La persona interessada ha tramès al Síndic una reclamació que va presentar a Transports Metropolitans de Barcelona (en endavant TMB) pels danys que afirma haver sofert amb motiu d'una caiguda en pujar a un autobús.
La promotora va caure perquè el conductor no va obrir una de les portes d'accés. Tanmateix, TMB li ha respost que no hi ha constància de l'accident, si bé s'ha traslladat la reclamació a la companyia asseguradora perquè en faci una valoració.
TMB indica les gestions que ha fet per mitjà de la Unitat de Queixes, Reclamacions i Suggeriments per identificar el vehicle en què van tenir lloc els fets i el seu conductor, ja que no consta cap comunicació d'incidència a la data i en la línia a què fa referència la reclamació.
D'altra banda, indica que no és possible identificar amb certesa el conductor del vehicle amb les dades aportades -data, hora i parada de l'incident- i que el conductor que TMB va interrogar pensant que podia ser l'implicat en l'incident va manifestar no tenir constància dels fets.
Certament, el Síndic indica que disposar d'elements que permetin tenir constància de les circumstàncies de la caiguda és necessari per poder avaluar una eventual responsabilitat per danys. Així, el fet que el conductor no fes cap comunicat de l'incident que motiva la reclamació és una circumstància que s'ha produït també en altres reclamacions relatives a incidents relacionats amb autobusos de TMB que s'han tramitat amb anterioritat en aquesta institució.
La impossibilitat de verificar les manifestacions de qui reclama no permet valorar el cas que ha motivat aquesta queixa. Per tant, a manca d'elements probatoris, no es pot concretar si el dany que va patir la persona interessada es va produir en les circumstàncies relatades a la reclamació, però el Síndic considera necessari destacar la importància que els conductors redactin un comunicat en tots els incidents amb possibles danys particulars, com a element indispensable per poder posteriorment investigar i avaluar la reclamació de l'afectat quan aquesta reclamació es concreta. Sense aquest element, provar els fets i les circumstàncies de l'accident esdevé molt dificultós per a qui reclama.
En aquest sentit, si en general el ciutadà ja té dificultats per aportar aquests elements de prova quan no hi ha hagut intervenció policial ni disposa de testimonis, la manca de comunicació de l'incident per part del personal de TMB fa encara més difícil aquesta prova i sovint impedeix, com ha passat en aquest cas, la investigació posterior de les circumstàncies de la reclamació.
Per aquest motiu, el Síndic suggereix al TMB que revisi els protocols d'actuació del personal per garantir que qualsevol incident del servei amb afectació a usuaris quedi reflectit formalment en un comunicat. També li suggereix que adopti les mesures oportunes per garantir i verificar el compliment d'aquesta obligació per part del personal de TMB.