Resolució
Q-05334/2010 Disconformitat amb la tramitació de l'expedient d'adopció nacional d'un infant.

Matèries
Polítiques socials
Infància i adolescència
Adopcions
Data d'inici 08/11/2010
Data de l'últim moviment 04/10/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La persona interessada exposa que va presentar una sol·licitud d'adopció a Catalunya el maig de 2007, i es queixa per determinats aspectes de la tramitació del seu expedient com ara, entre d'altres, el llarg temps d'espera per a l'assignació de l'infant i la manca d'informació sobre l'expedient.

Contingut

L'Institut Català de l'Adopció (en endavant ICA) manifesta que aquest organisme informa en tot moment les famílies de l'estat del seu expedient i dels motius, si escau, pels quals encara no ha estat possible assignar-los un infant. Atès que les dades són confidencials, en cap cas no es pot proporcionar informació sobre altres sol·licitants.

Conscient de l'angoixa que l'espera provoca a les famílies, l'ICA exposa que s'intenta atendre-les, informar-les i acompanyar-les de la millor manera possible durant aquest temps.

El Síndic constata que la persona interessada fa tres anys i onze mesos que espera l'assignació d'un infant. L'ICA, al seu torn, informa que el temps d'espera, especialment en la franja d'edat de zero a tres anys, s'està allargant a causa de l'augment del nombre de famílies adoptants. De tota manera, el Síndic assenyala que si la data de sol·licitud d'aquestes famílies és posterior a la data de sol·licitud de la persona interessada, el retard no l'hauria d'afectar.

En relació amb la informació que obtenen les famílies sobre la tramitació dels seus expedients per part de l'ICA i l'ús que aquestes fan dels nous mitjans interpersonals de comunicació (Internet, Twiter, Facebook), el Síndic indica que hi ha molta confusió i que l'Administració hauria de vetllar per tal que ningú no pogués tergiversar o inventar-se informacions, i assenyala que la manera més senzilla és que sigui la mateixa Administració qui generi la informació.

Si realment l'ICA és conscient de l'angoixa que l'espera pot provocar a les famílies i, en aquest sentit, com afirma, miren d'atendre-les, informar-les i acompanyar-les, també caldria que tingués present que aquesta manca d'informació o aquesta informació confusa pot generar un estrès afegit a la família.

Per tot això, el Síndic suggereix a l'ICA que faci una avaluació i un estudi de mecanismes o mesures que, tot respectant les dades confidencials de les famílies, ofereixin una informació més transparent pel que fa als llistats d'espera, com ara:

Establir una data cada tres mesos en la qual l'ICA doni dades objectives i concretes a les famílies. Això serviria alhora perquè els tècnics que han d'assignar els infants mantinguessin contacte amb les famílies adoptants, i aquest coneixement enriquiria els informes d'idoneïtat de les famílies.

La informació en grup proporcionada per l'ICA, que ara mateix deixa sota la responsabilitat de diferents tècnics i que s'ofereix de manera individual amb cada família adoptant, faria que la informació fos homogènia i més transparent.

Si bé és cert que les dades són estrictament confidencials, també ho és que hi ha moltes maneres de fer una llista amb les famílies idònies adoptants a Catalunya. Quan una família sol·licita una adopció a Catalunya se li podria assignar un codi alfanumèric que només haurien de conèixer la família en qüestió i l'ICA, però que pogués reflectir en quina posició es troba pel que fa a l'assignació de l'infant.		

Finalment, si bé és veritat que l'ordre d'assignació no correspon només a un criteri cronològic i l'assignació d'un infant a una família es fa sempre en interès del menor, això no implica que s'hagi d'obviar fer referència a una ordenació alfanumèrica que també inclogui la data de la sol·licitud d'adopció.

Tramitació

Data Administració Tràmit

22/11/2010 Institut Català de l'Acolliment i de l'Adopció Sol·licitud d'informació a l'Administració
01/02/2011 Institut Català de l'Acolliment i l'Adopció (ICAA) Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
21/02/2011 Institut Català de l'Acolliment i l'Adopció (ICAA) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
01/03/2011 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
29/03/2011 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
12/04/2011 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
02/06/2011 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
19/07/2011 Departament de Benestar Social i Família Reiteració posterior a la primera
23/09/2011 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
04/10/2011 Departament de Benestar Social i Família Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Decret 127/1997, de 7 de maig, pel qual es modifica parcialment el Decret 2/1997, de 7 de gener, pel qual s'aprova el Reglament de protecció dels menors desemparats i de l'adopció- DOGC.2402 (30/05/1997)
Llei 24/2009, del 23 de desembre, del Síndic de Greuges- DOGC.5536 (30/12/2009)
Llei 14/2010, del 27 de maig, dels drets i les oportunitats en la infància i l'adolescència- DOGC.5641 (02/06/2010)