Resolució
Q-05020/2009 Manca d'actuació de l'Administració educativa davant la reclamació per presumpta segregació escolar del centre d'educació infantil i primària Mossèn Josep Arqués, de Cervera.

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Organització i planificació del sistema escolar
Data d'inici 22/10/2009
Data de l'últim moviment 14/01/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Cervera Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució
Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La persona interessada, en representació de l'associació de mares i pares d'alumnes (en endavant AMPA), es queixa de la segregació escolar del centre d'educació infantil i primària (en endavant CEIP) Mossèn Josep Arqués, de Cervera.

També exposa que els centres del municipi tenen una proporció d'alumnat nouvingut molt desigual, i que no hi ha polítiques suficientment actives per combatre aquest fenomen. Entre altres aspectes, per exemple, comenta que presumptament l'anomenada matrícula viva es concentra més en aquells centres amb més presència del fet migratori, de manera que es reforça la segregació escolar.

Contingut

A partir de l'informe del Departament d'Educació i de les informacions aportades per les persones interessades, el Síndic fa les consideracions següents:

1. Les dades aportades pel Departament d'Educació posen de manifest que els centres escolars del municipi presenten dèficits quant a l'equilibri de l'escolarització de l'alumnat amb necessitats educatives específiques. A tall d'exemple, mentre les escoles Jaume Balmes i Mossèn Josep Arqués tenen una proporció d'alumnat nouvingut propera al 30%, a l'escola Les Savines aquesta proporció gira al voltant del 10%.

Tal com el Departament d'Educació esmenta, és especialment preocupant constatar que aquests desequilibris són més accentuats a P3, moment en què es produeix la principal incorporació d'alumnat als centres. Aquest fet constata la forta tendència a la reproducció d'aquest desequilibri al municipi. Així, la proporció d'alumnat d'origen estranger a P3 és superior al 35% en els dos centres amb més concentració d'alumnat amb necessitats educatives específiques, i inferior al 5% en l'altra escola. 

2. No obstant això, les dades aportades pel Departament d'Educació també constaten que les polítiques de distribució de l'anomenada matrícula viva tendeixen a corregir els desequilibris existents. 

L'escola Les Savines escolaritza un nombre similar o superior -segons el curs de referència- d'alumnat incorporat fora de termini que les escoles Jaume Balmes i Mossèn Josep Arqués, tot i tenir menys de la meitat de grups (7, per 19, respectivament).

El Síndic celebra, en aquest sentit, la tasca desenvolupada per la comissió d'escolarització, tot i la dificultat que representa escolaritzar a l'escola Les Savines famílies amb diversos fills que arriben al municipi, ja que aquest centre docent no disposa de grups per a tots els nivells d'edat.

3. Les dades de matrícula a P3 constaten que en el procés ordinari d'admissió es pot estar infrautilitzant l'instrument de la reserva de places per a alumnat amb necessitats educatives específiques. El Síndic recorda que la normativa preveu que aquesta reserva pugui ser de dues, o bé de més places, si així s'acorda. 

L'experiència del Síndic en la supervisió de les polítiques d'escolarització equilibrada posa de manifest que aquest és un recurs fonamental, i sovint infrautilitzat. Municipis com Mataró, Vic o Olot, per exemple, amb nivells baixos de segregació al sistema educatiu, malgrat l'elevada presència d'alumnat nouvingut, han aconseguit una distribució equitativa de l'alumnat amb necessitats educatives específiques, en part gràcies a l'establiment d'una reserva de places superior al que preveu la normativa, i gràcies a les polítiques d'acompanyament actiu d'aquesta demanda escolar cap a aquells centres que, si bé no han estat sol·licitats per ells, no cobreixen les places reservades (com és el cas de l'escola Les Savines). 

4. En el seu informe, i amb la voluntat de corregir els dèficits identificats, el Departament d'Educació exposa que després de constatar els desequilibris en el darrer procés d'admissió a P3 es va crear una subcomissió (en el marc de la comissió d'escolarització) per capgirar aquesta situació. El Síndic ha comunicat a les persones interessades que aquesta subcomissió s'ha reunit en tres ocasions i que va acordar el següent: estudiar un canvi de zonificació escolar, elaborar informes de necessitats educatives específiques i dur a terme acompanyaments de les famílies en risc escolaritzades fora de termini, etc.

El Síndic comparteix amb el Departament d'Educació la conveniència d'impulsar aquestes mesures, i, en aquest sentit, i de cara a planificar aquest treball, recorda els suggeriments que ja va transmetre en el marc de l'Informe extraordinari sobre la segregació escolar a Catalunya, presentat l'any 2008 al Parlament de Catalunya. Aquest informe posava de manifest la necessitat que les administracions locals i l'Administració educativa aprofitin tot el marge d'actuació que tenen per combatre la segregació escolar.

Això suposa polítiques de gestió de la matrícula viva o de reserva de places, tal com ja s'ha esmentat, però també polítiques específiques d'ampliació i reducció de ràtios, d'obertura de grups, d'ubicació i manteniment dels centres escolars, de zonificació escolar, d'informació a les famílies, de revaloració de la imatge social de les escoles més estigmatitzades, etc. 

D'acord amb aquestes consideracions, doncs, el Síndic suggereix a l'Ajuntament de Cervera i al Departament d'Educació que planifiquin i implementin les mesures que ja tenen previstes de cara al proper procés d'admissió per al curs 2010-2011, i que donin a conèixer els seus resultats un cop conclogui aquest procés.

Especialment, i atesa la diagnosi anteriorment feta, el Síndic suggereix al Departament d'Educació que estudiï la possibilitat d'aprofitar de manera més intensiva la reserva de places, i que valori la conveniència de modificar la zonificació escolar per evitar que la segregació residencial existent al municipi es reprodueixi en la composició social dels centres escolars.

Tramitació

Data Administració Tràmit

02/11/2009 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
02/11/2009 Ajuntament de Cervera Sol·licitud d'informació a l'Administració
23/12/2009 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
21/01/2010 Ajuntament de Cervera Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
25/01/2010 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
05/02/2010 Ajuntament de Cervera Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
06/05/2010 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
11/06/2010 Ajuntament de Cervera Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
09/07/2010 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Resolució
21/12/2010 Ajuntament de Cervera Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
14/01/2011 Ajuntament de Cervera Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Decret 75/2007, de 27 de març, pel qual s'estableix el procediment d'admissió de l'alumnat als centres en els ensenyaments sufragats amb fons públics- DOGC.4852 (29/03/2007)
Llei 12/2009, del 10 de juliol, d'educació - DOGC.5422 (16/07/2009)