Resolució
Q-04865/2015 Disconformitat amb l'import d'una factura de Gas Natural Fenosa

Matèries
Consum
Gas
Data d'inici 14/07/2015
Data de l'últim moviment 24/12/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Gas Natural- Fenosa Pendent d'acceptació per l'administració

Contingut

El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb l'import de 30,31 euros que va haver de pagar en concepte de "despeses especials de cobrament de factures endarrerides" a l'empresa Gas Natural Fenosa. Segons indica, en el seu contracte de subministrament de gas natural no s'especifica res sobre el cobrament d'aquestes despeses per factures endarrerides. El promotor va pagar el dia 20 de maig de 2015 una factura de data 24 de febrer de 2015, és a dir, fora de la data límit de pagament.

El Síndic posa de manifest que les condicions generals del contracte que el promotor de la queixa va signar en data 22 de juliol de 2009 assenyalen, dins de l'apartat "condicions de pagament", que "les quantitats pendents de pagament i no pagades per qualsevol dels subministraments i serveis contractats acreditaran interès de demora (interès legal incrementat en tres punts), sense que calgui cap requeriment, des que acabi el termini de pagament."

El promotor de la queixa va fer el pagament de la factura en qüestió seixanta-cinc dies després de la data límit en què ho podia fer. Per tant, el Síndic entén que no era procedent aplicar l'import parametritzat de 30,31 euros com a despeses especials de cobrament en aquest cas, sinó que l'empresa hauria d'haver requerit el pagament de la quantitat corresponent als interessos de demora incrementats en tres punts pels seixanta-cinc dies que es va endarrerir en el pagament de la factura.

D'altra banda, el promotor exposa que va adreçar-se a l'empresa Gas Natural Fenosa per sol·licitar que s'argumentés l'import de la penalització, ja que desconeixia si corresponia als dies de retard en el pagament, a un percentatge de la quantitat impagada, a una quota fixa, etc. Tot i això, no va rebre resposta a la seva sol·licitud.

El Codi de consum de Catalunya determina en l'article 123-2.f) que "les persones consumidores tenen dret a obtenir una protecció especial pel que fa als contractes de prestació de serveis bàsics." A més, el mateix Codi disposa que "els empresaris estan obligats a (...) donar resposta a les queixes i reclamacions rebudes al més aviat possible, en qualsevol cas en el termini d'un mes des que són presentades" (article 211-4). 

En conseqüència, el Síndic suggereix a l'empresa Gas Natural Fenosa que adopti les mesures adients per tal que, d'una banda, es recalculi l'import de les "despeses especials de cobrament" que el promotor de la queixa ha d'abonar per la demora en el pagament de la factura de data 24 de febrer de 2015, d'acord amb els criteris que determinen les condicions generals del contracte de data 22 de juliol de 2009; i de l'altra, s'informi per escrit el promotor de la queixa de les qüestions que demanava sobre la determinació de l'import que ha de pagar en concepte de despeses especials de cobrament i de com es procedirà a reintegrar-li la quantitat que correspongui després de recalcular les despeses.

Tramitació

Data Administració Tràmit

14/09/2015 Gas Natural- Fenosa Sol·licitud d'informació a l'Administració
06/10/2015 Gas Natural- Fenosa Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
18/11/2015 Gas Natural- Fenosa Sol·licitud d'informació a l'Administració
01/12/2015 Gas Natural- Fenosa Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
24/12/2015 Gas Natural- Fenosa Resolució pendent d'acceptació