Resolució
Q-05536/2009 Disconformitat amb el procediment emprat per poder consultar una informació municipal.

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Participació ciutadana, política i règim electoral
Data d'inici 24/11/2009
Data de l'últim moviment 28/04/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Riba-Roja d'Ebre Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa, regidor de l'Ajuntament de Riba-roja d'Ebre, exposa la seva disconformitat amb el procediment emprat per poder consultar una informació municipal. 

Explica que va demanar poder consultar unes factures aprovades per la junta de govern local i que l'alcaldia va autoritzar la consulta sempre que es fes al despatx de l'alcalde.

El promotor va demanar poder consultar la documentació en un altre espai que no fos el despatx de l'alcalde ja que, d'acord amb el marc normatiu d'aplicació, no és preceptiu que la consulta s'hagi de fer en presència seva.

Seguidament, el promotor de la queixa explica que se'l va informar que la documentació s'havia de consultar al despatx d'alcaldia perquè les dependències que normalment utilitza el grup per a consultes de documentació no estaven en condicions, a conseqüència d'unes obres. Tanmateix, el promotor afirma que les obres no afecten aquestes dependències.

En darrer lloc, el promotor diu que l'últim argument adduït per no permetre-li accedir a aquesta documentació en un lloc diferent al despatx d'alcaldia és la suposada vulneració de l'article 40 del Reglament orgànic municipal (en endavant ROM), que regula el deure de reserva.

Contingut

D'acord amb la informació d'aquest expedient, el Síndic entén que el grup municipal promotor de la queixa es va adreçar al secretari interventor de l'Ajuntament i va demanar poder consultar una sèrie de documents que s'entén que ha de tenir a la seva secretaria. La primera resposta de l'interventor al grup municipal va ser que permetria la consulta un cop s'obtingués l'autorització de l'alcaldia. L'autorització de l'alcaldia, com s'ha vist, va estar condicionada al fet que la consulta es fes en el despatx de l'alcalde i en la seva presència.

En aquest context, el Síndic considera rellevant recordar que l'article 16 del Reial decret 2568/1985, de 28 de novembre, assenyala que la consulta de documents o expedients s'han de fer bé a l'arxiu general o a la dependència en la qual es trobin, bé mitjançant l'entrega del document o d'una còpia a la persona interessada per tal que els pugui consultar als despatxos o sales reservades als membres de la corporació.

Així ho ha entès  la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Suprem en la sentència de cassació RJ/2003/6150, de 27 de juny, en la qual assenyala que la sentència d'instància sobre la qual recau el recurs de cassació 'pone de manifiesto la convicción de las autoridades o funcionarios municipales (...) de que ese indiscutible derecho al examen de expedientes, por lo que se refiere al concreto lugar donde debía ser ejercitado, tenía que ajustarse a lo establecido en el artículo 16.1 ROF'.

Addicionalment, el Síndic considera que la finalitat de la norma citada per aquest tribunal és la de garantir que tots els membres, en aquest cas del consistori, no solament tinguin la possibilitat d'accedir a la informació i, per tant, de consultar els documents i els expedients relacionats amb la tasca de l'administració, sinó també que aquesta consulta sigui lliure, independent i autònoma, i que es pugui dur a terme amb tranquil·litat i de manera pausada. Per garantir que les consultes de la informació es puguin fer d'aquesta manera.

Ateses aquestes consideracions, el Síndic entén que la decisió de l'Ajuntament de Riba-roja d'Ebre de permetre la consulta de les factures demanades pel grup en qüestió únicament al despatx de l'alcalde i en presència seva no s'adequa a la normativa vigent i pot resultar contrària al fi de permetre als diferents grups polítics una consulta pausada i lliure dels documents administratius.

Pel que fa a l'argument comunicat a les persones interessades en el sentit que a la casa consistorial no hi havia cap sala de consulta disponible a causa de les obres que s'hi duien a terme, en Síndic entén que l'article referit abans obre la possibilitat que el dret de consulta es pugui exercir també a l'arxiu general de l'entitat o a les dependències en les quals es troben els documents per consultar, de manera que en aquest cas concret es podria haver autoritzat la consulta, entre altres, al despatx del secretari interventor.
 
D'altra banda, en estudiar el ROM de l'Ajuntament de Riba-roja d'Ebre, concretament l'article 39, el Síndic ha trobat que el termini establert pel silenci administratiu positiu que s'ha d'entendre davant la manca de resposta a la sol·licitud d'informació presentada a l'alcaldia -cinc dies- no es correspon amb el que recull l'article 164.3 del Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya, aprovat per Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril.

Amb tot, veient que el ROM d'aquest municipi, que data del 6 de maig de 1995, és anterior al Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya, el Síndic considera que per garantir una major seguretat jurídica respecte de la normativa específica del municipi en qüestió, és recomanable revisar el ROM i adequar-lo a la normativa vigent.

Ateses les consideracions anteriors, el Síndic recorda a l'Ajuntament la necessitat de complir la previsió legal continguda a l'article 16.1 del Real decret 2568/1986, de 28 de novembre, pel que fa al lloc de consulta dels documents sol·licitats, i suggereix que, conseqüentment, se n'autoritzi la consulta en algun dels llocs a què fa referència l'article 16.1 del ROF.

Finalment, pel que fa a la previsió de l'article 39.2 del ROM del municipi de Riba-roja d'Ebre, el Síndic recomana al consistori que consideri la possibilitat d'iniciar un procés de revisió del ROM per tal d'adequar-lo als mandats del Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya.

Tramitació

Data Administració Tràmit

13/01/2010 Ajuntament de Riba-Roja d'Ebre Sol·licitud d'informació a l'Administració
03/03/2010 Ajuntament de Riba-Roja d'Ebre Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
16/07/2010 Ajuntament de Riba-Roja d'Ebre Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
06/08/2010 Ajuntament de Riba-Roja d'Ebre Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
28/04/2011 Ajuntament de Riba-Roja d'Ebre Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya- DOGC.3887 (20/05/2003)
Reial decret 2568/1986, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament d'organització, funcionament i règim jurídic de les entitats locals- BOE.305 (22/12/1986)

Jurisprudència

Típus Tribunal Jurisprudència

Sentència Tribunal Suprem TS (Sala de lo Contencioso-Administrativo, Sección 7ª), sentencia de 27 junio 2003 DERECHOS FUNDAMENTALES Y LIBERTADES PUBLICAS: Derecho a participar en los asuntos públicos: vulneración inexistente: ayuntamientos: información y acceso a datos a concejales: efectiva puesta a disposición de expedientes e informaciones solicitadas en dependencias municipales: solicitud errónea de los recurrentes para el acceso a los datos requeridos instada ante órgano municipal no competente ni al tanto de la solicitud y autorización operadas: examen.