Resolució
Q-05522/2011 Disconformitat amb l'actuació dels serveis municipals de Girona arran de l'incendi d'un vehicle al carrer

Matèries
Polítiques territorials
Urbanisme i habitatge
Mobilitat
Data d'inici 08/09/2011
Data de l'últim moviment 06/03/2012
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Girona Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb l'actuació dels serveis municipals de Girona arran de l'incendi d'un vehicle al davant del seu municipi.

Exposa que va presentar una reclamació a l'Ajuntament el 16 de juliol de 2011 en què demanava que es retiressin tots els elements tòxics i perillosos de la via pública i que es reparés la vorera i l'asfalt. El 4 d'agost de 2011 va rebre una resposta a aquesta reclamació en la qual es detallaven els motius pels quals es va trigar tant a retirar les restes del vehicle de la via pública. Tot i això, en aquest informe no es deia res sobre les actuacions municipals amb relació a les peticions del promotor.

Contingut

Arran de l'informe tramès per l'Ajuntament de Girona, el Síndic constata la diligència amb la qual va actuar el consi stori fins al moment en què va ser retirat el camió de la via, i entén que si s'ha produït un cert retard és atribuïble a una mala entesa entre el conductor i la seva companyia d'assistència. Ara bé, el Síndic vol posar en relleu diverses qüestions en relació amb aquest assumpte:

En primer lloc, segons es dedueix de l'informe de l'Ajuntament, el vehicle incendiat era un camió caixa, del qual és titular una empresa de Celrà, i que sembla que havia de romandre aparcat tot el cap de setmana al carrer on va tenir lloc l'incident. En aquest sentit, el Síndic recorda a l'Ajuntament que l'article 57 de l'Ordenança de circulació del municipi estableix textualment que ?dins el terme municipal de Girona no es permet l'estacionament de vehicles amb una MMA superior a 6 tones, remolcs, semiremolcs, vehicles articulats, camions tractor, caravanes ni autocaravanes, llevat en els espais especialment autoritzats.?

En segon lloc, de l'informe també es desprèn que es va retirar el camió del carrer el dia 13 de juliol, però no es va enviar la brigada de neteja fins al dia 19 de juliol. L'informe no justifica aquest retard. En virtut de l'article 16 de l'Ordenança de neteja, podria interpretar-se que la neteja del carrer correspondria al titular del camió, ja que diu textualment que ?queden obligats a netejar els espais ocupats habitualment per vehicles de tracció mecànica els responsables dels establiments i indústries que els utilitzin per al seu servei, en especial pel que fa referència als vessaments d'olis, greixos o productes semblants?.

I, d'acord amb l'article 4 d'aquesta ordenança, ?l'Ajuntament pot realitzar subsidiàriament els treballs de neteja i de gestió dels residus resultants que segons l'ordenança han d'efectuar els ciutadans, després del requeriment previ als propietaris o usuaris, i imputar-los el cost dels serveis prestats sens perjudici de les sancions administratives que corresponguin en cada cas. En casos de justificada urgència l'actuació municipal pot ser immediata, sense que aquest fet exoneri del pagament del servei a qui correspongui?.

D'altra banda, de l'informe de l'Ajuntament es dedueix que l'incendi del vehicle ha provocat danys a l'asfalt, però no s'informa si s'han reparat ni si s'ha reclamat a la companyia d'assegurances del titular del camió el rescabalament de la reparació.

El Síndic recorda a l'Ajuntament que d'acord amb l'article 175 del Reglament del patrimoni dels ens locals aprovat pel Decret 336/1988, de 17 d'octubre, ?les persones que, per frau o negligència, causen danys en el domini públic dels ens locals, o realitzen actes d'usurpació, són sancionades en via administrativa amb una multa, l'import de la qual s'establirà entre el valor i el doble del valor del perjudici ocasionat, amb independència de la reparació del dany o de la restitució de la usurpació.? Així mateix, afegeix el punt 3, ?En cap cas l'ens local no pot deixar d'adoptar les mesures tendents a reinstaurar els béns afectats a l'estat anterior a la producció de la situació il·legal?.

Atès tot això, el Síndic suggereix a l'Ajuntament de Girona que valori la possibilitat, d'acord amb les seves ordenances municipals, de:

1. Sancionar, en cas que no hagi prescrit i si es donen les circumstàncies tipificades en l'Ordenança de circulació, l'aparcament del camió en una via urbana.

2. Quan es produeixi un cas similar, exigir al particular la retirada del vehicle i la neteja immediata del carrer. En cas d'incompliment, agilitar-ne la neteja per part de la brigada municipal a càrrec del responsable.

3. Reparar el ferm malmès del carrer a càrrec del titular del camió exercint les accions de rescabalament per responsabilitat que corresponguin.

Amb aquests suggeriments, el Síndic finalitza la seva intervenció en aquest assumpte.

Tramitació

Data Administració Tràmit

18/10/2011 Ajuntament de Girona Sol·licitud d'informació a l'Administració
16/12/2011 Ajuntament de Girona Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
22/02/2012 Ajuntament de Girona Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
06/03/2012 Ajuntament de Girona Resolució