Resolució
Q-05327/2010 Queixa en relació amb l'actuació d'una institució col·laboradora d'integració familiar sense ànim de lucre i de l'Institut Català de l'Adopció durant el procés de valoració d'adopció d'un infant.

Matèries
Polítiques socials
Infància i adolescència
Adopcions
Data d'inici 08/11/2010
Data de l'últim moviment 29/06/2012
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució

Plantejament

La persona interessada exposa que el novembre de 2008 va presentar a l'Institut Català de l'Adopció (en endavant ICA) una sol·licitud d'adopció monoparental nacional i internacional d'un infant, i es mostra disconforme amb el tracte rebut i amb la tramitació de l'expedient d'adopció per part de l'ICA i de la institució col·laboradora d'integració familiar sense ànim de lucre (en endavant ICIF) encarregada de fer l'estudi d'idoneïtat.

Contingut

En la resposta rebuda del Departament de Benestar Social i Família, s'indica que en els casos en què els processos de valoració de les famílies es veuen afectats per les decisions polítiques dels països d'origen dels infants, com pot ser el tancament dels processos d'adopció internacional, l'lCA pren les mesures necessàries per tal d'evitar que aquestes situacions repercuteixin de forma negativa en les famílies.

Així mateix, exposa que quan es produeix una situació com la que va ocórrer en el cas de la persona interessada, el tancament de les adopcions monoparentals per part d'Etiòpia, de forma immediata es fa pública la informació mitjançant la pàgina web de l'ICA i també s'informa personalment les famílies afectades.

Manifesta també que l'ICA intenta orientar les famílies per facilitar que rebin informació actualitzada sobre les possibilitats d'adopció internacional i ajudar en el procés de canvi de país. També se'ls informa de la possibilitat de rebre orientació gratuïta per part de les entitats col·laboradores d'adopció internacional. S'indica que aquest procés de canvi de país no sol afectar els terminis establerts per a la valoració d'idoneïtat en el sentit d'allargar de forma innecessària el procés de valoració iniciat per la família, i que el cas de la persona interessada, el qual es va aturar en dues ocasions, va ser excepcional.

En relació amb el fet que en l'informe es qualifiqui el cas com excepcional per motius referents a la persona interessada, el Síndic considera que d'acord amb la documentació revisada, no es pot considerar que el motiu causant de l'excepcionalitat del cas sigui la persona interessada.

En un primer moment, la dilació del procés no va ser causada pel fet que la persona interessada trigués uns quants mesos per comunicar el nou país que havia escollit, sinó que després que Etiòpia tanqués la via d'adopció monoparental, l'ICIF va lliurar a la persona interessada un document perquè signés l'aturada del procés valoratiu d'idoneïtat, en comptes de continuar amb l'estudi, atès que el canvi de política del país d'origen no hauria d'aturar el procés valoratiu de la idoneïtat.

El Síndic suggereix que davant d'una decisió de política interna del país sol·licitat, es prenguin les mesures necessàries per garantir la continuïtat del procés de valoració iniciat per la família a fi i efecte de no allargar amb escreix el procés d'adopció, sens perjudici d'adequar el certificat d'idoneïtat al país d'origen de l'infant que novament es triï.

D'altra banda, després d'examinar la documentació d'aquest cas, el Síndic constata una manca d'atenció de l'ICA vers les demandes de la persona interessada, tenint en compte que des del setembre aquesta persona demanava contínuament informació respecte de si una tècnica en concret participaria a la sessió del Comitè Tècnic d'Avaluació, i no va ser fins a finals d'octubre que se li va comunicar que aquesta tècnica no assistiria a la reunió.

Pel que fa a l'acompanyament i el tractament de la promotora de la queixa, el Síndic indica que sorprèn que el dia de la reunió del Comitè Tècnic d'Avaluació (finals de setembre) l'ICA encara no hagués respost la qüestió plantejada telefònicament per la persona interessada sobre si la tècnica en qüestió participaria a la sessió que havia de tenir lloc aquell dia.

El Síndic indica que no es pot justificar que la persona interessada tingui resposta escrita a la seva qüestió a finals d'octubre quan la reunió del Comitè Tècnic d'Avaluació ja s'havia celebrat feia més d'un mes, i que tampoc no és de rigor, des del punt de vista de la qualitat d'atenció a l'administrada, que la carta de resposta a la demanda de la persona interessada tingui signatura de 29 de setembre i la data de registre de sortida de l'lCA sigui de 29 d'octubre, un mes després de la signatura.

Per aquest motiu, el Síndic considera que l'ICIF va cometre errors en el procediment administratiu, i per tant suggereix al Departament de Benestar Social i Família que en faci una valoració.

Així mateix, suggereix que es faci un estudi de la xarxa familiar de la persona interessada i la seva inclusió a l'estudi psicosocial, que s'emeti una resposta al recurs d'alçada que va presentar, que es millorin els processos d'adopció i que s'ofereixi a les famílies la millor atenció possible.

Tramitació

Data Administració Tràmit

22/11/2010 Institut Català de l'Acolliment i de l'Adopció Sol·licitud d'informació a l'Administració
28/12/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
30/12/2010 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
01/02/2011 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
22/02/2011 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
11/03/2011 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
11/05/2011 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
05/07/2011 Departament de Benestar Social i Família Reiteració posterior a la primera
19/07/2011 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
18/06/2012 Departament de Benestar Social i Família Resolució
29/06/2012 Departament de Benestar Social i Família Seguiment finalitzat

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú- BOE.295 (27/11/1992)