Resolució
Q-05545/2009 Disconformitat amb la desestimació d’una reclamació per danys derivats d’una actuació del servei municipal de grua

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Responsabilitat patrimonial
Data d'inici 25/11/2009
Data de l'últim moviment 29/04/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Malgrat de Mar Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La persona interessada manifesta la seva disconformitat pels danys ocasionats al seu vehicle pel servei municipal de grua. Va presentar una reclamació de responsabilitat patrimonial i li van desestimar al·legant que no és una reclamació de responsabilitat patrimonial, sinó que es tracta d’una concessió a favor d’un contractista i, per tant, si es demostra la relació de causa i efecte el responsable seria el concessionari del servei municipal de grua d’aquest municipi.

Contingut

El Síndic, davant la resposta que va donar l’Ajuntament de Malgrat de Mar a la persona interessada, assenyala que, de conformitat amb allò establert a l'article 198 de la Llei 3O/2OO7, de contractes del sector públic, és obligació del contractista indemnitzar tots els danys i perjudicis que es causin a tercers com a conseqüència de les operacions que requereixi l’execució del contracte, llevat que el dany hagi estat conseqüència directa i immediata d’una ordre de l’Administració. 

Tot i això, cal tenir en compte que el mateix precepte estableix
que el tercer que considera que ha rebut un dany es pot adreçar a
l’òrgan de contractació per a que aquest, escoltat el contractista, es
pronunciï sobre a quina de les parts correspon la responsabilitat dels
danys ocasionats amb la prestació del servei.

Per aquest motiu, el Síndic considera que la resolució que va adoptar l’Ajuntament en aquest assumpte s'hauria d'haver ajustat a allò establert a aquest precepte; és a dir, calia que per determinar a quina de les parts en la relació contractual corresponia la responsabilitat per danys, prèviament es donés audiència al contractista i que se li comuniqués també la decisió que li corresponia valorar la reclamació. 

D'aquesta manera, i en el marc de la previsió legal esmentada, es
facilitaria a I'afectat -que no té per què saber el règim amb el qual es
presta un servei municipal i la condició del prestador- la tramitació
de la seva reclamació sense necessitat de tornar-la a formular davant
el contractista, i per a aquest darrer, garanteix que valorar a qui
correspon respondre no es farà sense el seu coneixement i sense la
possibilitat de formular al·legacions.

D'altra banda, el Síndic considera que l'Ajuntament, com a
titular del servei, ha de vetllar perquè l'empresa contractada resolgui
de forma motivada la reclamació, sense que això alteri la imputació
de l'eventual responsabilitat per dany al concessionari.

En aquest sentit, el Síndic destaca que el fet que la gestió d'un
determinat servei de forma indirecta no pot comportar en cap cas
que la gestió de les reclamacions indemnitzatòries li sigui aliena al
titular del servei. Des d'aquesta perspectiva, el Síndic pensa que, en el marc de la relació contractual establerta, cal incorporar els mecanismes
per garantir una adequada informació i control sobre la tramitació i
resolució de les reclamacions de responsabilitat que es traslladen al
contractista.

Tramitació

Data Administració Tràmit

29/12/2009 Ajuntament de Malgrat de Mar Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
11/06/2010 Ajuntament de Malgrat de Mar Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
05/10/2010 Ajuntament de Malgrat de Mar Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
29/04/2011 Ajuntament de Malgrat de Mar Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 30/2007, de 30 d'octubre, de contractes del sector públic- BOE.261 (31/10/2007)