Els pares i les mares de diversos alumnes de l'institut d'estudis secundaris (en endavant IES) Vall d'Arús mostren la seva disconformitat amb l'actuació d'un professor.
També es queixen de la manca d'actuació de la direcció de l'IES i de la Inspecció del Departament d'Educació davant les seves reclamacions.
Els promotors de la queixa fan constar que han posat aquesta situació en coneixement de la direcció de l'IES, la qual havia intervingut en diverses ocasions, però el tema no s'havia resolt atès que el professor seguia actuant de la mateixa manera. Explicaven també que, amb posterioritat, havien succeït altres actuacions irrespectuoses amb els seus fills, sense que el professor hagués estat amonestat. Finalment, els promotors es mostraven disconformes amb el procediment seguit en l'obertura d'un expedient al professor, per manca d'informació i, especialment, pel fet que la direcció va separar els alumnes perjudicats del grup perquè no coincidissin amb el professor, en lloc d'apartar el professor dels alumnes a qui havia tractat malament.
La manca de respecte va ser il·lustrada amb la reproducció d'alguns comentaris adreçats als alumnes. Segons el centre, consten amonestacions verbals i resolucions de queixes presentades per diversos pares d'alumnes, i l'incompliment per part del professor dels compromisos d'esmena subscrits arran de queixes anteriors. Finalment, cal recordar que les queixes es repeteixen des del curs 2006/2007.
En els informes elaborats pel Departament d'Educació, a les actuacions professionals inadequades s'hi afegia també la usurpació de funcions de la tutora. En la resolució de març de 2009, es refereixen antecedents de queixes, actuacions dutes a terme i millores observades, però també reincidència i incompliment. Es resol traslladar l'expedient als Serveis Territorials, amb proposta d'incoacció d'expedient, i se sol·licita la resolució de l'expedient com més aviat millor.
La Inspecció va desestimar la reclamació a la resolució i va establir el seguiment que calia fer d'aquest assumpte. Posteriorment va comunicar al Síndic el resultat del seguiment, amb una valoració positiva respecte dels fets imputats a la fi del curs 2009/2010, i es va fer constar que la majoria d'actuacions incorrectes no s'havien tornat a repetir.
Per contra, els pares dels alumnes exposen que diverses de les accions denunciades segueixen succeint i fan constar el seu malestar perquè els seus fills van patir les conseqüències d'un mal exercici de les funcions professionals del docent, sense que hagi estat sancionat i se l'hagi deixat que continuï amb aquesta actuació.
En vista d'això, el Síndic suggereix al Departament d'Ensenyament, en primer lloc, que es valori si l'exercici de les funcions professionals del professor en el primer trimestre del curs 2010/2011 s'ha ajustat al que estableixen els articles 2, 8, 9 i 11 del Decret 279/2006, de 4 de juliol, sobre drets i deures de l'alumnat i regulació de la convivència en els centres educatius no universitaris de Catalunya; i, en segon lloc, que en funció d'aquesta valoració es prenguin les mesures que corresponguin.
Un cop estudiada la resposta del Departament d'Ensenyament als suggeriments del Síndic, aquesta institució entén que des dels diferent serveis educatius es valora la inexistència d'irregularitats en l'exercici professional del professor d'aquest IES de Vallirana, que el centre ha normalitzat l'actuació docent, que s'ha demanat la valoració a les famílies dels alumnes i que no s'ha rebut cap més queixa respecte d'aquest professor.
D'acord amb això, el Síndic dóna per finalitzades les seves actuacions.