Resolució
Q-05580/2010 Manca de resolució del Servei Català de Trànsit d'un recurs contra una sanció de trànsit per irregularitats en la notificació.

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Procediment administratiu sancionador i expropiació forçosa
Data d'inici 18/11/2010
Data de l'últim moviment 25/10/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Interior Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució

Plantejament

El promotor, com a gerent d'una empresa, es queixa per una sanció en fase de constrenyiment imposada al vehicle del seu negoci. Exposa que l'any 1998 va traslladar el domicili de l'empresa. En data 27 d'octubre de 2008, arran d'una altra sanció de trànsit al vehicle d'empresa notificada a l'adreça anterior, es va fer el canvi de domicili d'aquest vehicle al domicili actual de l'empresa.

Tot i això, durant el mes d'agost de 2010, la persona interessada va rebre per casualitat una carta del Servei Català de Trànsit adreçada al domicili anterior de l'empresa, en què se'l sancionava per no identificar el conductor del vehicle esmentat per la comissió d'una presumpta infracció en matèria de trànsit. En data 3 de setembre de 2010, el promotor va presentar un recurs de reposició contra la resolució sancionadora en què al·legava que no havia rebut la denúncia per un error en l'adreça i que no havia pogut identificar el conductor del vehicle per aquest motiu, i va aportar còpia de l'adreça que consta al Registre de Vehicles de la Direcció General de Trànsit (en endavant DGT) el dia 2 de setembre de 2010, que és l'adreça actual de l'empresa modificada l'any 2008.

Segons exposa el promotor, no ha rebut mai la resolució del recurs, però sí un document de pagament de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària (en endavant AEAT) adreçat al domicili anterior de l'empresa, en què se sanciona l'empresa per no identificar el conductor del vehicle esmentat per la comissió d'una presumpta infracció en matèria de trànsit.

Més endavant, el promotor va rebre un altre document de pagament de l'AEAT de la sanció en fase executiva, aquest cop a l'adreça actual i correcta de l'empresa.

Contingut

El Departament d'Interior indica que va intentar notificar a l'empresa la incoació d'un expedient sancionador per circular amb excés de velocitat a l'adreça que consta que apareixia al Registre de Conductors i Vehicles de la DGT, amb el resultat de desconegut, i que a continuació va publicar-la al DOGC de 2 de desembre de 2009. En aquesta notificació, hi constava el requeriment de dades del conductor del vehicle en el moment de la denúncia.

Atès que no es va identificar el conductor del vehicle, es va incoar un nou expedient sancionador contra l'empresa, per no haver identificat el conductor. Aquesta acord d'incoació es va intentar notificar de nou a l'adreça esmentada, intent que va tornant a donar el resultat de desconegut, i es passar a publicar al DOGC de 3 de juny de 2010. La resolució sancionadora es va notificar efectivament a la mateixa adreça que es mencionava al recurs d'alçada que havia interposat la persona interessada al·legant el canvi d'adreça de l'empresa des del 27 d'octubre de 2008.

El promotor aporta un document d'un gestor administratiu en què fa constar que en data 27 d'octubre de 2008 va rebre l'encàrrec i la documentació necessària per fer la tramitació de canvi d'adreça del vehicle a la Prefectura de Trànsit de Barcelona a l'adreça actual de l'empresa de Badalona.

El reclamant assegura que va rebre per casualitat la notificació de la resolució sancionadora a l'adreça actual, tot i anar dirigida a l'adreça anterior de l'empresa, i que per aquest motiu va interposar el recurs d'alçada corresponent.

A continuació va rebre la notificació de providència de constrenyiment de l'AEAT a l'adreça actual de l'empresa.

No consta que el Servei Català de Trànsit intentés esbrinar cap altre domicili de l'empresa denunciada diferent d'aquell en què l'intent de notificació havia donat com a resultat  "desconegut ", tot i la reiterada jurisprudència que estableix el contrari.

Atès que no consta que, malgrat que les notificacions es fessin al domicili que segons s'exposa consta al Registre de Vehicles a nom de l'empresa, l'Administració dugués a terme cap altra actuació indagatòria d'un domicili alternatiu a efectes de notificació, el Síndic considera que s'ha produït una situació d'indefensió.

En conseqüència, suggereix que es donin les ordres oportunes per tal que s'anul·li la sanció imposada a l'empresa.

Posteriorment, el Departament d'Interior ha informat que des del dia 10 de març de 2010 quan el Servei Català de Trànsit tramita un expedient en què l'acord d'incoació o resolució sancionadora no es pugui lliurar a la persona interessada per motiu d'adreça incorrecta o desconegut i la persona interessada tingui domicili a Catalunya, es porta a terme una consulta al padró municipal abans de dur a terme la publicació edictal. El Síndic considera positiu que es treballi per garantir el dret de defensa de les persones interessades i anima l'Administració perquè segueixi treballant en aquesta línia.

Tot i això, el Departament d'Interior no ha acceptat el suggeriment del Síndic pel que fa a l'anul·lació de la sanció de la persona interessada.

Tramitació

Data Administració Tràmit

26/11/2010 Servei Català de Trànsit SCT Sol·licitud d'informació a l'Administració
21/01/2011 Servei Català de Trànsit SCT Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
12/04/2011 Departament d'Interior Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
21/06/2011 Departament d'Interior Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
22/06/2011 Departament d'Interior Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
25/10/2011 Departament d'Interior Resolució