La promotora es queixa de la manca de resolució de l'aleshores Departament d'Acció Social i Ciutadania (en endavant DASC) d'una sol·licitud de reconeixement de la situació de dependència i del dret a les prestacions i als serveis vinculats iniciat a nom del seu marit.
Segons la informació tramesa, la persona interessada va presentar la sol·licitud corresponent l'any de 2007, i es va dictar inicialment una resolució que li reconeixia un grau II nivell 1 de dependència.
Posteriorment es va iniciar un procediment de revisió de grau, mitjançant una sol·licitud presentada en data 8 de febrer de 2008. Tot i que, segons les dades aportades, es va efectuar una nova avaluació l'agost de 2008, la resolució es va dictar el 16 de juny de 2009.
Mitjançant aquesta resolució es reconeixia al sol·licitant un grau II nivell 2 de dependència, amb efectes del 8 de febrer de 2008.
Amb tot, la persona interessada va morir el febrer de 2009, circumstància que la seva esposa va comunicar al DASC en data 14 de juliol de 2009. Dies més tard, la seva esposa va presentar una sol?licitud de prestacions meritades i no percebudes.
La promotora de la queixa exposa que no ha rebut cap resolució sobre la seva sol?licitud, però que verbalment la treballadora social encarregada del seu cas li ha comunicat que no rebria cap prestació.
Davant d'aquesta situació, la promotora planteja la seva queixa per la manca de resolució del procediment iniciat pel seu espòs i també de la sol·licitud que ella va presentar. I també perquè el retard en la tramitació i resolució de la sol·licitud de revisió ha ocasionat que no es pogués elaborar oportunament el Programa individual d'atenció (en endavant PIA), circumstància que no resulta imputable a les persones interessades.
En vista de la informació de l'expedient, el Síndic indica al Departament de Benestar Social i Família que cal valorar aquesta situació plantejada en el marc de la problemàtica del procediments de reconeixement de la situació de dependència i del dret d'accés a les prestacions i als serveis vinculats en què durant la tramitació del procediment es produeix la defunció de la persona sol·licitant.
Per tant, aquesta institució entén que aquest cas s'hauria de resoldre de conformitat amb les recomanacions que es van fer en data 26 de maig de 2010 sobre aquesta qüestió. En particular, pel que fa a la resolució expressa de tots els procediments de reconeixement de la situació de dependència i del dret d'accés a les prestacions i serveis vinculats en què s'hagi produït la mort de la persona afectada, el Síndic va suggerir que el reconeixement produeixi efectes sempre que s'hagi acreditat la situació de dependència de la persona sol·licitant, i que es reconeguin als causahavents de les persones dependents, amb els tràmits previs que corresponguin, els drets econòmics derivats d'aquesta situació.
En aquest cas concret, el Síndic recorda que es va produir un retard excessiu en la tramitació i resolució de la sol·licitud de revisió de la situació de dependència del sol·licitant, ja que entre el moment de la sol·licitud -el febrer de 2008- i el moment en què es va produir la defunció -el febrer de 2009- va transcórrer més d'un any.
Durant aquest temps la promotora va assumir la cura i l'atenció del seu marit, de manera que, en cas que s'hagués tramitat amb la celeritat convenient aquesta sol?licitud, la persona interessada hauria pogut ser beneficiari d'alguna de les prestacions establertes per la Llei 39/2006, de 14 de desembre.
D'altra banda, tampoc no s'ha respectat el dret de la promotora a rebre una resolució expressa sobre la sol·licitud de prestacions meritades i no percebudes que va presentar el juliol de 2009.
D'acord amb això, i segons les consideracions abans esmentades -que serien plenament aplicables a la situació individualitzada que motiva aquesta queixa- el Síndic recorda el deure legal de resoldre expressament tots els procediments administratius i, consegüentment, de dictar resolució sobre el procediment iniciat per la persona interessada, així com també sobre la sol·licitud de prestacions meritades i no percebudes formulada per la promotora.
Amb aquest recordatori, es finalitzen les actuacions en aquest assumpte.