Resolució
Q-04903/2008 Manca de resposta del Departament d'Acció Social i Ciutadania a una reclamació per les condicions d'un alberg de la xarxa Xanascat.

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Procediment administratiu
Data d'inici 13/11/2008
Data de l'últim moviment 09/06/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució

Plantejament

La promotora es queixa de la manca de resposta a un escrit relatiu a les condicions d'un alberg de la xarxa Xanascat. 

La promotora de la queixa va formular un escrit inicial de reclamació, que ja va ser contestat des de l'Agència Catalana de Joventut. No obstant això, ha manifestat posteriorment el seu desacord amb aquesta resposta i és a aquest segon escrit al qual manifesta no haver rebut resposta.

Contingut

En la informació facilitada pel Departament d'Acció Social i Ciutadania (en endavant DASC) amb relació a aquest cas, s'assenyala que l'anul·lació comporta, d'acord amb les condicions establertes per a aquests serveis, que no es retorni el pagament a la bestreta. Tot i així, s'indica que en aquest cas, excepcionalment, es va retenir únicament, com a despeses de cancel·lació, la quantitat corresponent a la pensió completa d'un dia de reserva per a totes cinc persones.

No obstant això, si bé és cert que la cancel·lació unilateral d'un servei d'estada en un establiment quan ja s'ha iniciat la prestació del servei, comporta normalment la pèrdua de les quantitats abonades, com a lògica conseqüència a una decisió unilateral de l'usuari, cal tenir en compte que, en aquest cas, la decisió d'anul·lar el servei responia a determinades deficiències en la prestació, reconegudes, si més no parcialment, en la resposta de l'Agència Catalana de la Joventut.  

En aquest sentit, cal tenir en compte que la decisió d'anul·lar la reserva es vincula, en aquest cas, a unes condicions inadequades de l'establiment -encara que puguin estar justificades per les circumstàncies del moment i ser transitòries- que van frustrar la legítima expectativa de trobar l'allotjament en determinades condicions de neteja, habitabilitat i disponibilitat de serveis. 

Per aquest motiu, el Síndic indica que caldria valorar si el desistiment hauria de comportar, en aquest cas, la pèrdua del pagament a la bestreta, sens perjudici d'abonar el servei de menjador efectivament prestat, com ofereixen els promotors de la queixa. 

D'altra banda, cal tenir en compte que la promotora de la queixa manifesta que va presentar un escrit de desacord a la resposta rebuda de l'Agència Catalana de la Joventut, al qual indica que no va rebre resposta. Si efectivament va ser així, el Síndic recorda que calia haver donat resposta a aquell escrit en els termes que es consideressin oportuns.   

Finalment, amb caràcter general, i més enllà del cas concret que ha motivat aquesta actuació, el Síndic destaca que les condicions generals que figuren a la pàgina web de Xanascat no fan cap referència a la possibilitat de sotmetre els conflictes que es puguin produir entre els prestadors dels serveis i els usuaris a la Junta Arbitral de Consum de Catalunya. 

Pel cas que efectivament no s'hagi previst així, el Síndic suggereix que es valori l'oportunitat d'exigir als gestors dels albergs vinculats a la Xarxa l'adhesió al sistema arbitral de consum,  amb la finalitat de permetre la resolució per aquesta via dels conflictes que es puguin produir en la prestació del servei.

Com a resposta, el DASC indica que no ha acceptat el suggeriment de retornar la totalitat de la bestreta, sens perjudici de la quantitat corresponent al servei de menjador efectivament utilitzat, i reitera que la decisió adoptada s'ajusta a les condicions del servei, que no preveu el retorn de la totalitat de l'import pagat a l'avançada.  

Més enllà d'aquest cas concret, el DASC ha acceptat valorar que l'adhesió al sistema arbitral de consum sigui un requisit per als gestors d'albergs integrats a la xarxa Xanascat, per tal que els conflictes amb els usuaris del servei es puguin resoldre per aquesta via. Per tant, el Síndic demana informació sobre el que finalment es decideixi, una vegada es concreti.

Tramitació

Data Administració Tràmit

16/12/2008 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
21/05/2009 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
21/08/2009 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
13/10/2009 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
02/11/2009 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
25/11/2009 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
26/05/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
16/06/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
30/12/2010 Departament de Benestar Social i Família Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
22/02/2011 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
17/05/2011 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
26/05/2011 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
09/06/2011 Departament de Benestar Social i Família Seguiment finalitzat

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 24/2009, del 23 de desembre, del Síndic de Greuges- DOGC.5536 (30/12/2009)