La promotora de la queixa exposa que malgrat que les qualificacions de la seva germana durant el curs no hagin estat negatives en les diferents matèries suspeses a final de curs, el centre ha optat per fer-la repetir de curs, sense que els pares de la menor poguessin manifestar la seva opinió abans que s'adoptés aquesta decisió.
En aquest sentit, el Síndic recorda que l'Ordre EDU/296/2008, de 13 de juny, per la qual es determinen el procediment i els documents i requisits formals del procés d'avaluació en l'educació primària, estableix la possibilitat de repetir curs quan no s'assoleixen els objectius previstos, però també que ?la decisió que un alumne o una alumna estigui un any més en un curs en qualsevol dels tres cicles de l'etapa d'educació primària l'ha de prendre la comissió d'avaluació i (...) s'ha de prendre valorant l'assoliment dels objectius programats, l'opinió de les famílies o representants legals i les repercussions positives i negatives previsibles que respecte del procés global d'aprenentatge de l'alumne/a pugui tenir cada una de les opcions possibles? (art. 6.4).
Així mateix, pel que fa a la participació de les famílies, aquest ordenament afegeix que ?er tal de facilitar l'exercici del dret i el deure de les famílies a participar en el procés educatiu dels seus fills i filles, el centre ha d'informar els pares, les mares o els representants legals de la seva evolució escolar per mitjà d'informes escrits, entrevistes individuals, reunions col·lectives i altres mitjans que consideri oportuns. Els informes escrits s'han de fer, com a mínim, un al final de cada trimestre del curs escolar i un altre en finalitzar el cicle? (art. 7.1.).
Finalment, aquest mateix ordenament estableix que ?correspon a la Inspecció d'Educació supervisar el procediment d'avaluació de cada centre, vetllar per la seva adequada integració en el procés educatiu de l'alumnat i la seva correcció formal, així com per les mesures adoptades d'atenció a la diversitat, i proposar les mesures que contribueixin a millorar-lo? (art. 17).
En vista d'aquestes consideracions, el Síndic demana al Departament d'Ensenyament, d'una banda, que la Inspecció educativa revisi l'avaluació feta a aquesta alumna, per garantir que s'integra adequadament en el seu procés educatiu, i que es revisi també la comunicació mantinguda amb la família, per si no s'hagués tingut en compte l'opinió dels progenitors abans de prendre la decisió de fer repetir l'alumna de curs; i de l'altra, que en cas que no s'hagi tingut en compte l'opinió de la família, es mantingui aquesta interlocució amb els progenitors de l'alumna i es valori novament la decisió de la repetició.