Resolució
Q-05456/2009 Disconformitat per diverses incidències d'Adigsa en la tramitació d'una sol·licitud de renda bàsica d'emancipació.

Matèries
Polítiques territorials
Urbanisme i habitatge
Subvencions i ajuts a l'habitatge
Data d'inici 20/11/2009
Data de l'últim moviment 07/02/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Territori i Sostenibilitat Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

Una veïna de Barcelona s'ha adreçat al Síndic per exposar la seva queixa per les nombroses incidències que s'estan produint en la tramitació de la seva sol·licitud de renda bàsica d'emancipació (en endavant RBE), amb relació a la qual sembla que es va acordar la suspensió del seu dret a cobrar l'ajut.

Segons indica la promotora, en la tramitació de la seva sol·licitud, s'han produït les incidències següents: 

En primer lloc, un error en la resolució d'Adigsa, que va fer constar en la resolució de reconeixement del dret a rebre l'ajut que el sistema de pagament era el de transferència bancària, quan la persona interessada paga el lloguer mitjançant domiciliació bancària. 

En segon lloc, un canvi d'administrador que ha donat lloc a la suspensió del dret a rebre l'ajut. 

I en tercer lloc, un canvi d'habitatge, que la sol·licitant va fer constar mitjançant instància presentada davant l'Oficina d'Habitatge del Districte de Gràcia, on ha presentat ja diverses instàncies en què sol·licita que es revisi el seu expedient i es corregeixen totes les incidències necessàries per tal de poder cobrar l'ajut que li correspon.

Contingut

El Síndic recorda al Departament de Territori i Sostenibilitat que la promotora de la queixa va presentar la sol·licitud de l'ajut en data 6 de març de 2008, i que la resolució definitiva li reconeixia el dret a percebre'l amb efectes des de l'1 d'abril de 2008. Per resoldre la queixa, el Síndic es va adreçar al Departament de Medi Ambient i Habitatge (en endavant DMAH), aleshores competent en aquesta matèria, en diferents ocasions.

En el darrer informe que el DMAH va facilitar, en data 18 d'octubre de 2010, es va respondre que, després de diferents canvis comunicats per la promotora de la queixa (d'administrador de la finca, del sistema de pagament i de domicili), en la data de l'informe tots els pagaments que se li devien estarien cobrats o bé en fase de pagament ordenat.

Atesa aquesta informació, s'entén que l'objecte de la queixa s'ha resolt, i en conseqüència, es finalitza la intervenció en aquest assumpte.

No obstant això, de l'examen minuciós de la documentació que integra aquest expedient, el Síndic observa que la tramitació de l'ajut d'RBE de la sol·licitant no s'ha dut a terme de conformitat amb els principis que aquesta institució va recollir al Codi de bones pràctiques administratives, aprovat per mitjà de la resolució de 2 de setembre de 2009.

Aquest codi, fonamentat en els drets a l'accés als serveis públics i a una bona administració, recollits a l'article 30 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya, enuncia i desenvolupa, entre altres, el principi de termini raonable (principi 11), que s'entén que és aplicable en aquest cas.

D'acord amb aquest principi, el Codi diu textualment que "la tramitació administrativa s'ha de fer d'acord amb els principis d'economia, celeritat, eficàcia, eficiència i simplicitat, preservant les garanties i els drets de defensa de les persones interessades...". El Codi incorpora una recopil?lació dels suggeriments que el Síndic ha fet a les diferents administracions i, en concret, destaquen amb relació al principi de termini raonable els suggeriments següents:

"La demora irracional, desproporcionada i sense causa justificada en l'adopció de la resolució administrativa pot donar lloc a responsabilitat patrimonial de l'Administració, sens perjudici de la complexitat de la qüestió debatuda i les incidències sorgides en el curs de la tramitació."

"El disseny del circuit administratiu, a banda dels tràmits preceptius derivats de la normativa, és important tant per simplificar els tràmits administratius com per evitar demores injustificades; per tant, l'Administració l'ha de fer ponderant costos temporals i econòmics, sense minvar la qualitat de la decisió final ni afectar negativament els interessos i els drets de les persones."

En aquest sentit, només cal revisar l'expedient per adonar-se que les diferents resolucions dictades per fer les adaptacions dels canvis comunicats per la persona interessada s'han emès excedint en molt el que seria un termini prudencial i raonable. A tall d'exemple, la resolució inicial de reconeixement del dret a cobrar l'ajut és de 23 de maig de 2008 i la persona interessada va comunicar el canvi d'administrador de la finca el 4 d'agost de 2008; la modificació que comporta això no es va fer efectiva fins al 31 de juliol de 2009 (és a dir, gairebé un any després). D'altra banda, la persona interessada, va comunicar el maig de 2009 un segon canvi (de domicili en aquest cas), poc abans, doncs, de dictar-se la segona resolució. Aquesta darrera modificació no es va incorporar de fet a l'expedient fins que no es va dictar una nova resolució, al mes de març de 2010 (gairebé deu mesos després).

En conseqüència, el Síndic recorda que aquests retards en la tramitació es tradueixen en demores en el cobrament de l'ajut, atès que la impossibilitat de l'Administració de verificar els pagaments del lloguer amb les noves modificacions comporta la suspensió cautelar dels pagaments de l'RBE.

Per això, el Síndic recorda la necessitat de respectar en la tramitació d'aquests expedients d'RBE el principi del termini raonable enunciat al Codi de bones pràctiques administratives esmentat.

Tramitació

Data Administració Tràmit

22/12/2009 Departament de Medi Ambient i Habitatge (20/12/2003 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
05/03/2010 Departament de Medi Ambient i Habitatge (20/12/2003 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
15/03/2010 Departament de Medi Ambient i Habitatge (20/12/2003 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
26/04/2010 Departament de Medi Ambient i Habitatge (20/12/2003 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
19/07/2010 Departament de Medi Ambient i Habitatge (20/12/2003 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
18/10/2010 Departament de Medi Ambient i Habitatge (20/12/2003 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
30/12/2010 Departament de Territori i Sostenibilitat Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
07/02/2011 Departament de Territori i Sostenibilitat Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Reial decret 1472/2007, de 2 de novembre, pel qual es regula la renda bàsica d'emancipació dels joves- BOE.267 (07/11/2007)
Real Decreto 366/2009, de 20 de marzo, por el que se modifica el Real Decreto 1472/2007, de 2 de noviembre, por el que se regula la renta básica de emancipación de los jóvenes- BOE.86 (08/04/2009)
Real Decreto 1260/2010, de 8 de octubre, por el que se modifica el Real Decreto 1472/2007, de 2 de noviembre, por el que se regula la renta básica de emancipación de los jóvenes- BOE.262 (29/10/2010)