Resolució
AO-05518/2011 Actuació d'ofici per estudiar les condicions materials i de funcionament del centre d'atenció a infants amb disminució Mont Martí de Puig Reig

Matèries
Polítiques socials
Infància i adolescència
Problemes de salut i/o discapacitat en l'infant
Data d'inici 08/09/2011
Data de l'últim moviment 14/01/2016
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució

Plantejament

El Síndic ha rebut una comunicació referida a l'atenció que reben els infants al centre Mont Martí, de Puig Reig, de la qual es desprèn que hi resideixen infants amb discapacitat psíquica de diferents edats, i que l'atenció que reben no s'adequa a les seves necessitats. En aquest sentit, es relata que els infants dormen en habitacions tancades amb clau, són lligats al llit i no disposen de joguines ni elements de joc adequats a la seva edat. 

Atès que l'article 3 de la Convenció de les Nacions Unides sobre els drets de l'infant estableix que els infants tenen dret que els estats assegurin que les institucions responsables de la seva atenció compleixen les normes establertes per l'autoritat, el Síndic ha iniciat una actuació d'ofici en relació amb aquest centre.

Contingut

Després d'analitzar tota la informació de què es disposa sobre aquest assumpte, el Síndic ha suggerit al Departament de Benestar Social i Família:

1. Que es garanteixi la separació física total dels espais que ocupen els infants i adults al centre.

2. Que posi manetes a les portes de les habitacions dels infants i adolescents perquè es puguin obrir des de l'interior, amb l'excepció de situacions degudament justificades en interès dels infants que es puguin revisar de forma periòdica.

3. Que s'adoptin mesures que facin possible la garantia de la integritat dels infants i els adolescents per mitjà de la vigilància dels educadors del torn de nit, des d'un espai que permeti visualitzar les entrades dels dormitoris.

4. Que s'assigni personal específicament per atendre els infants i adolescents, a fi de garantir l'especialització d'aquests professionals i l'establiment de referents estables per als infants i adolescents.

5. Que es garanteixi que aquest personal disposi de formació adequada, especialitzada en l'atenció d'infants amb discapacitat.

6. Que es garanteixi l'especialització en matèria d'infància dels professionals de l'equip tècnic (metge, psiquiatre, psicòleg) que atenen els infants i adolescents.

7. Que es decorin les habitacions de manera que es puguin personalitzar, i que els infants puguin disposar de joguines i objectes personals adequats a la seva edat i al seu nivell de desenvolupament

8. Que la supervisió del centre incorpori la garantia dels drets dels infants reconeguts a la Convenció de les Nacions Unides sobre els drets de l'infant i la normativa que la desenvolupa.

Posteriorment, el Departament de Benestar Social i Família ha assenyalat que instarà el centre a dur a terme diverses actuacions en el sentit que recomanava el Síndic (separació física dels espais d'infants i adults, possibilitat d'obertura interior de les habitacions, personal específic d'atenció als infants, formació, supervisió del compliment dels drets, normalització) i que des de l'Institut Català d'Assistència i Serveis Socials, conjuntament amb la Direcció General d'Atenció a la Infància i l'Adolescència, es revisarà el model d'atenció per adequar els perfils i les ràtios a les necessitats específiques dels infants i adolescents amb discapacitat.

Tramitació

Data Administració Tràmit

07/10/2011 Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (ICASS) Sol·licitud d'informació a l'Administració
16/01/2012 Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (ICASS) Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
05/04/2012 Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (ICASS) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
18/04/2012 Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (ICASS) Sol·licitud d'informació a l'Administració
18/04/2012 Direcció General d'Atenció a la Infància i a l'Adolescència Sol·licitud d'informació a l'Administració
25/06/2012 Direcció General d'Atenció a la Infància i a l'Adolescència Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
25/06/2012 Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (ICASS) Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
24/07/2012 Direcció General d'Atenció a la Infància i a l'Adolescència Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
08/08/2012 Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (ICASS) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
30/10/2012 Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (ICASS) Sol·licitud d'informació a l'Administració
19/12/2012 Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (ICASS) Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
16/01/2013 Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (ICASS) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
21/02/2013 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
13/06/2013 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació
06/08/2013 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la resolució pendent d'acceptació
26/08/2013 Departament de Benestar Social i Família Vulneració
29/08/2013 Departament de Benestar Social i Família Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
21/01/2014 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
18/12/2014 Departament de Benestar Social i Família Sol·licitud d'informació a l'Administració
02/02/2015 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
27/05/2015 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació
13/07/2015 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
23/07/2015 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la resolució pendent d'acceptació
01/10/2015 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació
16/11/2015 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
30/11/2015 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la resolució pendent d'acceptació
14/01/2016 Departament de Benestar Social i Família Irregularitat
14/01/2016 Direcció General d'Atenció a la Infància i a l'Adolescència Irregularitat
14/01/2016 Secretaria d'Inclusió Social i de Promoció de l'Autonomia Personal Irregularitat

Expedients Relacionats

Q-08051/2012
Q-00639/2015