Resolució
Q-05269/2009 Manca de resolució del Departament d'Acció Social i Ciutadania d'una sol·licitud de reconeixement del grau de dependència.

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Persones amb discapacitat
Data d'inici 06/11/2009
Data de l'últim moviment 19/01/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora explica que el Departament d'Acció Social i Ciutadania (en endavant DASC) va reconèixer a la seva mare un grau II nivell 2 de dependència, mitjançant la resolució de 13 de setembre de 2007, i que es va tramitar el procediment per establir el seu Programa individual d'atenció (en endavant PIA).

Assenyala, igualment, que l'estat general de la seva mare va empitjorar, per la qual cosa el 3 de novembre de 2008 va presentar una sol·licitud de revisió de la situació de dependència de la sol·licitant, la qual consta tramesa a PRODEP (Programa per a l'impuls i l'ordenació de la promoció de l'autonomia personal i l'atenció de les persones amb dependències) per part del Consell Comarcal del Baix Empordà en data 4 de novembre de 2008.

La promotora es queixa del fet que no ha rebut cap resposta a la seva sol·licitud i que fins ara no ha tingut cap notícia de l'equip que ha de fer la nova valoració.  

També va manifestar la seva disconformitat amb el fet que en data 18 de novembre de 2009 va presentar una reclamació prèvia pels fets mencionats, respecte de la qual tampoc no ha obtingut resposta.

Contingut

El Síndic indica al Departament de Benestar Social i Família que aquest cas es correspon amb la problemàtica general dels procediments de reconeixement de la situació de dependència i del dret d'accés a les prestacions i als serveis vinculats en què durant la tramitació del procediment es produeix la defunció de la persona sol?licitant. Per tant, recorda que el dia 26 de maig de 2010 (en el marc de l'actuació d'ofici 05426/08) va emetre una resolució adreçada al DASC en la qual exposava diverses consideracions i suggeriments sobre aquesta problemàtica.

Sobre aquestes consideracions i suggeriments, el DASC va respondre que el seu criteri és "que el Ministeri de Sanitat i Política Social ho reguli a través d'una norma estatal comuna". Assenyala, igualment, que "fins que el Govern espanyol no prengui una decisió comuna, el Departament continuarà aplicant les Instruccions 10/2009, que reconeixen el dret de les persones hereves a percebre les quantitats corresponents a les prestacions econòmiques que haurien correspost a la persona interessada només quan ña defunció s'hagi produït amb posterioritat a la resolució del PIA".

D'acord amb aquesta informació, el Síndic entén que, pel que fa a la problemàtica general, el DASC no va acceptar aquests suggeriments.

Pel que fa a aquest cas, s'entén que aquesta determinació implica reconèixer que en aquests supòsits "no s'ha arribat a reconèixer el dret a percebre cap prestació" i que, en conseqüència, s'haurà de dictar una resolució en aplicació de la Instrucció 10/2009.

Segons aquestes consideracions, el Síndic recorda al Departament de Benestar Social i Família que l'article 42 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i l'article 53 de la Llei 26/2010, de 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya, disposen el deure de les administracions de dictar resolució expressa sobre tots els procediments, i de notificar-la a les persones interessades, amb les úniques excepcions que són previstes expressament pels preceptes esmentats. 

Atès tot això, i per cloure finalment aquest assumpte, el Síndic recorda la necessitat que es tinguin en compte i es respectin les formalitats i els requisits establerts, especialment pel que fa a dictar resolució expressa i comunicar-la a les persones interessades.

Amb aquests recordatoris, es finalitza la intervenció del Síndic en aquest assumpte.

Tramitació

Data Administració Tràmit

24/02/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
25/10/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
30/12/2010 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
19/01/2011 Departament de Benestar Social i Família Resolució