Resolució
Q-05447/2008 Disconformitat pel procés de tramitació del Departament d'Acció Social i Ciutadania d'una sol·licitud d'acolliment familiar d'un infant.

Matèries
Polítiques socials
Infància i adolescència
Adopcions
Data d'inici 12/12/2008
Data de l'últim moviment 05/10/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor mostra la seva disconformitat pel procés de tramitació del Departament d'Acció Social i Ciutadania (en endavant DASC) d'una sol·licitud d'acolliment familiar d'un infant, tutelat per la Direcció General d'Atenció a la Infància i l'Adolescència (en endavant DGAIA) i en atenció residencial al centre residencial d'acció educativa (CRAE) La Lluna. 

La persona interessada explica que té acollit el germà d'aquest infant des de fa més de dos anys. En el moment d'iniciar l'acoblament del menor va tenir coneixement de l'existència d'un germà, que patia una discapacitat. En aquell moment va sol·licitar acollir-lo també, però la resposta que va rebre de l'Administració va ser d'esperar fins a la consolidació de l'acolliment del germà ja acollit.

El promotor de la queixa informa del procés i de l'evolució de la seva sol·licitud -en la qual actualment es reafirma-, de la proposta d'acolliment familiar duta a terme per l'equip d'atenció a la infància i l'adolescència (en endavant EAIA) i de la proposta del centre residencial de família col·laboradora per a aquest infant.

Contingut

El DASC indica que des de la DGAIA s'ha escoltat presencialment l'infant, el qual ha expressat el desig de viure amb la família col·laboradora amb qui comparteix les sortides i no amb el promotor de la queixa. També informa que, d'acord amb la coordinació mantinguda amb la direcció del CRAE La Lluna el mes de juliol de 2010, l'Institut Català de l'Acolliment i de l'Adopció té pendent l'acolliment del menor per una família professionalitzada així que aquest programa s'iniciï.

D'altra banda, el DASC informa que tècnicament no s'ha valorat de manera positiva per als dos germans el fet de viure junts amb una mateixa persona o família acollidora. Aquesta és una qüestió basada en criteris tècnics de discrecionalitat de l'Administració, que no es valoraran. Tanmateix, d'acord amb la informació rebuda, el Síndic fa les següents consideracions: 

En primer lloc, l'infant va ingressar al CRAE fa vuit anys i des de fa sis anys té una proposta tècnica d'acolliment familiar. D'altra banda, ara per ara, no hi ha una previsió clara de la data en què aquest infant té possibilitats de ser acollit per una família, atès que no es coneix en quin moment s'endegarà el programa de famílies professionals, llargament demorat. 

En aquest sentit, el Síndic considera que aquest infant porta residint en un centre un temps excessiu, segons el que estableixen la Convenció de les Nacions Unides sobre els drets de l'infant i la Llei 14/2010, dels drets i les oportunitats en la infància i l'adolescència de Catalunya, que reconeixen el dret dels infants a ser criats en una família, per davant de l'atenció en una institució. 

Aquest infant ha passat més de la meitat dels 14 anys que ara té en un recurs residencial, sense conèixer la criança en família.

En segon lloc, en la informació tramesa pel DASC, no queda clar qui ha escoltat el menor respecte del seu desig relatiu a la seva vida present, si ha estat l'EAIA encarregat d'elaborar la proposta tècnica, l'equip funcional d'infància o l'equip educatiu del centre. Tampoc no s'informa sobre quan ha estat preguntat respecte d'aquesta qüestió per darrera vegada. En aquest sentit, el Síndic considera imprescindible que el procés d'escolta de l'infant es dugui a terme de manera directa per part de l'equip responsable d'elaborar la proposta tècnica i que el seu punt de vista i el seu desig siguin actualitzats.

Així mateix, amb relació a la voluntat manifestada per l'infant d'anar a viure amb la família col·laboradora del centre amb la qual comparteix sortides, no queda clar en l'informe si l'infant ha estat informat sobre la impossibilitat de dur a terme aquest desig, ja que com bé es diu en l'informe, es tracta d'una família col·laboradora, i no d'una família acollidora, i per tant, el seu desig no és viable de ser complert. En aquest sentit, el Síndic considera molt important que es parli directament amb l'infant per explicar-li quines són les possibilitats reals d'anar a viure amb la família col·laboradora del centre. 

Finalment, en l'informe es refereix que el menor actualment està pendent d'acolliment per part una família professionalitzada, tan bon punt aquest programa s'iniciï. Com molt bé s'indica, el programa ara per ara no s'ha iniciat i, per tant, actualment la proposta tècnica per aquest menor és inviable. 

Atès el temps que fa que aquest menor està vivint al CRAE, el Síndic suggereix al DASC que es revisi la proposta tècnica realitzada per l'EAIA, atès que és inviable ara per ara per a aquest infant, el qual fa vuit anys que viu en atenció residencial en centre.

Així mateix, aquesta institució demana informació sobre la previsió de definició, creació i implementació del programa de famílies professionalitzades.

Com a resposta, el Departament de Benestar Social i Família ja informat que en la reunió que va tenir lloc entre la DGAIA i l'Institut Català de l'Adopció es va acordar que l'Institut sol·licitaria a la institució col·laboradora per a la integració familiar corresponent l'estudi del nucli familiar de la persona interessada per tal de valorar si en l'actualitat compleix els requisits necessaris per poder acollir l'infant en qüestió.

D'acord amb això, el Síndic entén que el seu suggeriment ha estat acceptat, i per tant dóna per finalitzades les seves actuacions en aquest assumpte.

Tramitació

Data Administració Tràmit

29/12/2008 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
08/04/2009 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
27/05/2009 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
09/10/2009 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
09/12/2009 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
13/05/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
26/08/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
18/10/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
30/12/2010 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
12/01/2011 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
29/04/2011 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
20/05/2011 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
28/07/2011 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
21/09/2011 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
05/10/2011 Departament de Benestar Social i Família Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 8/1995, de 27 de juliol, d'atenció i protecció als infants i els adolescents i de modificació de la Llei 37/1991, de 30 de desembre, sobre mesures de protecció dels menors desemparats i de l'adopció- DOGC.2083 (02/08/1995)
Llei 37/1991/ de 30 de desembre, sobre mesures de protecció dels menors desemparats i de l'adopció- DOGC.1542 (17/01/1992)