La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la negativa de l'Institut Català de l'Acolliment i l'Adopció (en endavant ICAA) de poder compatibilitzar l'acolliment permanent amb un projecte d'adopció iniciat l'any 2004.
El gener de 2005, l'ICAA va comunicar a la persona interessada l'inici del procés de valoració i li va assignar la institució col·laboradora per a la integració familiar (en endavant ICIF) Intress com a entitat avaluadora. En data 20 de maig de 2005 el Comitè Tècnic d'Avaluació va resoldre la seva idoneïtat per adoptar. Amb tot, de manera oficial li va arribar el certificat el maig de 2006, un any després.
Després de molts anys d'espera, l'ICAA li va oferir la possibilitat d'obrir la doble via de l'adopció nacional, que finalment va tancar. Aleshores, la persona interessada va iniciar un procés d'acolliment (maig 2009) i va manifestar en tot moment que no volia renunciar a l'adopció internacional (Xina), opció que va ser admesa perquè no estava prohibida expressament a la normativa.
Al juliol de 2010 li va ser assignada una nena en acollida. Amb tot, en el primer informe psicosocial consta el seu desig d'adoptar un altre fill en el futur. Atès que el certificat d'idoneïtat va caducar als tres anys, l'ICAA li va enviar la carta per renovar-lo, sense fer cap al·lusió al fet de tenir un acolliment.
Se li va tornar a assignar la mateixa ICIF de feia set anys, però l'equip avaluador aquest cop va fer una valoració de no idoneïtat.
En l'informe tramès per l'ICAA s'indica que la proposta de no idoneïtat per adoptar a la Xina elaborada per l'equip de la ICIF Intress es fonamenta en les circumstàncies actuals de la família. En aquest sentit, cal tenir present que l'obtenció de la idoneïtat per adoptar no garanteix una nova obtenció en el moment de l'actualització, ja que es poden haver modificat les circumstàncies que la van motivar.
L'informe indica que la situació actual de la persona interessada, en concret les seves circumstàncies personals i familiars, fan que no hi hagi un context idoni en què es pugui incorporar un altre infant susceptible de ser adoptat i, per tant, dur a terme dos projectes alhora.
Pel que fa als criteris que fonamenten aquesta incompatibilitat del projecte d'adopció i d'acolliment permanent d'un infant en el cas de la promotora de la queixa, s'assenyalen els apartats 1d, 2 i 4a de l'article 71 del Decret 127/1997, de 27 de maig, pel qual es modifica parcialment el Decret 2/1997, de 7 de gener, d'aprovació del Reglament de protecció dels menors desemparats i de l'adopció.
Amb tot, independentment del sentit de l'estudi tècnic efectuat per Intress respecte de la valoració de la idoneïtat actual de la persona interessada, el Síndic fa les consideracions següents:
En primer lloc, el procés administratiu de tramitació d'aquesta adopció ha estat excessivament lent, ja que després d'haver aconseguit un primer certificat d'idoneïtat l'any 2006, sis anys després aquesta adopció encara no s'havia fet efectiva.
I en segon lloc, el seguiment per part de l'ICAA d'aquest cas hauria d'haver estat més curós. Cal tenir present que després d'anys d'espera, la persona interessada va iniciar un procés d'acolliment (maig 2009) i que va manifestar en tot moment a les ICIF corresponents que no renunciava a l'adopció internacional.
Per tot això, el Síndic suggereix al Departament de Benestar Social i Família, d'una banda, que faci una valoració de les consideracions exposades més amunt respecte de la tramitació d'aquest procés d'adopció; i, de l'altra, que el Comitè Tècnic d'Avaluació revisi aquest cas a fi de possibilitar l'estudi de la renovació d'idoneïtat de la persona interessada per una altra entitat.