La persona interessada manifesta la seva disconformitat davant les condicions de seguretat del servei de transport escolar de Torrelles de Foix. Exposa que es va dirigir al Consell Comarcal de l'Alt Penedès per informar-lo de les condicions dels autocars que presten el servei de transport escolar des de la urbanització on resideix. Considera que els vehicles haurien de portar cinturons de seguretat perquè es tracta d'un trajecte perillós tot i ser curt (3 quilòmetres).
El Consell Comarcal de l'Alt Penedès exposa, en síntesi, que els vehicles utilitzats compleixen la normativa vigent; que la instal·lació del cinturó de seguretat és obligatòria només per als vehicles matriculats a partir del 20 d'octubre de 2007, i que poden ser utilitzats per aquest servei tots els vehicles amb una antiguitat inferior als setze anys. Quant a l'acompanyant, el Consell Comarcal es remet a l'article 8.1 del Reial decret 443/2001, que fa referència a la presència d'una persona com a mínim al vehicle.
El Consell Comarcal exigeix a totes les empreses que contracta per dur a terme el servei de transport escolar que compleixin la normativa sobre condicions de seguretat en el transport i de menors.
El Síndic assenyala que, tot i ser correctes les afirmacions del Consell Comarcal, en els vehicles de nova fabricació la utilització de cinturons de seguretat o altres sistemes de retenció té caràcter obligatori, tant per al conductor com per als passatgers de més de tres anys en els vehicles destinats al transport de persones de més de nou places.
L'objectiu d'aquesta regulació, com s'estableix en el preàmbul del Reial decret 965/2006, d'1 de setembre, és reforçar la protecció de determinats usuaris -els infants- que en cas de veure's implicats en un accident de trànsit resulten especialment vulnerables per raó de la seva edat i la seva talla corporal.
D'acord amb això, la Disposició transitòria segona del Reial decret 443/2001, de 27 d'abril, sobre condicions de seguretat en el transport escolar i de menors, estableix en regular el règim transitori en matèria d'antiguitat dels vehicles de transport que les entitats organitzadores del servei han de valorar, en l'adjudicació dels contractes de transport escolar que signin, la prestació del servei amb vehicles menys antics.
Cal assenyalar que l'antiguitat dels vehicles es relaciona estretament amb les condicions de seguretat, atès que els sistemes de retenció infantils no són obligatoris als vehicles més antics.
El Síndic recorda que cal tenir present que la Convenció sobre els drets de l'infant determina que en totes les accions que concerneixin l'infant, tant si les duen a terme institucions públiques com privades, tribunals de justícia o autoritats administratives, la consideració principal ha de ser l'interès primordial de l'infant.
La Llei 14/2010, de 27 de maig, dels drets i les oportunitats en la infància i l'adolescència, en l'article 5, també incorpora aquest principi i estableix que l'interès superior de l'infant o l'adolescent ha de ser el principi inspirador i fonamentador de les actuacions públiques.
En aquest sentit, el Síndic suggereix al Consell Comarcal de l'Alt Penedès que s'adoptin les mesures necessàries perquè el servei de transport escolar sigui prestat per vehicles que portin instal·lats mecanismes de retenció infantil, ja sigui instant l'empresa a utilitzar en aquestes rutes vehicles menys antics que ja els tinguin instal·lats, ja sigui revisant la contractació amb empreses alternatives que disposin d'aquests sistemes.