Resolució
Q-05435/2010 Disconformitat amb la denegació d'una segona opinió i la derivació d'un pacient a un altre centre sanitari.

Matèries
Polítiques socials
Salut
Altres
Data d'inici 11/11/2010
Data de l'últim moviment 23/11/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Salut Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa exposa que el seu marit és pacient al Servei de Neurologia de l'Hospital del Mar, a Barcelona. En aquest servei li han comunicat que no hi ha tractament per a la malaltia que pateix, i que l'esperança de vida és molt curta. 

Per aquest motiu ha demanat consulta amb altres professionals i la derivació a un centre hospitalari de Múrcia, però sembla que no s'han acceptat aquestes sol·licituds.

Contingut

El Servei Català de la Salut (en endavant CatSalut) ha informat que no consta que la persona interessada hagi presentat cap sol·licitud de segona opinió mèdica, tot i que el seu cas és un dels supòsits que recull la normativa, sinó que va sol·licitar la participació a un assaig clínic que efectua l'hospital de Múrcia amb cèl·lules mare.

Per tant, d'aquesta informació se'n desprèn que la persona interessada podia haver sol·licitat la segona opinió, la qual li se li hauria concedit, ja que reglamentàriament complia els requisits i així està previst. 

De l'informe també se'n desprèn que el CatSalut ja es va posar en contacte amb la dona de la persona interessada a fi de poder sol·licitar una segona opinió mèdica en un altre centre hospitalari de Catalunya, i que es va triar l'Hospital Universitari Vall d'Hebron.

Altrament, pel que fa a la inclusió en un assaig clínic a l'Hospital de Múrcia, el metge que tracta aquest pacient indica que l'estat actual de la malaltia que pateix no permet incloure'l en un assaig d'aquestes característiques.

Així doncs, sens perjudici del resultat de la segona opinió de l'Hospital Universitari Vall d'Hebron, no es pot apreciar irregularitat en l'actuació de l'Administració. Per tant, el Síndic finalitza aquestes actuacions i tanca aquest expedient, atès que ja es va concedir al pacient la segona opinió mèdica.

Això no obstant, el Síndic recorda al Departament de Salut que s'hauria hagut d'informar el pacient sobre les possibilitats de l'assaig clínic durant les visites mèdiques. Per això li ha suggerit que, en casos com aquest, s'informi amb claredat, es motivi exhaustivament l'actuació i es justifiquin amb claredat suficient les decisions mèdiques i que, en cas que aquestes siguin complexes o comportin situacions susceptibles de ser creditores d'una segona opinió o d'un assaig clínic, cal que s'expressin de manera detallada i precisa, i que s'exposin les raons en què es basa la possible denegació dels recursos tècnics i humans, ja sigui en funció de la malaltia o d'altres (en el cas de l'assaig clínic), de manera que es respectin els drets dels malalts previstos a l'Ordre de 10 de juliol de 1991, a la Llei 21/2000, de 29 de desembre, sobre els drets d'informació concernent la salut i l'autonomia del pacient, a la Carta de drets i deures dels ciutadans en relació amb la salut i l'atenció sanitària i al Codi de bones practiques administratives aprovat pel Síndic el 2 de setembre de 2009 i tramès a totes les administracions públiques.

Tramitació

Data Administració Tràmit

24/12/2010 Servei Català de la Salut SCS Sol·licitud d'informació a l'Administració
20/07/2011 Servei Català de la Salut SCS Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
24/08/2011 Departament de Salut Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
23/11/2011 Departament de Salut Resolució