Resolució
Q-05438/2009 Disconformitat amb l'Ajuntament de Cassà de la Selva per un procediment sancionador de trànsit per incompliment de l'obligació d'identificar el conductor infractor.

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Procediment administratiu sancionador i expropiació forçosa
Data d'inici 19/11/2009
Data de l'últim moviment 27/10/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Cassà de la Selva Actuació irregular de l'administració - No s'accepta la resolució
Diputació de Girona Actuació irregular de l'administració - No s'accepta la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb l'Ajuntament de Cassà de la Selva per un procediment sancionador de trànsit per incompliment de l'obligació d'identificar el conductor infractor.

Contingut

Un cop examinada la queixa, el Síndic va constatar que el procediment sancionador s'havia tramitat correctament i que la sanció imposada s'ajustava al que està establert legalment per a aquests supòsits. 

Tanmateix, el 23 de novembre es va aprovar la Llei 18/2009, que modifica la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat viària, que manté la qualificació d'aquesta infracció com a molt greu, però que modifica l'import de la sanció quan la infracció d'origen és lleu. 

Per tal de valorar si correspon aplicar retroactivament aquesta nova previsió legal a aquest cas, d'acord amb el principi d'aplicació de la norma més favorable a l'inculpat, el Síndic va demanar a l'Ajuntament de Cassà de la Selva que l'informés sobre si s'havia valorat la possibilitat d'aplicar a aquest cas l'import per a la sanció previst a la nova llei. 

En l'informe de l'Ajuntament, s'exposa que l'expedient ja no estava en tràmit per poder aplicar-li els aspectes més favorables, sinó que la sanció ja era ferma el 6 de desembre de 2009. Així mateix, s'indica que la disposició transitòria primera de la Llei 18/2009 limita la possibilitat d'aplicar els efectes més favorables de la norma als supòsits de suspensió del permís de conduir i a la pèrdua de punts, i en l'expedient de referència no es van imposar aquestes sancions.

Això no obstant, cal tenir present que la disposició final setena de la Llei 18/2009 estableix que els efectes d'aquesta norma que siguin favorables per a l'infractor entren en vigor l'endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de l'Estat, és a dir, el 25 de novembre de 2009, per tant, amb anterioritat a la fermesa de la sanció imposada. 

D'altra banda, els límits establerts a l'article 25.1 de la Constitució espanyola són extensibles a la potestat sancionadora de l'Administració, tal com ha declarat el Tribunal Constitucional. Aquests límits provenen del principi de legalitat de les infraccions i sancions, que implica el dret a no ser sancionat, llevat dels casos legalment establerts, i per les autoritats que legalment tinguin atribuïda aquesta potestat.

Així mateix, lligat al principi de legalitat, trobem el principi d'irretroactivitat de la llei penal desfavorable, que impedeix aplicar una llei desfavorable a fets ocorreguts amb anterioritat a la seva entrada en vigor, i que estableix que els efectes d'una llei perjudicial finalitzen quan ha esgotat el temps de vigència. La prohibició de retroactivitat de la norma es refereix a aquella que perjudica l'inculpat, però en canvi les lleis penals tenen efecte retroactiu quan beneficien l'inculpat, tal com estableix l'article 2 del Codi penal, que expressament determina que tindran efecte retroactiu les lleis penals que afavoreixin a l'inculpat, encara que quan hagin entrat en vigor s'hagi dictat sentència ferma i el subjecte compleixi la condemna.

És a dir, la potestat sancionadora de l'Administració es regeix pels mateixos principis del dret penal i, per tant, també pel principi de retroactivitat de la norma més favorable, que tal com ha establert el Tribunal Constitucional implica l'aplicació íntegra de la llei més beneficiosa, fins i tot d'aquelles normes parcials que puguin resultar perjudicials amb relació a la llei anterior, sempre que el resultat final, òbviament, suposi un benefici per a l'inculpat.

Atès que en aquest cas, amb anterioritat a la fermesa de la sanció, es va publicar la Llei 18/2009, i que aquesta nova regulació és més favorable a la persona interessada, cal concloure que l'Ajuntament de Cassà de la Selva va vulnerar el principi de retroactivitat de la norma més favorable en imposar al promotor de la queixa una sanció superior a la que estableix la norma aplicable.

En conseqüència, el Síndic demana al consistori que doni les ordres oportunes per tal que es revisi la resolució sancionadora pel que fa la imposició de la sanció de 301 euros, i que en modifiqui l'import d'acord amb la regulació establerta per la Llei 18/2009, que en aquest cas és el doble de la prevista per a la infracció originària que la va motivar, i que s'ordeni la devolució a la persona interessada dels ingressos indegudament percebuts.

Tramitació

Data Administració Tràmit

16/12/2009 Diputació de Girona Sol·licitud d'informació a l'Administració
16/12/2009 Ajuntament de Cassà de la Selva Sol·licitud d'informació a l'Administració
21/01/2010 Diputació de Girona Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
29/01/2010 Ajuntament de Cassà de la Selva Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
31/03/2011 Ajuntament de Cassà de la Selva Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
31/03/2011 Diputació de Girona Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
12/07/2011 Diputació de Girona Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
12/07/2011 Ajuntament de Cassà de la Selva Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
29/08/2011 Ajuntament de Cassà de la Selva Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
29/09/2011 Ajuntament de Cassà de la Selva Resolució
11/10/2011 Diputació de Girona Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
27/10/2011 Diputació de Girona Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei orgànica 10/1995, de 23 de novembre, del Codi Penal- BOE.281 (24/11/1995)
Constitució Espanyola- BOE.311 (29/12/1978)
Ley 18/2009, de 23 de noviembre, por la que se modifica el texto articulado de la Ley sobre Tráfico, Circulación de Vehículos a Motor y Seguridad Vial, aprobado por el Real Decreto Legislativo 339/1990, de 2 de marzo, en materia sancionadora- BOE.283 (24/11/2009)

Jurisprudència

Típus Tribunal Jurisprudència

Sentència Tribunal Constitucional STC núm. 75/2002 Sala Primera. Sentencia 75/2002, de 8 de abril de 2002 Recurso de amparo 2956/98. Promovido por don Aldo Bordessa respecto a la Sentencia de la Sala de lo Contencioso-Administrativo del Tribunal Superior de Justicia de Madrid que desestimó su demanda contra el Ministerio de Economía y Hacienda sobre una multa por exportación de moneda no declarada. Supuesta vulneración del derecho a la legalidad penal: la supresión del delito monetario por vigencia del Derecho comunitario no impide sanciones administrativas.
Sentència Tribunal Constitucional STC núm. 77/1983, de 3 de octubre
Sentència Tribunal Constitucional STC núm. 21/1993, de 18 de enero