Resolució
Q-04922/2013 Disconformitat amb l'embargament d'un compte bancari per un deute tributari amb l'Ajuntament de Gualba

Matèries
Administració pública i tributs
Tributs
Tributs locals
Data d'inici 25/06/2013
Data de l'últim moviment 16/06/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Gualba Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

Els promotors de la queixa manifesten la seva disconformitat amb l'embargament de 784,33 euros del seu compte bancari per un deute tributari amb l'Ajuntament de Gualba, i amb la manca de resposta a la reclamació que van presentar el 25 de gener de 2013.

Exposen que després de l'embargament per part de l'Organisme de Gestió Tributària (en endavant ORGT) de la Diputació de Barcelona sense haver rebut cap notificació prèvia, es van posar en contacte amb per telèfon amb l'ORGT i l'Ajuntament, i els van informar que aquest import corresponia al segon pagament d'unes contribucions especials per unes obres que es van fer a la urbanització Can Pla de Gualba abans que ells adquirissin un terreny en aquesta zona. Diuen que quan van comprar el terreny, fa quatre anys, no els van informar que quedava pendent aquest pagament, i que durant tot aquest temps no han rebut cap notificació de l'Ajuntament amb relació al deute tributari. 

Per això, el 25 de gener de 2013 van presentar una reclamació a l'Ajuntament en la qual exposaven els fets ocorreguts i sol·licitaven la devolució de la quantitat embargada, però no han rebut resposta.

Contingut

Un cop estudiada aquesta qüestió, el Síndic fa les consideracions següents:

1. Condició de subjectes passius i data de meritació de les contribucions especials per les obres dutes a terme a la urbanització Can Pla de Gualba

L'apartat segon de l'article 30 del Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, determina expressament que en el cas concret de les contribucions especials per realització d'obres o establiment o ampliació de serveis que afectin béns immobles es consideraran persones especialment beneficiades els seus propietaris. 

També cal tenir en compte que l'article 33 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, estableix que la meritació de les contribucions especials es produeix en el moment en què les obres s'hagin executat. 

D'acord amb això, l'Ajuntament de Gualba considera subjectes passius de les contribucions especials els promotors de la queixa, atès que quan van finalitzar les obres d'urbanització el 20 de novembre de 2007 ja havien adquirit la propietat de la parcel·la.

Tot i això, l'Ajuntament ha de tenir present que d'acord amb l'article 33.3 de la Llei reguladora de les hisendes locals, atès que l'entitat a qui els promotors van comprar la parcel·la no va complir l'obligació legal de comunicar-ne a l'Ajuntament de Gualba la transmissió dins del termini d'un mes a comptar de la data de formalització de la compravenda, l'Ajuntament podria haver dirigit igualment la seva acció per al cobrament contra aquesta entitat, malgrat la transmissió.  

Es constata que l'entitat i els promotors de la queixa no han respost solidàriament davant el deute tributari que els reclama l'Ajuntament, i que no ens trobem tampoc davant d'un supòsit de successió en l'obligació tributària, sinó que és l'Administració tributària, l'Ajuntament, qui d'acord amb la normativa esmentada té l'opció de dirigir la seva acció de reclamació o bé contra l'entitat o bé contra els promotors.

Davant d'aquesta doble opció, l'Ajuntament va liquidar inicialment la quota de la contribució especial a l'entitat i, després d'acceptar les al·legacions presentades per l'entitat, va acordar dirigir la seva acció de cobrament contra els promotors, però va obviar que el dret de l'Ajuntament a liquidar als promotors la segona quota de la contribució especial havia prescrit, segons s'analitza a continuació. 

2. Prescripció del dret de l'Ajuntament de Gualba a liquidar el segon pagament de la contribució especial als promotors de la queixa

L'article 66 de la Llei general tributària determina que prescriu al cap de quatre anys el dret de l'Administració de determinar el deute tributari mitjançant l'oportuna liquidació i d'exigir el pagament dels deutes tributaris ja liquidats. 

