Resolució
Q-05018/2012 Disconformitat amb la dilació del procés d'assignació d'un infant

Matèries
Polítiques socials
Infància i adolescència
Adopcions
Data d'inici 11/07/2012
Data de l'últim moviment 31/12/2012
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa exposa el seu desacord amb la dilació del seu procés d'assignació d'un infant, ja que disposa de la resolució d'idoneïtat des del juliol de 2007.

Explica que ha de renovar tota la documentació, i considera que la dilació s'ha produït perquè constitueix una família monoparental.

Contingut

D'acord amb l'informe de l'Institut Català de l'Acolliment i l'Adopció (en endavant ICAA), actualment el temps d'espera per a l'assignació d'un infant tutelat per la Direcció General d'Atenció a la Infància i l'Adolescència s'ha allargat considerablement atès l'elevat nombre d'infants amb proposta d'acolliment preadoptiu.

Pel que fa a la llista d'espera, l'informe exposa que l'assignació d'un infant a una família ha de respectar sempre el principi de l'interès superior de l'infant, el qual ha de prevaldre per sobre de qualsevol interès legítim. En aquest sentit, en el moment de proposar una assignació sempre s'han de tenir en compte quines son les necessitats específiques de cada infant i quina de les famílies pot respondre de manera més adequada a les seves necessitats, si bé en cas que hi hagi igualtat de condicions de la idoneïtat es respecta sempre l'ordre cronològic de les sol·licituds, tal com estableix l'article 75.2 del Decret 127/1997 d'aprovació del Reglament dels menors desemparats i de l'adopció.

Dit això, el Síndic és conscient de la no adequació d'un sistema basat en una llista cronològica, ja que no hi poden figurar certes variables relatives a l'infant i a les famílies. Tot i això, el Síndic suggereix al Departament de Benestar Social i Família que valori algun sistema que preservi la informació relativa al perfil de l'infant i la relativa a les dades confidencials de les famílies. Una possibilitat seria la creació d'una llista amb un codi alfanumèric, controlada i supervisada per l'ICAA, a la qual les famílies podessin tenir accés per mitjà d'aquest institut. 

El Síndic també considera que l'obtenció d'informació per mitjà de fòrums d'Internet que pengen llistes no oficials s'hauria d'evitar mitjançant l'activació de mecanismes des de l'Administració que permetin oferir i obtenir aquesta informació amb més garanties.

El Síndic també suggereix que es valori la conveniència d'instaurar una temporització periòdica assumible per l'Administració per tal que l'ICAA convoqui les famílies idònies adoptants i els doni dades oficials, objectives i concretes. Alhora, aquestes reunions servirien perquè els tècnics que han d'assignar els infants mantinguessin contacte amb les famílies idònies adoptants.

Tramitació

Data Administració Tràmit

18/07/2012 Institut Català de l'Acolliment i de l'Adopció Sol·licitud d'informació a l'Administració
03/08/2012 Institut Català de l'Acolliment i de l'Adopció Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
31/08/2012 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
31/10/2012 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
04/12/2012 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
18/12/2012 Departament de Benestar Social i Família Resolució
31/12/2012 Departament de Benestar Social i Família Seguiment finalitzat