La promotora explica que el 9 de febrer de 2008 va presentar una sol·licitud de reconeixement de la situació de dependència i del dret als serveis vinculats a nom de la seva mare, respecte de la qual no ha obtingut cap resposta de part del Departament d'Acció Social i Ciutadania (en endavant DASC).
La promotora assenyala que la seva mare ha estat valorada recentment, però que, atesa la tardança en la resolució del seu expedient, el 19 de juny de 2008 va presentar una queixa al DASC i el 11 de novembre de 2008 va presentar la reclamació prèvia corresponent, però no ha rebut resposta a cap de les dues reclamacions.
El Síndic recorda al DASC que en relació amb aquesta queixa va enviar una sol·licitud d'informació el dia 13 de maig de 2009, la qual va reiterar el dia 28 de setembre de 2009.
Fins ara, però, no s'ha rebut cap resposta del DASC. Amb tot, de la informació de l'expedient a dia d'avui es deriven les següents circumstàncies rellevants per a la valoració d'aquest assumpte:
- El 9 de febrer de 2008 el promotor va presentar una sol·licitud de reconeixement de la situació de dependència i del dret als serveis vinculats a nom de la persona interessada.
- Després de la primera intervenció del Síndic en aquest assumpte, en data 22 de desembre de 2008, deu mesos després d'haver presentat la sol·licitud, es va dictar la resolució que reconeixia a la persona interessada un grau III nivell 2 de dependència, la qual va ser notificada a aquesta persona.
- La sol·licitant va morir el dia 10 d'abril de 2009, és a dir, quatre mesos després de la data d'emissió de la resolució de grau i nivell de dependència, sense que s'hagués tramitat el seu Programa individual d'atenció (en endavant PIA).
Un cop estudiat l'expedient de la persona interessada, el Síndic entén que la circumstància que va motivar la queixa es correspon amb la problemàtica general dels procediments de reconeixement de la situació de dependència i del dret d'accés a les prestacions i als serveis vinculats en què durant la tramitació del procediment es produeix la defunció de la persona sol·licitant. En relació amb aquesta problemàtica, el dia 26 de maig de 2010 el Síndic va fer diverses consideracions i suggeriments en el marc de l'actuació d'ofici número 05426/08.
Sobre aquestes consideracions i suggeriments, el DASC assenyala que "ha de ser el Ministeri de Sanitat i Política Social qui ho reguli a través d'una norma estatal comuna". Assenyala, igualment, que "fins que el Govern espanyol no prengui una decisió comuna, el DASC continuarà aplicant les instruccions 10/2009, que reconeixen el dret de les persones hereves a percebre les quantitats corresponents a les prestacions econòmiques que haurien correspost a la persona interessada només quan la defunció s'ha produït amb posterioritat a la resolució del PIA".
Segons aquesta informació, s'entén que, pel que fa a la problemàtica general, el DASC no ha acceptat aquests suggeriments.
Pel que fa a aquest cas concret, s'entén que la determinació del DASC implica que en aquest cas "no s'ha arribat a reconèixer el dret a percebre cap prestació" i que, en conseqüència, s'haurà de dictar una resolució en aplicació de la instrucció 10/2009.
D'acord amb aquestes consideracions, el Síndic recorda que l'article 42 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, disposa el deure de les administracions de dictar resolució expressa sobre tots els procediments, i de notificar-la a les persones interessades, amb les úniques excepcions que són previstes expressament pel precepte esmentat, supòsits que no s'adeqüen al cas objecte de queixa.
Atès tot això, i per tal de concloure finalment aquest assumpte, el Síndic recorda la necessitat que es tinguin en compte i es respectin les formalitats i els requisits establerts, especialment pel que fa a dictar resolució expressa i comunicar-la a les persones interessades.