L'actual situació de crisi econòmica ha fet palesa la vulnerabilitat de les persones que van adquirir al seu dia un habitatge mitjançant crèdits hipotecaris que ja en aquells moments suposaven un endeutament excessiu per a la persona. Ara, però, en el context econòmic actual, està esdevenint una càrrega impossible d'afrontar quan la persona no disposa d'ingressos perquè ha perdut el lloc de treball.
Ara, doncs, davant la manca de recursos econòmics són moltes les persones que han perdut el seu habitatge i que, consegüentment, s'han vist abocades a una situació de risc d'exclusió social.
De fet, darrerament la premsa s'ha fet ressò d'un informe publicat per una associació de consumidors i usuaris en què s'exposava que més de 40.000 persones a Catalunya han perdut el seu habitatge els darrers tres anys per no poder pagar les quotes hipotecàries i que, si es manté la tendència a l'alça dels darrers mesos, les execucions hipotecàries es poden disparar fins a les 100.000 persones al final d'aquest any.
D'altra banda, situacions com les viscudes en el municipi de Badia del Vallès, en què s'han venut habitatges de protecció oficial a un preu molt superior del preu taxat, han posat de manifest una manca de coordinació i de control per part de les Administracions pel que fa a les transmissions d'habitatges de protecció oficial, i evidencien que el ciutadà a l'hora de contractar un crèdit hipotecari pot no disposar d'una informació clara i entenedora per a l'adquisició de l'habitatge.
El Síndic considera que aquesta manca d'informació dificulta, si no impossibilita, que la persona pugui denunciar davant l'Administració actuacions il·lícites com la venda d'habitatges de protecció oficial a un preu de mercat lliure.
Davant aquesta problemàtica imminent i que sembla, per ara, irreversible, cal una intervenció decidida de les Administracions públiques tot i tractar-se d'una problemàtica privada entre les entitats bancàries i els ciutadans que, voluntàriament, van acceptar la compra d'un habitatge.
Així doncs, i en la mesura que el dret a l'habitatge és un dret estatuari i els poders públics tenen el mandat constitucional de promoure les condicions necessàries i establir les normes pertinents per fer efectiu aquest dret, el Síndic ha iniciat una actuació d'ofici a fi d'estudiar quines mesures estan prenent les Administracions i com es podrien millorar i ampliar aquestes mesures davant aquesta problemàtica social.
En el marc d'aquesta actuació d'ofici, el Síndic ha tingut coneixement que el Departament de Medi Ambient i Habitatge ha creat l'Ofideute, que és un servei gratuït d'assessorament i mediació per les persones que es troben amb una execució imminent del seu habitatge.
El Síndic es va interessar sobre el funcionament d'aquest servei i, especialment, sobre la seva difusió. Així mateix, aquesta institució també es va adreçar al Col·legi de Notaris i al Col·legi d'Advocats de Barcelona pel que fa al Servei d'Orientació Jurídica.
Un cop rebudes les respostes de tots els organismes públics als quals el Síndic s'havia adreçat, es va considerar més idoni per tractar la problemàtica portar a terme un seguit de reunions amb les diferents administracions implicades, altres membres signants del Pacte nacional de l'habitatge com ara entitats financeres (la Caixa) i associacions benèfiques (Càritas).
Fruit d'aquestes reunions es van elaborar dos documents de treball: una primera resolució sobre les mesures fiscals que de forma urgent calia adoptar per pal·liar la situació dels deutors hipotecaris, i un informe sobre les mesures que calia adoptar davant els deutes de les famílies en situació de sobreendeutament.
Totes les administracions implicades van ser convocades i van acceptar treballar i participar activament amb el Síndic per analitzar conjuntament la situació actual. Aquest fet ha permès concretar mesures i mecanismes més adients i efectius amb la finalitat última d'ajudar les famílies afectades.
No cal dir que totes les administracions implicades coneixen els documents que han estat elaborats ja que han estat fruit d'una anàlisi consensuada, fet que hauria de facilitar-ne l'aplicació.
Per aquests motius, el Síndic dóna per finalitzada aquesta actuació d'ofici.