Resolució
AO-05269/2010 Actuació d'ofici per estudiar el procediment que se segueix en les retencions hospitalàries de nadons tutelats.

Matèries
Polítiques socials
Infància i adolescència
Altres
Data d'inici 03/11/2010
Data de l'últim moviment 02/12/2013
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució

Plantejament

En els casos en què es porta a terme la retenció hospitalària d'un infant, l'informe mèdic de part no es lliura a la mare com habitualment es fa, sinó a la Direcció General d'Atenció a la Infància i l'Adolescència (en endavant DGAIA). En tant que des del punt de vista del treball social podria ser qüestionable negar aquest document a la mare, el Síndic obre una actuació d'ofici per estudiar el procediment que se segueix en aquestes retencions hospitalàries.

Contingut

El Departament de Benestar Social i Família exposa que no existeix cap circular o instrucció en aquesta matèria, a excepció de les directrius d'actuació en relació amb la inscripció del naixement del menor tutelat en el Registre Civil, i que es procedeix d'aquesta manera tenint en compte que prèviament s'ha produït un desemparament i, per tant, és la DGAIA qui té la tutela de l'infant, per la qual cosa l'Administració ha de dur a terme els tràmits administratius i les actuacions davant del Registre Civil.

El Departament exposa també que aquest document és necessari que se'l quedi la DGAIA per fer la inscripció de naixement davant del Registre Civil.

Davant d'aquesta informació, el Síndic suggereix al Departament de Benestar Social i Família que consideri que l'informe mèdic de part és un document que certifica mèdicament el naixement d'un nadó, per la qual cosa després del part la mare té dret a rebre'l, independentment del procés de desemparament de l'infant.

A més a més, el Síndic considera que no és imprescindible que el document se'l quedi la DGAIA per fer la inscripció del naixement, ja que la inscripció es pot instar des del mateix hospital i, en tot cas, encara que fos la DGAIA qui instés la inscripció registral, si necessita presentar davant del Registre Civil l'informe mèdic de part original, se'n podria lliurar una còpia compulsada a la mare.

Per tot això el Síndic suggereix que la DGAIA dicti una instrucció que detalli el circuit que cal seguir en les retencions hospitalàries i que parteixi de:

a) El dret del nadó a la seva identitat i a mantenir el nom escollit pels pares fins que no hi hagi una resolució d'adopció ferma, d'acord amb l'article 30 de la Llei 14/2010 dels drets i les oportunitats en la infància i l'adolescència.

b) El dret del nadó en relació amb els seus pares, si escau, tenint en compte l'interès superior de l'infant i garantint el seu benestar i la seva seguretat, d'acord amb l'article 38 de la Llei esmentada més amunt.

c) El dret de la mare a rebre el document de l'informe mèdic de part que certifica el moment del part i del naixement del nadó, o una còpia compulsada d'aquest document.

d) El circuit que cal seguir en tots els casos des del moment que es dicta la resolució de desemparament del nadó o futur nadó que garanteixi:

- Notificació de la resolució a l'hospital en vint-i-quatre hores.
- Notificació als pares coetània a la notificació o en un termini de temps prudencial més enllà de les vint-i-quatre hores.
- Informació als pares respecte a les vies d'oposició.
- Determinació i notificació als pares des del primer moment del règim de visites que correspongui, en interès superior de l'infant.
- Desenvolupament de tots els altres tràmits que formin part del procediment de retenció hospitalària d'un nadó tutelat.

Tramitació

Data Administració Tràmit

22/11/2010 Direcció General d'Atenció a la Infància i a l'Adolescència Sol·licitud d'informació a l'Administració
04/04/2011 Direcció General d'Atenció a la Infància i a l'Adolescència Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
02/06/2011 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
19/07/2011 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
19/10/2011 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
31/01/2012 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
24/04/2012 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
24/05/2012 Direcció General d'Atenció a la Infància i a l'Adolescència Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
26/06/2012 Departament de Benestar Social i Família Resolució
11/03/2013 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
25/11/2013 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
02/12/2013 Departament de Benestar Social i Família Seguiment finalitzat

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 14/2010, del 27 de maig, dels drets i les oportunitats en la infància i l'adolescència- DOGC.5641 (02/06/2010)