La promotora es queixa d'una sanció de trànsit imposada pel Servei Català de Trànsit (en endavant SCT) per circular amb un vehicle a 134 km/h quan la velocitat estava limitada per un senyal a 100 km/h.
La promotora de la queixa assenyala que en el punt quilomètric 81, on es va cometre la infracció, no hi havia cap senyal que limités la circulació a 100 km/h. Segons informa, el senyal limitador de velocitat està ubicat passat un quilòmetre del lloc on s'indica que es va cometre la infracció.
En aquest sentit, la persona interessada exposa que, atès que es tracta d'una autovia, la velocitat està limitada a 120 km/h. Per aquest motiu, considera que tenint en compte aquesta limitació, la sanció comesa no hauria de comportar la retirada de punts, atès que només superaria el límit de velocitat en 14 km/h.
L'SCT informa que el passat 9 de juny de 2009 va demanar un informe al Servei Territorial de Carreteres de Barcelona sobre l'existència de senyal limitador de velocitat en el punt quilomètric on s'imputava la infracció.
No obstant això, atès que el Servei Territorial de Carreteres no ha contestat a aquest requeriment, el SCT es ratifica en la sanció imposada, en considerar que ha quedat demostrat el fet denunciat perquè consta a l'expedient la prova fotogràfica i el certificat de verificació de l'aparell cinemòmetre utilitzat en el moment de la denúncia.
En aquest sentit, el Síndic informa que el passat mes de març va obrir una actuació d'ofici amb el Departament de Política Territorial i Obres Públiques (en endavant DPTOP), per tal de determinar l'existència de senyals limitadors de velocitat en aquell punt quilomètric concret.
El passat mes de juliol, el DPTOP va informar que la via preferent de doble calçada i amb control d'accessos corresponent a la C-16 entre Manresa i Berga -que és l'equivalent pel seu disseny a les autovies considerades a la normativa estatal- ha estat construïda en diferents etapes amb una velocitat específica de projecte de 100 km/h.
No obstant això, en relació amb la senyalització de limitació realment existent al punt quilomètric 81 de la carretera C-16 en sentit Barcelona (sentit Berga-Sant Fruitós de Bages), el DPTOP considera que en el moment de la queixa hi havia una falta de senyalització necessària. En aquest sentit, els vehicles que s'incorporaven al tronc de la C-16 -en sentit Barcelona- a l'accés de Puig-reig nord (al punt quilomètric 82,5) no trobaven cap senyal de limitació de velocitat en un tram de 2 km, amb la qual cosa en aquesta zona es podria creure que la velocitat màxima autoritzada era la genèrica de 120 km/h i no l'específica de 100 km/h.
Per aquest motiu, el DPTOP ha esmenat la falta de senyalització esmentada, i va col·locar, el passat 21 de maig, un nou senyal, tal com s'ha pogut comprovar en una fotografia que s'ha aportat.
Així mateix, el DPTOP informa que la Direcció General de Carreteres es va dirigir a l'SCT mitjançant escrit de registre de sortida de 19 de maig de 2009, en què se li comunicava la manca de senyalització comprovada i la possibilitat que -d'acord amb la normativa- els usuaris que circulaven per determinats trams de la C-16 (i en concret els que s'incorporaven a l'accés de Puig-reig nord del punt quilomètric 82,5) podien interpretar que la velocitat màxima permesa era de 120 km/h.
Per tot això, atesa la inexistent senyalització en el moment de comissió de la infracció, es pot afirmar que la sanció comesa no hauria de comportar la retirada dels dos punts, atès que l'excés de velocitat seria només de 14 km/h i no de 20 km/h com es requereix per a la retirada de punts, motiu pel qual el Síndic suggereix que s'efectuïn les gestions necessàries per revocar la detracció dels dos punts.
Com a resposta, l'SCT indica que no pot adoptar un determini i revocar, si escau, la sanció imposada a la persona interessada fins que rebi l'informe del Servei Territorial de Carreteres de Barcelona, que va sol·licitar en data 9 de juny de 2009.
Per tant, atès que l'informe que va sol·licitar l'SCT és essencial per poder adoptar una resolució en l'assumpte plantejat, el Síndic suggereix que es facin les gestions necessàries amb el Servei Territorial de Carreteres per tal que es faciliti aquest informe amb la màxima celeritat.
Un cop es faci aquesta tramesa, el Síndic demana a l'SCT que es pronunciï sobre el suggeriment de la revocació de la detracció dels dos punts, ja que si tal com afirma la promotora de la queixa es pot comprovar que la velocitat permesa era de 120 km/h, l'excés de velocitat seria de 14 km/h i no de 20 km/h, com es requereix per a la retirada de punts.
En resposta, l'SCT comunica que ha reiterat l'informe del Servei Territorial de Carreteres de Barcelona el 28 d'octubre de 2010.