El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la manca de notificació de la resolució d'un expedient que es tramita a l'Ajuntament de Manresa com a conseqüència de la interposició d'una reclamació de responsabilitat patrimonial en data 10 de desembre de 2010.
La reclamació té per objecte el rescabalament dels danys i perjudicis ocasionats al vehicle del promotor, que en data 21 de juliol de 2010 va patir un accident en topar amb un obstacle sense la senyalització escaient en una plaça de Manresa.
Tot i que el promotor va formular en data 5 de juliol de 2011 un escrit d'al·legacions en el període d'audiència que se li va concedir en data 28 de juny de 2011, manifesta que no ha tingut cap més notícia de l'Ajuntament i reclama el dret que l'assisteix a rebre una resolució expressa al procediment tramitat.
De la documentació aportada per l'Ajuntament de Manresa es desprèn que l'endemà de la presentació de la queixa al Síndic es va notificar a la persona interessada la resolució dictada en data 16 de maig de 2012.
Si bé l'Ajuntament no proporciona la informació sobre les raons de la manca de notificació, que finalment es va dur a terme en data 4 de juliol de 2012, no consta que amb posterioritat al tràmit d'audiència de la persona interessada i la consegüent presentació d'un escrit d'al·legacions, en data 5 de juliol de 2011, es dugués a terme cap altra actuació que justifiqui la dilació en el dictat de la resolució.
L'article 139 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, determina que els particulars tenen dret a ser indemnitzats per les administracions públiques corresponents de tota lesió que pateixin en qualsevol dels seus béns i drets, tret dels casos de força major, sempre que la lesió sigui conseqüència del funcionament normal o anormal dels serveis públics.
Alhora, l'article 81 de la Llei 26/2010, de 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya, estableix que aquestes han de respondre dels danys i perjudicis ocasionats als ciutadans en els seus béns i drets com a conseqüència del funcionament normal o anormal dels serveis públics excepte en els casos de força major o de danys que els ciutadans tinguin el deure jurídic de suportar d'acord amb la llei. En qualsevol cas, el dany ha de ser efectiu, avaluable econòmicament i individualitzat en relació amb una persona o grup de persones.
Els procediments administratius aprovats i fixats per les normes constitueixen la garantia d'una actuació no arbitrària per part dels poders públics. Així, quan un ciutadà formula davant una Administració pública una reclamació per danys i perjudicis, és el procediment administratiu que regula el Reial decret 429/1993, de 26 de març, el que permet dilucidar si cal fer efectiva o no la responsabilitat patrimonial.
La correcta tramitació d'aquest procediment garanteix que es puguin investigar els fets i les circumstàncies que han concorregut i, en el seu marc, el ciutadà pot aportar proves a favor seu i contradir l'Administració.
El Síndic entén que des de l'admissió a tràmit de la reclamació de la persona interessada ha transcorregut un termini molt superior al que està legalment i reglamentàriament establert de sis mesos per realitzar tots els actes d'instrucció previs a la resolució, sense que de la documentació de què es disposa es pugui deduir l'existència d'alguna raó que justifiqui la demora excessiva en la tramitació d'aquest expedient, especialment pel que fa al temps transcorregut des de les al·legacions formulades en el tràmit d'audiència i la resolució del procediment.
El Síndic considera, doncs, que d'acord amb el principi d'oficialitat, que informa del procediment administratiu i que recull l'article 74 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, el procediment està sotmès al criteri de celeritat i s'ha d'impulsar d'ofici en tots els seus tràmits. En conseqüència, demana a l'Ajuntament de Manresa que doni les ordres oportunes per tal que en endavant, i amb la finalitat d'evitar l'eventual presentació d'altres queixes amb el mateix fonament que la de la persona interessada, s'adoptin totes les mesures a l'abast de l'Ajuntament per evitar que es dilati innecessàriament la tramitació d'aquests expedients.