Resolució
Q-04830/2010 Disconformitat amb l'Ajuntament de Sant Esteve Sesrovires per permetre l'activitat il·legal d'aparcament d'un bar d'aquesta localitat.

Matèries
Polítiques territorials
Urbanisme i habitatge
Disciplina urbanística i inspecció
Data d'inici 13/10/2010
Data de l'últim moviment 17/10/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Sant Esteve Sesrovires Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb l'activitat il·legal d'aparcament d'un bar de Sant Esteve Sesrovires. Manifesta que aquest bar utilitza com a aparcament una franja de terreny guanyat a la muntanya amb una excavació il·legal. Segons l'escrit de queixa, aquesta activitat ja ha estat posada en coneixement dels serveis municipals.

Contingut

Segons es dedueix de l'informe tramès per l'Ajuntament de Sant Esteve Sesrovires relatiu a la queixa de la persona interessada, els serveis tècnics municipals han actuat de forma diligent en dur a terme les inspeccions necessàries i emetre els informes corresponents fent les propostes que derivaven de les seves observacions. Altrament, l'única resolució municipal a la qual es fa referència en l'informe és la notificació del 10 de maig de 2010 als titulars de l'activitat il·legal de la suspensió de les obres i d'atorgament d'una pròrroga de dos mesos perquè demanin una autorització de les obres i l'ús denunciats. Després d'aquesta actuació, només consten informes tècnics que proposen desestimar la sol·licitud d'usos de caràcter provisional, i un informe posterior que proposa la iniciació d'un expedient de protecció de la legalitat urbanística.

El Síndic recorda a l'Ajuntament que en el cas que s'executin obres sense llicència, sense ordre d'execució o incomplint les condicions de la llicència, l'òrgan competent està obligat a iniciar el procediment de protecció de la legalitat urbanística d'acord amb els informes tècnics i jurídic previs i a dictar una primera resolució de suspensió provisional i immediata de les obres, que s'ha de notificar a la persona interessada assenyalant motivadament si les obres poden ser objecte de legalització o si són manifestament il·legalitzables. En aquest últim cas, s'ha advertir en la notificació les mesures de restauració de la realitat física alterada que poden ser adoptades. El responsable de les obres disposa d'un termini d'audiència de quinze dies per formular al·legacions.

Passats aquests quinze dies i valorant les al·legacions que s'hagin pogut presentar, l'ajuntament ha de ratificar o revocar la primera resolució. Si es ratifica la tramitació del procediment de protecció de la legalitat urbanística, ha de:

a) Requerir la persona perquè en el termini de dos mesos sol·liciti la llicència o la modificació de la llicència.
b) En cas d'obres il·legalitzables, si s'ha denegat la llicència sol·licitada o si han passat els dos mesos atorgats per legalitzar sense que la persona interessada demani llicència, l'Ajuntament ha de requerir a la persona interessada que en el termini d'un mes executi les mesures de restauració de la realitat física alterada indicades. En aquest requeriment cal advertir al responsable de les obres que de no atendre l'ordre de l'ajuntament en el termini atorgat d'un mes, aquesta ordre s'executarà forçosament mitjançant l'execució subsidiària o amb la imposició de multes coercitives.

Una vegada transcorregut el termini d'un mes sense que la persona interessada restauri la realitat física alterada o sense que demani formalment amb un programa de restauració una pròrroga per al compliment de l'ordre, l'ajuntament ha d'acordar, en el termini màxim d'un mes, l'inici de l'execució forçosa. L'Administració, en aquest moment, ha d'optar entre executar de forma subsidiària l'ordre o atorgar un nou termini perquè la persona interessada faci l'enderroc, imposant-li multes coercitives.

El Síndic també assenyala que la Llei d'urbanisme, en parlar de protecció de legalitat urbanística posa l'accent en la intervenció dels ajuntaments per preservar el compliment del planejament, per evitar situacions fora d'ordenació i, en definitiva, per assegurar l'eficàcia d'aquest planejament, elaborat i aprovat d'acord amb l'interès general del municipi.

Una de les principals característiques que ha de tenir la intervenció dels ajuntaments en l'activitat d'edificació dels particulars per protegir la legalitat urbanística és la rapidesa de reacció i l'agilitat en la tramitació dels expedients, siguin sancionadors siguin de restauració de la realitat física alterada. Cal recordar que la tramitació administrativa s'ha de fer d'acord amb els principis d'economia, celeritat, eficàcia, eficiència i simplicitat, preservant les garanties i els drets de defensa de les persones interessades.

Així mateix, la Llei d'urbanisme preveu mecanismes perquè els ajuntaments puguin exercir aquesta activitat de protecció i assegurar l'eficàcia dels seus actes en matèria urbanística; un és l'adopció de mesures provisionals i l'altre és la col·laboració del Registre de la propietat.

Una vegada iniciat l'expedient de protecció de la legalitat urbanística es poden adoptar les mesures provisionals que es considerin pertinents, mitjançant un acord motivat. Aquestes mesures van des de la suspensió de les obres fins a la retirada de materials i maquinària a càrrec del titular. Amb la utilització d'aquestes mesures s'evita que els responsables de les obres, fent cas omís de les ordres de legalització o enderroc de l'ajuntament, persisteixin en les obres d'edificació fins a finalitzar-les, enfrontant llavors l'Ajuntament amb una situació més difícil de resoldre.

D'altra banda, la suspensió d'actes d'edificació o d'ús del sòl sense llicència o sense ajustar-se a les seves condicions, l'acord d'enderroc i de restauració del sòl a l'estat anterior a l'execució de les obres que constitueixin una infracció i la resolució administrativa que acordi l'execució forçosa dels actes municipals poden ser objecte d'assentament en el Registre de la propietat. 

Atesos aquests deures legals, el Síndic suggereix a l'Ajuntament de Sant Esteve Sesrovires que continuï tramitant l'expedient de protecció de la legalitat urbanística o de restauració de la realitat física alterada d'acord amb el que diu la llei.

Tramitació

Data Administració Tràmit

02/11/2010 Ajuntament de Sant Esteve Sesrovires Sol·licitud d'informació a l'Administració
27/12/2010 Ajuntament de Sant Esteve Sesrovires Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
18/01/2011 Ajuntament de Sant Esteve Sesrovires Resolució
10/06/2011 Ajuntament de Sant Esteve Sesrovires Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
07/10/2011 Ajuntament de Sant Esteve Sesrovires Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
17/10/2011 Ajuntament de Sant Esteve Sesrovires Seguiment finalitzat

Expedients Relacionats

Q-01605/2011