Resolució
AO-05254/2010 Actuació d'ofici sobre l'aplicació de la Llei de salut sexual i reproductiva i de la interrupció voluntària de l'embaràs a Catalunya.

Matèries
Polítiques socials
Salut
Altres
Data d'inici 03/11/2010
Data de l'últim moviment 12/12/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Salut Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El Síndic ha tingut coneixement, a través de diversos articles publicats en diferents mitjans de comunicació, que l'Associació de Clíniques Acreditades per a la Interrupció de l'Embaràs (en endavant ACAI), ha fet públic un comunicat del balanç dels primers tres mesos d'aplicació de la Llei orgànica 2/2010, de 3 de març, de salut sexual i reproductiva i de la interrupció voluntària de l'embaràs (en endavant IVE).

Aquesta associació incideix en el fet que cada comunitat autònoma aplica la llei i els reglaments que la despleguen de forma diferent i denuncia que a Catalunya hi ha un desconeixement de la llei per part del personal sanitari que ha de tramitar el reemborsament del cost de la intervenció a les pacients, la qual cosa produeix confusió i indefensió a les usuàries.

Del comunicat se'n dedueix, també, que el desconeixement de la Llei i dels reglaments que la despleguen produeix una manca d'informació homogènia, la qual no infon seguretat a les pacients.

Altrament, es recrimina la burocratització del procés de rescabalament de les despeses de les dones que hagin pagat la intervenció i accedit a la prestació a través de la xarxa sanitària pública, a banda de la presumpta exigència en la identificació de la persona en sol·licitar el reemborsament. 

Per tant, a fi de preservar una aplicació correcta, homogènia i efectiva de la llei, el Síndic ha demanat informació al Departament de Salut sobre la formació dels professionals i la informació que es facilita a les pacients; la confidencialitat de les dades relatives a l'IVE; la incidència, si n'hi ha hagut, de l'objecció de consciència dels professionals; el procediment d'IVE; el control dels centres aliens que realitzen l'IVE; i l'exercici de la prestació.

Contingut

Arran de la informació tramesa pel Departament de Salut, el Síndic fa els suggeriments següents:

- Ha de ser el Departament de Salut qui faciliti als centres sanitaris acreditats el sobre amb tota la informació a dins.

- Cal que el Departament de Salut s'asseguri que la informació que contenen els sobres es troba actualment disponible a la pàgina web del Departament i que és de fàcil accés.

- En cas que ni a la solapa ni al sobre informatiu no hi consti literalment ?La informació que conté aquest sobre pot ser oferta, a més a més, verbalment, si se sol·licita. Article 17.5 de la Llei orgànica 2/2010?, cal que el Departament doni les ordres oportunes perquè aquesta informació s'inclogui de manera immediata.

- Cal incloure en les sessions informatives que s'imparteixen als professionals que els centres han d'informar les sol·licitants que les seves dades identificatives es codificaran i se separaran de les dades assistencials.

- En cas que això no es faci, cal preveure, amb temps, un mecanisme per cancel·lar les dades un cop passat el termini previst, perquè es puguin cancel·lar sense demores.

- Cal recordar l'obligació del Servei Català de la Salut de controlar i supervisar els centres autoritzats, com a responsable de la prestació dels serveis sanitaris als ciutadans.

- Cal seguir acomplint els terminis legals en la realització d'IVE i assegurar-se que els professionals estan preparats per atendre la dona, com s'ha fet fins ara.

- Cal que el pagament dels rescabalaments de despeses pendents no es demorin en excés.

Un cop fets aquests suggeriments, el Síndic dóna per closa l'actuació d'ofici sobre l'aplicació de la Llei de salut sexual i reproductiva i de la interrupció voluntària de l'embaràs a Catalunya, amb la confiança que el Departament de Salut tindrà en compte les consideracions i suggeriments fets amb la finalitat de millorar l'atenció que es presta a les usuàries de la sanitat pública

Tramitació

Data Administració Tràmit

11/11/2010 Departament de Salut Sol·licitud d'informació a l'Administració
03/05/2011 Departament de Salut Sol·licitud d'informació a l'Administració
06/07/2011 Departament de Salut Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
12/12/2011 Departament de Salut Resolució