Resolució
Q-05484/2009 Disconformitat amb l'Ajuntament de Sitges pel sistema de facturació del subministrament d'aigua.

Matèries
Consum
Aigua
Data d'inici 23/11/2009
Data de l'últim moviment 01/03/2012
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Sitges Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

Diversos promotors es queixen del sistema de facturació del subministrament d'aigua a Sitges.

En concret, les persones interessades assenyalen que consideren excessiu el mínim fixat (45 metres cúbics trimestrals) que supera de molt el consum real.

Contingut

El Síndic ha indicat a l'Ajuntament de Sitges que ha rebut diverses queixes que expressaven el desacord amb el fet que molts ajuntaments tenen establert un sistema tarifari que parteix d'un consum mínim que es factura sempre amb independència del volum d'aigua realment consumida. 

Aquest fet genera en els usuaris la percepció que paguen una aigua que no usen i, des d'aquesta perspectiva, aquest sistema afavoreix el malbaratament del recurs, ja que un consum més elevat, fins a arribar al volum definit com a consum mínim, no tindrà cap cost econòmic. La diferència entre el consum mínim establert i el real pot ser especialment significativa quan es tracta d'habitatges amb un ús poc intensiu, com és el cas de les segones residències. 

En relació amb aquestes queixes, el Síndic demana al consistori informació, d'una banda,  sobre els costos del servei i les dades sobre consum que s'han tingut en compte a l'hora de fixar el mínim de consum facturable; i de l'altra, sobre si s'ha valorat la possibilitat de substituir el mínim facturable per una quota de servei, de forma dissociada del consum i, si és així, el resultat d'aquesta valoració.

Davant la manca de resposta a aquestes consideracions, el Síndic va reclamar-la per escrit en data 11 de juny de 2010 i presencialment en el desplaçament que va fer a l'Ajuntament de Sitges, el 22 de novembre 2010. Tot i això, el consistori encara no n'ha tramès cap resposta.

Aquest silenci representa una manca de col·laboració amb el Síndic de Greuges de Catalunya que impedeix complir de forma eficaç amb el mandat estatutari de què és dipositari de defensa dels drets dels ciutadans enfront de les actuacions irregulars de les administracions públiques catalanes, en aquest cas l'Ajuntament de Sitges. 

Més endavant, l'Ajuntament de Sitges ha tramès un informe en el qual assenyala que no considera convenient modificar l'estructura tarifària actual atesos ?l'alta estacionalitat i l'alt cost de conservació de la xarxa de subministrament?.

Per això, el Síndic li torna a suggerir que adopti les mesures adients per tal de valorar adequadament la modificació de l'estructura tarifària vigent amb l'establiment d'una quota fixa, juntament amb la facturació del consum real.

Fetes aquestes consideracions, el Síndic posa fi a les seves actuacions en aquest assumpte.

Tramitació

Data Administració Tràmit

21/12/2009 Ajuntament de Sitges Sol·licitud d'informació a l'Administració
11/06/2010 Ajuntament de Sitges Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
22/11/2010 Ajuntament de Sitges Reiteració posterior a la primera
22/03/2011 Ajuntament de Sitges Resolució
03/05/2011 Ajuntament de Sitges Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
01/03/2012 Ajuntament de Sitges Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 24/2009, del 23 de desembre, del Síndic de Greuges- DOGC.5536 (30/12/2009)

Expedients Relacionats

Q-00712/2009