Resolució
Q-05247/2015 Queixa relativa a una sanció imposada a partir d'una denúncia de la Policia Local de Montcada i Reixac per deixar una bossa d'escombraries a l'interior d'una paperera

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Procediment administratiu sancionador i expropiació forçosa
Data d'inici 27/07/2015
Data de l'últim moviment 18/12/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Montcada i Reixac Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Contingut

El promotor de la queixa exposa que va tenir coneixement de la sanció quan va rebre la notificació de la provisió de constrenyiment i es va adreçar a l'Ajuntament per obtenir informació sobre el fonament de la sanció imposada. 

Mitjançant escrit de 16 de juliol de 2015 se'l va informar de les dades de l'expedient sancionador i de la sanció presumptament comesa. Tot i això, en aquest escrit s'assenyala que les dues notificacions relacionades amb aquell expedient no es van poder practicar perquè, d'acord amb el padró d'habitants, el promotor es va donar de baixa del padró del municipi el 21 de febrer de 2008, però que es van practicar les dues notificacions per publicació d'edictes. 

En vista d'aquesta informació, el Síndic recorda que cal ser especialment curós en la pràctica de la notificació personal, com a condició necessària de l'exercici  del dret de defensa en el procediment. Així, si la notificació al domicili amb els requisits establerts legalment garanteix raonablement el coneixement de l'acte notificat, la notificació edictal és només una notificació formal, per quan no ha estat possible la notificació personal, que gairebé mai té l'efecte real de permetre a la persona interessada conèixer el contingut de l'acte. 

És per això que la notificació per via edictal s'ha de reservar per a aquells supòsits en què no ha estat possible la notificació personal, ja sigui perquè s'ha intentat infructuosament en el domicili conegut d'acord amb els requeriments legalment i jurisprudencialment establerts, sense que es conegui cap altra  domicili, o bé perquè no ha estat possible esbrinar el domicili de la persona interessada. 

En aquest cas, l'any 2008 el promotor es va donar de baixa al padró d'habitants en el domicili on es va intentar la notificació perquè es va traslladar a viure a un altre municipi. Per tant, si constava la baixa en aquell domicili des de l'any 2008, no es pot considerar vàlidament intentada la notificació personal en aquell domicili i no es pot habilitar la notificació edictal.

A més, de la informació que es va facilitar al promotor se'n desprèn que l'Ajuntament coneixia el seu domicili real o el podia conèixer fàcilment, ja que sabia a quin municipi s'havia traslladat. En aquestes circumstàncies, no es pot considerar que la notificació edictal substituís eficaçment la notificació personal, que no es va intentar al domicili conegut o que es podia conèixer fàcilment de la persona interessada. 

Per tant, el Síndic suggereix a l'Ajuntament de Montcada i Reixac que retrotragui les actuacions sancionadores al moment de la primera notificació en el procediment de referència, sens perjudici de la prescripció de la infracció si escau. També li demana que valori de nou si l'autoria del fet infractor ha quedat suficientment acreditada en el procediment de referència.

Tramitació

Data Administració Tràmit

29/09/2015 Ajuntament de Montcada i Reixac Resolució pendent d'acceptació
06/11/2015 Ajuntament de Montcada i Reixac Resposta a la resolució pendent d'acceptació
10/11/2015 Ajuntament de Montcada i Reixac Irregularitat
18/12/2015 Ajuntament de Montcada i Reixac Seguiment finalitzat