departament de Benestar Social i Família Resolució
31/12/2012 Departament de Benestar Social i Família Seguiment finalitzat

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 18/2003, de 4 de juliol, de suport a les famílies- DOGC.3926 (16/07/2003)
Ordre BEF/74/2006, d'1 de març, per la qual s'aproven les bases per a la concessió de les prestacions econòmiques i els ajuts a les famílies amb filles i fills a càrrec i s'obre la convocatòria per a l'any 2006- DOGC.4587 (07/03/2006)
Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú- BOE.285 (27/11/1992)

Jurisprudència

Típus Tribunal Jurisprudència

Interlocutòria Tribunal Constitucional Interlocutòria núm. 375/2004, de 5 d'octubre de 2004