Resolució
Q-04921/2008 Manca de pagament del Departament d'Acció Social i Ciutadania de la prestació per infants a càrrec menors de sis anys en famílies monoparentals.

Matèries
Polítiques socials
Infància i adolescència
Drets de les famílies. Subvencions i ajuts
Data d'inici 13/11/2008
Data de l'últim moviment 29/10/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb les prestacions per infants a càrrec menors de sis anys per a les famílies monoparentals. Exposa que en data 26 de març de 2008 va enviar el full de confirmació de dades per a la prestació econòmica de caràcter universal per a famílies amb infants a càrrec per a l'any 2008. 

En data 23 de juny de 2008 el Departament d'Acció Social i Ciutadania (en endavant DASC) li va enviar una carta en què li requeria que en el termini de deu dies hàbils aportés l'original i una fotocòpia o fotocòpia compulsada del procediment judicial en curs per reclamació d'aliments.

Dins el termini establert, la persona interessada va enviar la mateixa documentació que ja havia aportat el mes de març més una denúncia del Jutjat de Guàrdia del mes de juny de 2008.

Després d'aquest fet, el promotor va telefonar diverses vegades al DASC, i va obtenir respostes diferents. Se li va indicar que I'ajuda ja estava concedida però que no s'havia fet efectiva per manca de fons, que s'havia duplicat la sol·licitud, i que encara estava pendent de resolució.

Tot i que en I'ordre per la qual s'aproven les bases per a la concessió de les prestacions econòmiques i els ajuts per a les famílies amb fills i filles a càrrec s'especifica que per tal d'al·legar la condició de família monoparental s'ha d'aportar un certificat de l'existència de procediment judicial en curs de reclamació de l'impagament d'aliments, en què consti el jutjat i el número de procediment, en cas de separació, divorci o nul·litat matrimonial, també és cert que l'article 4.2 de la mateixa ordre dóna peu al fet que, en cas de no disposar de la documentació requerida, es puguin aportar altres documents acreditatius que seran valorats per l'òrgan que ha de resoldre la concessió de les prestacions econòmiques i els ajuts previstos.

En el marc de l'actuació d'ofici sobre els ajuts per infants a càrrec amb número d'expedient 6271/2006, de 20 de desembre de 2006, el Síndic va fer arribar al DASC els seus suggeriments sobre l'acreditació de la condició de monoparentalitat, i el Departament va confirmar que efectivament la situació de monoparentalitat respon a un concepte en evolució i que s'havia d'anar redefinint. Així mateix, en altres ocasions el DASC ha confirmat al Síndic que estava estudiant la possibilitat d'establir un carnet de família monoparental per deixar més clars els criteris que defineixen aquesta condició.

Contingut

D'acord amb la informació tramesa pel DASC, el Síndic entén que els problemes relatius al pagament de la prestació econòmica per infants a càrrec de la convocatòria de l'any 2008 van ser solucionats.

D'altra banda, segons ha indicat el promotor de la queixa, no se li ha abonat la prestació econòmica per infants a càrrec de la convocatòria del 2009. No obstant això, la persona interessada ha manifestat que ja li ha estat reconeguda la condició de família monoparental i que el 14 de juny de 2010 la Secretaria de Polítiques Familiars i Drets de Ciutadania li va comunicar que la seva sol·licitud de prestació per infants a càrrec de la convocatòria del 2009 havia estat resolta favorablement, però que hi havia un retard en els pagaments.

En data 1 d'abril de 2011, l'actual Departament de Benestar Social i Família va comunicar al Síndic que el 28 de febrer de 2011 es va dur a terme el pagament de l'import de 807,08 euros corresponent al promotor, en concepte de la prestació econòmica per infant a càrrec de la convocatòria del 2009. 

Així mateix, en l'informe tramès pel Departament s'indica que pel que fa a la prestació i ajut de la convocatòria del 2010, l'expedient va ser valorat positivament, en data 1 de març de 2011, tot i que no es disposava de la data per efectuar l'abonament de la prestació.

També s'assenyala en aquell informe que el Departament està treballant intensament per poder fer efectius els pagaments pendents, i que informarà el Síndic de la data del pagament al promotor de la prestació econòmica per infant a càrrec corresponent a la convocatòria de l'any 2010. Tot i això, aquesta institució no té constància que s'hagi fet efectiu el pagament de la prestació econòmica per infant a càrrec corresponent a la convocatòria de l'any 2010 al promotor. 

Per aquest motiu, el Síndic suggereix al Departament de Benestar Social i Família que adopti les mesures que siguin necessàries per fer efectiu l'abonament d'aquesta prestació ja aprovada, sense més demora.

Tramitació

Data Administració Tràmit

04/12/2008 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
10/02/2009 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
21/05/2009 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
17/07/2009 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
21/12/2009 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
27/08/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
23/09/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
02/12/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resolució
03/02/2011 Departament de Benestar Social i Família Sol·licitud d'informació a l'Administració
01/04/2011 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
19/05/2011 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
28/09/2011 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
22/12/2011 Departament de Benestar Social i Família Reiteració posterior a la primera
10/01/2012 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
12/07/2012 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
15/11/2012 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
21/01/2013 Departament de Benestar Social i Família Resolució
31/01/2013 Departament de Benestar Social i Família Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
31/10/2013 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
31/12/2013 Departament de Benestar Social i Família Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
05/03/2014 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
02/04/2014 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
08/04/2014 Departament de Benestar Social i Família Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
03/10/2014 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
05/12/2014 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
30/12/2014 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació
16/02/2015 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
22/10/2015 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la resolució pendent d'acceptació
28/10/2015 Departament de Benestar Social i Família Irregularitat
29/10/2015 Departament de Benestar Social i Família Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració

Normativa i jurisprudència

Normativa

Decret 151/2009, de 29 de setembre, de desplegament parcial de la Llei 18/2003, de 4 de juliol, de suport a les famílies- DOGC.5475 (01/10/2009)
Ordre ASC/101/2008, de 4 de març, per la qual s'aproven les bases per a la concessió de les prestacions econòmiques i els ajuts per a les famílies amb filles i fills a càrrec i s'obre la convocatòria per a l'any 2008.- DOGC.5088 (11/03/2008)

Expedients Relacionats

Q-07058/2013
Q-07102/2013
Q-07264/2013
Q-07285/2013
Q-07422/2013
Q-07480/2013
Q-07684/2013
Q-07685/2013
Q-07714/2013
Q-07990/2013
Q-07995/2013
Q-08076/2013
Q-08161/2013
Q-08168/2013
Q-07366/2012
Q-03347/2012
Q-07360/2011
Q-00901/2013
Q-00992/2013
Q-01438/2013
Q-01706/2013
Q-01931/2013
Q-06596/2012
Q-01975/2013
Q-02097/2013
Q-02136/2013
Q-08356/2013
Q-08439/2013
Q-08444/2013
Q-04673/2013
Q-05592/2013
Q-05812/2013
Q-05821/2013
Q-05920/2013
Q-06026/2013
Q-06027/2013
Q-06092/2013
Q-06302/2013
Q-06428/2013
Q-06455/2013
Q-06514/2013
Q-06519/2013
Q-06608/2013
Q-06718/2013
Q-06748/2013
Q-06763/2013
Q-06922/2013