La promotora mostra la seva disconformitat amb relació a l'impost de vehicles de tracció mecànica (en endavant IVTM) del vehicle del qual és propietària.
La persona interessada posa de manifest que el vehicle esmentat té una antiguitat de vint-i-cinc anys, ja que es va matricular el 14 de desembre de 1984. Atesa l'antiguitat del vehicle, informa que va sol·licitar a l'oficina de l'Organisme de Gestió Tributària (en endavant OGT) de Sant Vicenç de Montalt que li retornessin els imports pagats en concepte de l'IVTM el 22 de febrer de 2010, perquè entenia que se li havia d'haver aplicat una bonificació del 100% sobre la quota de l'impost.
D'altra banda, la reclamant posa de manifest que en data 15 d'octubre de 2010 va presentar una sol·licitud a l'oficina de l'OGT en què demanava "estar exempta del pagament" de l'IVTM del seu vehicle, per tenir una antiguitat superior a vint-i-cinc anys.
L'OGT va informar que en data 11 de febrer de 2011 va dictar la resolució per la qual s'estimava parcialment el recurs de reposició contra la liquidació de l'IVTM, amb clau de cobrament, d'import principal 68,16 euros, exercici 2010, del vehicle de la promotora, en el sentit de concedir la bonificació del 100% amb efectes a partir de l'exercici 2011 i successius, sempre que així es prevegi a l'ordenança fiscal corresponent, sense que sigui procedent la devolució de la liquidació esmentada.
D'acord amb el contingut de l'informe que va traslladar l'OGT de la Diputació de Barcelona, el Síndic indica que no s'aprecia una actuació irregular per part de l'Administració.
Tanmateix, constata que en l'Ordenança fiscal núm. 3 reguladora de l'Ajuntament de Sant Vicenç de Montalt, a l'empara de l'article 95.6.c) del Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, en l'article 5, es disposa que:
"b) S'estableix una bonificació del 100% per als vehicles que tinguin una antiguitat superior a 25 anys.
L'antiguitat del vehicle es comptarà des de la data de la seva fabricació; si aquest no es conegués, es prendrà com a tal la de la seva matriculació, o, si de cas hi manca, la data en què el corresponent tipus o variant es va deixar de fabricar".
De la lectura del text d'aquesta ordenança no es desprèn que hagin quedat establerts altres aspectes sobre la concessió d'aquesta bonificació, com ara la data d'efectes de la sol·licitud.
Val a dir que l'article 95 del Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals estableix que:
"La regulació dels restants aspectes substantius i formals de les bonificacions a què es refereixen els paràgrafs anteriors s'ha d'establir a l'Ordenança fiscal".
Així doncs, l'article transcrit atorga a les corporacions municipals àmplies competències pel que fa a la regulació d'aquesta bonificació. Per això, atesa la potestat reglamentària de les entitats locals, el Síndic fa les consideracions següents:
En el capítol que regula la concessió de beneficis fiscals de l'Ordenança general de gestió, inspecció i recaptació dels ingressos de dret públic municipal i, en concret, a l'article 20, s'estableix que:
"3. Excepte previsió legal expressa en contra, la concessió de beneficis fiscals té caràcter rogatiu, per la qual cosa hauran de ser sol·licitats.
4. Amb caràcter general, la sol·licitud de beneficis fiscals no tindrà caràcter retroactiu, per la qual cosa començaran a tenir efectes des del moment en què per primera vegada tingui lloc el meritament del tribut amb posterioritat a la data de sol·licitud del benefici fiscal. En tot cas, el benefici s'aplicarà a totes les liquidacions afectades que no hagin adquirit fermesa al moment de la concessió."
Per tant, malgrat que s'entén que els aspectes formals de la concessió de la bonificació ja estan regulats a l'Ordenança general de gestió, inspecció i recaptació dels ingressos de dret públic municipal de Sant Vicenç de Montalt, el Síndic considera que si en l'Ordenança fiscal reguladora del tribut quedessin regulats els aspectes sobre l'aplicació i el gaudiment de la bonificació fiscal es facilitaria el coneixement als subjectes passius de la forma, els requisits i el contingut del compliment de les obligació formals per beneficiar-se del benefici fiscal esmentat.
En aquest sentit, el Síndic recomana a l'Ajuntament de Sant Vicenç de Montalt que, fent ús de les seves competències, estudiï la possibilitat de completar la redacció de l'Ordenança fiscal reguladora de l'impost de vehicles de tracció mecànica pel que fa als aspectes formals relatius a l'aplicació i el gaudiment de la bonificació de la quota.
Amb aquesta recomanació, el Síndic dóna per finalitzades les seves actuacions en aquest assumpte.