Q-05395/2012 | Queixa relativa a l'actuació dels Serveis Socials de Calafell en un nucli familiar format per la mare i els seus tres fills, atesa la previsió que l'Administració assumeixi la tutela dels infants |
|
|
||||||||||
|
|||||||||||
|
La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la decisió de la Direcció General d'Atenció a la Infància i l'Adolescència (en endavant DGAIA) de retirar-li dos dels seus fills, menors d'edat. Sembla que el motiu de l'adopció d'aquesta mesura és que el fill gran va estar desescolaritzat durant un any a causa d'una intervenció que ella va patir i que la va incapacitar per fer-se càrrec del fill petit. Exposa, a més, que és mare soltera de tres fills, que no té família, que pateix diverses afeccions de salut i que el seu fill gran té un principi d'autisme i el petit encara no parla.
Un cop estudiats els informes de l'Ajuntament de Calafell i de la DGAIA, el Síndic no aprecia signes d'irregularitat en l'actuació dels serveis socials de Calafell, atès que observa que en els darrers quatre anys s'han dut a terme nombroses actuacions per donar suport a la persona interessada en la cura dels seus fills i s'han posat en marxa les mesures d'atenció social i educativa necessàries. De l'informe municipal es desprèn que atès el seu estat de salut, la persona interessada requereix una ajuda per a la criança adequada dels seus fills, i s'observa que aquesta ajuda li ha estat facilitada, tot i que no sempre ha estat acceptada per la persona interessada. En aquest sentit, des de la perspectiva de l'interès dels infants i els adolescents, el Síndic considera que la derivació feta des dels serveis socials a l'equip d'atenció a la infància i l'adolescència (en endavant EAIA) és correcta, perquè segons dicta la Llei 14/2010, de 27 de maig, dels drets i les oportunitats en la infància i l'adolescència, quan es valora que hi ha mancances en l'atenció als infants i adolescents, que s'ha facilitat ajuda i que la situació no millora, és obligació dels poders públics posar aquesta situació en coneixement de la DGAIA, la qual per mitjà dels equips EAIA valora la situació i proposa les mesures més adequades per als infants. Tot i això, la manca d'assoliment dels objectius que pretenien les actuacions iniciades per la DGAIA ha comportat que aquests infants estiguin en situació de risc des de fa temps. El Síndic observa també que la primera intervenció directa de l'EAIA amb la família es va produir cinc mesos després de la derivació, la qual cosa considera que és un termini massa llarg atesa la cronificació d'una situació de negligència i mancances en el desenvolupament, constatades pels serveis socials, respecte de la qual s'havien esgotat les possibilitats d'actuació des de l'equip d'atenció social primària. D'acord amb això, el Síndic suggereix al Departament de Benestar Social i Família, d'una banda, que es faci un seguiment acurat de l'aplicació del Compromís socioeducatiu signat amb la persona interessada; i de l'altra, que es faci una valoració de la situació personal dels dos infants i que, en funció dels resultats d'aquesta valoració i del compliment del Compromís socioeducatiu, es facin les propostes de protecció que es considerin més adients.
Data | Administració | Tràmit |
|
||
07/08/2012 | Ajuntament de Calafell | Sol·licitud d'informació a l'Administració |
07/08/2012 | Direcció General d'Atenció a la Infància i a l'Adolescència | Sol·licitud d'informació a l'Administració |
03/10/2012 | Ajuntament de Calafell | Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
16/10/2012 | Direcció General d'Atenció a la Infància i a l'Adolescència | Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
23/10/2012 | Direcció General d'Atenció a la Infància i a l'Adolescència | Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
24/10/2012 | Ajuntament de Calafell | Resolució |
24/10/2012 | Departament de Benestar Social i Família | Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració |
29/11/2012 | Direcció General d'Atenció a la Infància i a l'Adolescència | Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració |
04/12/2012 | Departament de Benestar Social i Família | Resolució |
24/04/2013 | Departament de Benestar Social i Família | Resolució pendent d'acceptació |
04/07/2013 | Departament de Benestar Social i Família | Reiteració a la resolució pendent d'acceptació |
12/02/2014 | Departament de Benestar Social i Família | Resposta a la resolució pendent d'acceptació |
19/02/2014 | Departament de Benestar Social i Família | Resolució pendent d'acceptació |
19/02/2014 | Departament d'Interior | Resolució pendent d'acceptació |
25/03/2014 | Departament d'Interior | Resposta a la resolució pendent d'acceptació |
28/03/2014 | Departament de Benestar Social i Família | Resposta a la resolució pendent d'acceptació |
23/04/2014 | Departament de Benestar Social i Família | Irregularitat |
23/04/2014 | Departament d'Interior | Irregularitat |
24/04/2014 | Departament de Benestar Social i Família | Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració |
24/04/2014 | Departament d'Interior | Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració |
25/02/2015 | Departament de Benestar Social i Família | Reiteració a la sol·licitud de seguiment a l'Administració |
25/02/2015 | Departament d'Interior | Reiteració a la sol·licitud de seguiment a l'Administració |
26/03/2015 | Departament d'Interior | Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració |
08/04/2015 | Departament de Benestar Social i Família | Seguiment finalitzat |
08/04/2015 | Departament d'Interior | Seguiment finalitzat |