Resolució
AO-05082/2009 Actuació d'ofici sobre les condicions del servei de transport ferroviari que ofereix Renfe entre Barcelona i Puigcerdà.

Matèries
Consum
Transports
Data d'inici 26/10/2009
Data de l'últim moviment 17/09/2014
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Territori i Sostenibilitat Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

Diverses persones i una plataforma ciutadana s'han adreçat al Síndic amb relació a les condicions del servei de transport ferroviari que ofereix Renfe entre Barcelona i Puigcerdà.  

En concret, els promotors de les queixes assenyalen que, malgrat que la infraestructura de la línia ha millorat, consideren la durada del trajecte excessiva i reclamen, en aquest sentit, incorporar un servei semidirecte diari en cada direcció, que permeti un trajecte d'anada i tornada entre les dues poblacions en un mateix dia i amb una durada raonable. 

D'altra banda, les persones que s'han adreçat al Síndic han plantejat també que la configuració dels trens, amb seients pensats per a trajectes de rodalies, de curta durada, no són adequats per a trajectes de més llarga durada. 

Atès que es tracta d'una qüestió que afecta una pluralitat de persones, el Síndic obre una actuació d'ofici, en el marc de la qual demana al Departament de Política Territorial i Obres Públiques (en endavant DPTOP) informació amb relació a les condicions de prestació d'aquest servei i les actuacions que, si escau, s'ha previst dur a terme.

Contingut

La informació que ha facilitat el DPTOP, en resposta a la petició d'informació amb relació a aquest assumpte, defineix les característiques del servei i les actuacions realitzades i previstes. 

Un cop valorada aquesta informació, el Síndic indica que una de les millores plantejades, i específicament reclamada en les queixes rebudes amb relació a aquesta línia, és l'increment de les freqüències de pas i una reducció significativa en la durada del trajecte Puigcerdà-Barcelona, actualment de tres hores de durada, aproximadament, segons s'indica. 

Certament, les inversions planificades, i especialment les relatives al desdoblament de trams de via d'aquesta línia, són les actuacions de millora que hauran de tenir més incidència, des de la perspectiva de configuració del servei, si bé es tracta d'actuacions que, per les seves característiques i dimensió, són d'execució a mitjà i llarg termini. 

En concret, s'indica que el desdoblament del tram Montcada i Reixac-Vic està previst que estigui disponible el 2015, i el desdoblament del tram Vic-Ripoll per a una fase posterior. D'altra banda, s'indica també que el Pla de transports de viatgers de Catalunya 2008-2012 preveu també, amb l'horitzó del 2012, un increment de freqüència de pas d'una expedició per sentit en el tram Puigcerdà-Ripoll. 

El Síndic entén que aquestes actuacions, les modificacions en la freqüència de pas i en la durada del trajecte, haurien de permetre millorar significativament l'oferta actual.  

Sens perjudici d'això, els mitjans de comunicació han fet referència a la previsió que ja durant aquest any 2010 el trajecte Puigcerdà-Barcelona podria disposar de trens semidirectes en els dos sentits, amb una reducció significativa del temps esmerçat en el trajecte. Es desconeix, però, l'abast d'aquesta modificació i, per aquest motiu, i com a dades addicionals a les facilitades sobre aquest assumpte, el Síndic demana que se l'informi sobre aquesta previsió de millora i les seves característiques essencials (freqüència i durada d'aquest trajecte, data prevista de posada en funcionament, etc.)

Una altra millora plantejada pels usuaris d'aquesta línia fa referència al confort dels combois que cobreixen aquest trajecte, que consideren pensats per a recorreguts de rodalies, de curta durada, però poc adequats per a un trajecte de tres hores. 

Pel que fa a aquesta qüestió, el DPTOP indica que l'operador del servei considera que el model de tren actual, que presta servei a la línia des de novembre de 2008, és el que ofereix millors condicions i que ha suposat un increment de capacitat de fins al 50% respecte a les anteriors unitats. 

Si abans indicava que les millores en la freqüència i velocitat de pas d'aquesta línia estan en bona part condicionades a l'execució de les actuacions de desdoblament de xarxa planificades, en el cas de les condicions dels combois destinats al servei sembla que hauria de ser viable, a curt termini, millorar-ne el confort per a trajectes de llarga durada, sense perdre capacitat ni fiabilitat dels combois destinats a aquest trajecte.

En aquest sentit, el Síndic suggereix que es valori específicament la possibilitat de modificar les unitats mòbils destinades a aquest servei a fi de millorar el confort dels viatgers.

Tramitació

Data Administració Tràmit

27/10/2009 Departament de Política Territorial i Obres Públiques (20/12/2003 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
13/01/2010 Departament de Política Territorial i Obres Públiques (20/12/2003 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
22/04/2010 Departament de Política Territorial i Obres Públiques (20/12/2003 - 26/12/2010) Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
19/05/2010 Departament de Política Territorial i Obres Públiques (20/12/2003 - 26/12/2010) Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
30/09/2010 Departament de Política Territorial i Obres Públiques (20/12/2003 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
22/11/2010 Departament de Política Territorial i Obres Públiques (20/12/2003 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
30/12/2010 Departament de Territori i Sostenibilitat Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
16/03/2011 Direcció General de Transports i Mobilitat Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
17/05/2011 Departament de Territori i Sostenibilitat Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
16/09/2014 Departament de Territori i Sostenibilitat No irregularitat
17/09/2014 Departament de Territori i Sostenibilitat Seguiment finalitzat

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 4/2006, de 31 de març, ferroviària- DOGC.4611 (10/04/2006)