La persona interessada, mare d'un alumne diagnosticat amb un trastorn per dèficit d'atenció amb o sense hiperactivitat (TDAH) i un trastorn negativista desafiador, exposa la seva queixa envers el centre escolar en el qual estudiava el seu fill per haver-lo expulsat del servei de menjador.
El Síndic considera que en determinats trastorns de conducta encara hi ha dèficits de reconeixement per part dels docents, dels psicopedagogs dels centres i dels equips d'assessorament psicopedagògic (en endavant EAP), i que aquests trastorns deriven en altres problemes relacionats amb la manca d'adaptacions curriculars per donar resposta a les seves necessitats educatives.
Per això, demana al Departament d'Ensenyament que vetlli per tal que a l'alumnat amb necessitats educatives especials se li faci un dictamen per part de l'EAP tan bon punt els docents tinguin constància de dificultats en la seva escolarització o de la presència de possibles necessitats educatives especials.
D'altra banda, el Síndic constata que el servei de menjador no constitueix una prestació de caràcter obligatori pels centres però que, un cop establert, tots els alumnes hi han de poder accedir amb independència de les seves característiques personals encara que sigui en règim de no gratuïtat. Assenyala que denegar el suport específic als alumnes que el necessiten suposa a la pràctica impedir-los l'accés al servei de menjador escolar dels centres ordinaris i, per tant, discriminar-los a causa de la seva situació.
Un cop estudiada la resposta del Departament d'Ensenyament, el Síndic constata que s'ha formalitzat un canvi de centre del fill de la promotora en el mateix municipi, i que el nou centre li ofereix una dotació de 10 hores d'auxiliar d'educació especial. Així mateix, també observa que l'alumne ha anat normalitzant la seva situació en l'ús del servei del menjador escolar al nou centre.