Això no obstant, el primer acte tributari que l'Ajuntament de Gualba va dirigir als promotors amb relació a la liquidació de la contribució especial és en data 1 de febrer de 2012, que es correspon amb l'intent de notificació de la liquidació de les contribucions especials per les obres d'urbanització efectuades, amb resultat d'absent. 

És evident que en aquesta data havia transcorregut sobradament el termini de quatre anys previst en l'article 66 de la Llei general tributària per tal que l'Ajuntament de Gualba liquidés el deute tributari als promotors, raó per la qual s'ha de considerar extingit el deute tributari.

3. La notificació com a condició jurídica d'eficàcia de l'acte administratiu 

L'Ajuntament hauria d'acreditar que ha emprat una mínima diligència per intentar notificar la liquidació en altres domicilis coneguts dels promotors abans d'acudir a la notificació per compareixença.

Tot i això, en l'expedient tramès per l'Ajuntament no consta la pràctica de cap altre intent de notificació en cap altre domicili conegut dels contribuents, més enllà de la notificació per compareixença que s'efectua en el butlletí oficial i que, com és sabut, a la pràctica no garanteix un coneixement real i efectiu de l'acte administratiu per part de l'administrat. 

D'acord amb això, i llevat que l'Ajuntament acrediti que en aquest cas s'ha dut a terme una actuació administrativa suficient per intentar notificar degudament la liquidació i la posterior provisió de constrenyiment, de manera que els contribuents tinguessin un coneixement real i efectiu de l'acte administratiu i, per tant, tinguessin l'opció d'exercir el seu dret de defensa, el Síndic entén oportú que es declari nul el procediment tributari per defectes en la notificació.

4. Cal adoptar les mesures necessàries per agilitar el trasllat dels recursos i reclamacions de l'Ajuntament de Gualba a l'ORGT a fi de garantir que es resolen dins els terminis legalment establerts.

De la informació de què es disposa es desprèn que l'Administració ha trigat més d'un any a resoldre el recurs de reposició presentat pel contribuent i que, per tant, ha excedit amb escreix el termini legal d'un mes que estableix l'article 225 de la Llei general tributària perquè l'Administració resolgui i notifiqui el recurs.

Cal tenir en compte que el recurs no va ser traslladat per l'Ajuntament de Gualba a l'ORGT per fins onze mesos després que fos presentat, la qual cosa evidencia que la causa del retard en la resolució del recurs té a veure amb la manca d'una actuació més àgil per part de l'Ajuntament a l'hora de traslladar la documentació necessària a l'ORGT en virtut de l'acord subscrit entre ambdues administracions per a l'exercici de les facultats de recaptació executiva dels tributs locals i per a la resolució de les reclamacions que puguin interposar-se. En conseqüència, el Síndic demana a l'Ajuntament de Gualba que adopti les mesures necessàries per agilitar la resolució dels recursos i/o reclamacions en futures ocasions.  

En definitiva, i com a conseqüència de l'anterior, el Síndic suggereix a l'Ajuntament que valori les consideracions anteriors i que, d'acord amb aquestes valoracions, resolgui sobre la prescripció del dret de l'Ajuntament de Gualba a liquidar la contribució especial als promotors de la queixa i sobre la nul·litat de la liquidació pels defectes en la notificació.

Tramitació

Data Administració Tràmit

12/09/2013 Ajuntament de Gualba Sol·licitud d'informació a l'Administració
28/10/2013 Ajuntament de Gualba Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
16/12/2013 Ajuntament de Gualba Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
17/12/2013 Ajuntament de Gualba Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
02/09/2014 Ajuntament de Gualba Resolució pendent d'acceptació
20/10/2014 Ajuntament de Gualba Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
27/02/2015 Ajuntament de Gualba Segona reiteració / No col·laboració
16/03/2015 Ajuntament de Gualba Resposta a la resolució pendent d'acceptació
18/03/2015 Ajuntament de Gualba Irregularitat
16/06/2015 Ajuntament de Gualba Seguiment finalitzat